به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، سرگرد علی اکبر قرائیپور با بيان اينكه برداشت غیرمجاز از حسابهای بانکی از طریق اینترنت بیش از ۵۰ درصد کل جرائم را به خود اختصاص داده، علت وقوع این جرائم را عدمتوجه و دقت دارندگان حساب بانکی در نگهداری اطلاعات حسابهای بانکیشان دانست و گفت: زمینه وقوع این جرم از زمانی آغاز ميشود که فرد با بهرهگیری از امکانات فضای مجازی و اینترنت مبادرت به دریافت خدماتی از قبیل خرید اینترنتی، برداشت، جابجایی و انتقال وجه، ثبتنام و پرداخت قبوض ميكند.

درهمین‌ راستا وی به شهروندان توصیه کرد: برای انجام امورات اینترنتی از قبیل ثبت‌نام و غیره به افراد مطمئن و مسلط به اینترنت مراجعه کنند و پس از انجام خدمات مورد تقاضا، در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز کارت عابربانک خود اقدام کنند.

سرپرست پلیس فتای هرمزگان ادامه داد: افراد دارنده حساب بانکی باید سعی کنند در فواصل زمانی کوتاه نسبت به تغییر رمز اول و دوم حساب خود که براحتی از طریق دستگاه ATM امکان‌پذیر است، اقدام کنند و در صورت دریافت ایمیل، پیامک و درخواست ارسال اطلاعات شخصی یا حساب بانکی به بهانه‌های برنده‌شدن در قرعه‌کشی یا دریافت خدمات یک سایت، به در خواست آنان هیچ توجهی نکرده و از ارسال اطلاعات بانکی و شخصی خود خودداری کنند.

سرپرست پلیس فتای هرمزگان از شهروندان و کاربران اینترنت خواست برای اتصال به اینترنت، از سیستم رایانه‌ای که فاقد اطلاعات شخصی و خانوادگی باشد، استفاده کنند.

به گفته قرائی‌پور، کاربران اینترنت باید برای اتصال به اینترنت از طریق گوشی تلفن‌همراه، از گوشی همراهی که هیچ‌گونه اطلاعات شخصی نظیر عکس، فیلم و … در آن ذخیره نشده باشد، استفاده کنند.

وی با اشاره به آغاز به کار رسمی پلیس فتای هرمزگان از اردیبهشت ماه سال ۹۰، خاطرنشان کرد: از بدو تشکیل این پلیس جرائمی در حوزه فضای مجازی با موضوعات برداشت غیرمجاز از حساب بانکی از طریق اینترنت، هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه افراد و کلاهبرداری رایانه‌ای پیگیری و دنبال شد که در سال گذشته قریب به ۸۰ درصد از جرائم رخ داده در فضای مجازی و علاوه بر این مواردی نیز در سایر نقاط کشور واقع که با دریافت نیابت پیگیری و حدود ۹۵ درصد این وقایع نیز کشف شده است.

سرپرست پلیس فتاي فرماندهی انتظامی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون جرائمی با موضوع برداشت غیرمجاز، کلاهبرداری از طریق اینترنت گزارش شده که توسط کارشناسان پلیس فتا، ۷۵ درصد این جرائم کشف و متهمان مربوطه شناسایی و دستگیر و براي سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند.