به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، يك كارشناس ارشد رشتهي مرمت و احياي بناهاي تاريخي با اعلام اين مطلب بيان كرد: مسألهي قطع كردن درختان در كرمان چند سالي است كه اتفاق ميافتد و با وجود اعتراضهايي كه از سوي شهروندان، كارشناسان و دوستداران طبيعت شده، تغييري را در این روند مخرب شاهد نبودهايم.

مجتبی چناری با اشاره به این‌که نسبت به عکس‌ هوایی سال ۱۳۳۵ کرمان، درصد زیادی از درخت‌های این شهر نارون بودند که بسیاری از آن‌ها برید شده‌اند‌، گفت: ‌ گنبد جبلیه، میدان و سرای گنجعلی‌خان‌، خیابان شریعتی، خیابان ناصری و خیابان تجلی از جمله مکان‌هایی هستند که درختان موجود در آن‌ها یا در اطراف‌شان به‌دست دستگاه‌های مسؤول مانند شهرداری، اداره کل میراثفرهنگی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز بریده شده‌ است.

او در این‌باره اظهار کرد: قطع کردن درختان در کرمان توسط مسؤولان با توجیه‌های متفاوتی انجام می‌شود که نخستین آن‌ها شیوع آفت درختان، بویژه در درخت‌های نارون شهر است. بر این اساس، مسؤولان سازمان فضای سبز و پارک‌ها می‌گویند چند سال است که آفت کرم و سوسک چوب‌خوار به جان این درخت‌ها افتاده و سبب شده است، آن‌ها مقاومت خود را از دست دهند و با وزش باد بشکنند و در شهر ایجاد مشکل کنند. همچنین اعلام شده این آفت به درخت‌های سالم منتقل می‌شود و از آنجا که راهی برای از بین بردن آفت پیدا نشده است، باید درخت‌ها قطع شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که این‌گونه آفت‌ها در مدت چند سال به درختان نارون آسیب وارد می‌زنند و دوره‌ی زاد و ولد آن‌ها مشخص و از طریق شیوه‌های تخصصی قابل دفع است، این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود اطلاع از وضع درختان و حتا با پذیرفتن فرضیه‌ی غیرقابل درمان بودن درختان آفت‌زده، دستگاه‌های مسؤول به جایگزینی تدریجی درختان بیمار با درختانی از گونه‌ای مناسب نپرداخته‌اند که امروز به پاک شدن درختان از صورت شهر کرمان و بخصوص بافت تاریخی منجر شده است؟

وی گفت: یکی دیگر از توجیه‌هایی که از سوی کارشناسان میراثفرهنگی برای قطع کردن درختان مطرح شده، ایجاد دید باز برای گردشگران در بافت و محوطه‌های تاریخی است. توجیه دیگر نیز به اجرای طرح‌های عمرانی و تعویض خیابان‌ها مربوط می‌شود.

چناری با بیان این‌که امروزه ابزارهایی برای جابه‌جایی درختان وجود دارد، ولی در کرمان از آن‌ها استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: به‌طور مشخص دلیل این سهل‌انگاری، آگاهی نداشتن مسؤولان ذی‌ربط از ارزش واقعی درختان و نقش حیاتی آن‌ها در کرمان است.

به گفته‌ی او، درختان اطراف گنبد تاریخی جبلیه با هدف باز شدن دید گردشگران و درختان خیابان تجلی نیز در کنار میدان گنجعلی‌خان با همین توجیه قطع شدند. درختان خیابان ناصری هم که یکی از گذرهای قدیمی کرمان است با هدف تعریض خیابان قطع شدند.

چناری تأکید کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که براساس منشورهای بین‌المللی، یک اثر تاریخی، فضا و مناظر اطراف را که از گذشته به آن رسیده است، دربر می‌گیرد. اگر عکس‌های قدیمی میدان گنجعلی‌خان را با عکس‌های جدید آن مقایسه کنیم، کاملا مشخص است کدام‌یک هویت تاریخی میدان را بهتر نشان می‌دهد و البته کدام‌یک از نگاه یک بازدیدکننده زیباتر است.

او گفت: قطع درختان میدان گنجعلی‌خان ه تغییر ناخوشایند خط آسمان میدان منجر شده و از کنار این مسأله به‌سادگی گذر شده است. همچنین با قطع درختان، میدان دیگر سایه‌اندازی ندارد تا عابری زیر آن لحظه‌ای تأمل کند و به تماشای میدان بنشیند. شادابی و طراوت از میدان رخت بر بسته است. همه‌ی این‌ها ارزش‌های غیرقابل اندازه‌گیری وجود درختان در میدان بودند که از بین رفتند و باید احیا شوند.

وی با اشاره به این‌که موارد بیان‌شده فقط اشاره‌ای به ارزش‌های معنوی و غیرمادی درختان داشت و نقش مؤثرو محسوس درختان در زندگی شهری برای همه بدیهی و روشن است، افزود: باید ببینیم آیا باز کردن دید گردشگران ارزش از دست دادن این همه ارزش و منفعت در میدان گنجعلی‌خان را داشت؟

او همچنین بیان کرد: درختان خیابان شریعتی نیز که به‌عنوان نخستین خیابان کرمان در زمان رضاخان ساخته شده است، به‌دلیل شیوع آفت بریده شدند.

چناری با اعتقاد به این‌که دلایل کارشناسان سازمان میراثفرهنگی برای قطع کردن درختان بسیار سطحی است، گفت: با توجه به این‌گونه اقدامات مخرب و غیراصولی، از عامه‌ی مردم دیگر نمی‌توان انتظاری داشت. قطع درختان در حالی رخ می‌دهد که کرمان به‌لحاظ اقلیمی دارای آب‌وهوای خشک و کویری است و از نظر فضای سبز در وضعیت خوبی قرار ندارد. میزان فضای سبز موجود در کرمان برای هر نفر کمتر از یک‌پنجم استانداردهای جهانی است.

او ادامه داد: وخامت شرایط در کرمان زمانی بیشتر می‌شود که شاهد رشد روزافزون آلاینده‌ها هستیم. گرد و غبار و خشکسالی نیز کرمان را تهدید می‌کنند و در این شرایط، بریدن درخت‌ها یک فاجعه محسوب می‌شود.

چناری وضعیت نابسامان درختان در بافت تاریخی کرمان را برگی از هزار برگ معضلات این بافت دانست و اضافه کرد: این مشکلات به طبع نابسامانی‌های ناشی از مدیریت‌های غلط و غیراصولی در این بافت ایجاد شده‌اند

او در پایان بر لزوم وجود یک پلان مدیریتی جامع که براساس تجمیع نظرات کارشناسان تهیه شود، تأکید کرد.