به گزارش افکارنیوز، جام جم نوشت: چند ماه پيش شعار " يك كليه بدهيد و يك آي پد جديد بخريد" از سوي يك قاچاقچي اعضاي بدن انسان به يك جنجال مبدل شد به ويژه كه يك نوجوان چيني كليه اش را براي خريد يك آي پد فروخت و خبر آن تيتر يك رسانه هاي جهان شد.

یک قاچاقچی اعضای انسان در گفت و گویی صریح با روزنامه گاردین می گوید: به رغم ممنوعیت تجارت اعضای انسان در چین، بازار این کسب وکار پر رونق بوده و منافع هنگفتی برای قاچاقچیان دارد.

وی می افزاید: ۳۰۰۰ یورو برای یک کلیه پیشنهاد مناسبی است. عمل جراحی پیوند در چین، پاکستان و هند برای بیمارانی که به فوریت نیاز به پیوند داشته و آماده اند قانون را زیرپا بگذارند ۲۰۰ هزار یورو هزینه در بر دارد.

دکتر لوک نوئل می گوید: قاچاق اعضای بدن انسان در سال های ۲۰۰۷ - ۲۰۰۶ رو به کاهش رفت که دلیل آن کاسته شدن تعداد توریست های پیوندی بود یعنی افرادی که به دلیل ممنوعیت پیوند غیرقانونی در کشورشان به نقاط دیگر جهان مسافرت می کردند.

دکتر نوئل یادآوری می کند: اما اکنون نشانه هایی از رونق این تجارت مشاهده می شود. در بازار نیاز فزاینده ای به پیوند اعضا وجود داشته و منافع تجارت اعضا بسیار قابل ملاحظه است.

به گفته این پزشک، بیشترین تقاضا برای پیوند کلیه است. در سال ۲۰۱۰ میلادی از ۱۰۷ هزار جراحی پیوند اعضا که به طور قانونی در جهان انجام شد حدود ۷۰ درصد مربوط به پیوند کلیه بودند.

دکتر نوئل تاکید می کند: با این حال به دلیل اینکه اهدای اعضا نسبت به تقاضا بسیار اندک و فقط حدود ۱۰ درصد نیازها است، تجارت غیرقانونی بیش از پیش رونق می یابد. قاچاق کلیه بسیار سودآور است زیرا فروشندگان می توانند پس از عمل جراحی با یک کلیه به زندگی ادامه دهند.

در چين ادامه قاچاق اعضاي انسان به رغم ممنوعيت موجب نگراني مقامات اين كشور شده است. اغلب ۱۰ هزار مورد از جراحي هاي پيوند اعضا كه در سال در چين انجام مي گيرند به لطف اعضايي است كه از بدن محكومان به مجازات مرگ پس از اجراي حكم برداشته مي شود. وزارت بهداشت چين در مارس ۲۰۱۲ تعهد كرد از هم اكنون تا سه يا پنج سال آينده برداشتن اعضاي بدن محكومان به مجازات مرگ را متوقف كند. مترجم : بهرام افتخاري.