به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از روزنامه الوطن، خودکشی جوانان عربستانی فکر و ذهن ناظران حقوق بشر در داخل خارج از عربستان را به خود مشغول کرده است زیرا خودکشی جوانان در برهه اخیر شاهد آمارهای هولناکی بوده است که علل آن بیکاری و نبود فرصت های شغلی برای جوانان بویژه قشر دانشگاهی است که در حالتی از سرخوردگی و یاس از آینده تاریک در یکی از ثروتمند ترین کشوری جهان به سر می برند.

افزایش بی سابقه خودکشی جوانان در عربستان به دلیل فقر، بیکاری و ناامیدی از آینده؛ از بروز پدیده ای هولناک در این کشور به دلیل گسترش نارضایتی عمومی مردم از زندگی خود در این کشور نفت خیز و ثروتمند، حکایت دارد.

یکی از جوانان عربستان اخیرا در نامه خود به " سلمان العوده " از شیخ های سرشناس وهابی سعودی گفت قصد دارد تا بزودی خودکشی کند و وی برخلاف ادعاهای مسئولان رژیم سعودی دچارهیچ گونه بیماری روحی و روانی نیست.

این جوان ۲۳ ساله در نامه خود تأکید کرد: من به علت بیکاری و نبود فرصت های شغلی و اعتقاد راسخ به این موضوع که از همه ثروتها و امکانات کشور محروم شده ام بزودی جلوی دادگاه حفر الباطن خودکشی خواهم کرد.

وضعیت این جوان منحصر به فرد نیست زیرا از اوایل سال جاری حدود ۳۴ مورد خودکشی یا اقدام به خودکشی گزارش شده که اکثر آنها را جوانان بیکار و ناامید تشکیل می داده است.

آمار نیمه رسمی انتشار یافته نشان می دهد تعداد بیکاران در عربستان تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر یعنی ۱۸.۸ درصد نیروی کار این کشور رسید و باید توجه داشت که هزاران نفر از آنها مدرک دانشگاهی دکترا یا کارشناسی ارشد دارند اما وزارت کار عربستان شمار بیکاران را تنها یک میلیون یعنی ۱۱ درصد نیروی کار دانسته است.

تحقیقات سه تن از دانشگاهیان عربستانی نشان می دهد که ۸۴ درصد افراد خودکشی کرده را جوانان زیر ۳۵ سال تشکیل می دهد که ۵۸ درصد آنها مرد و ۴۲ درصد زن هستند.

باوجود تلاش برخی رسانه های گروهی عربستان برای ارتباط قائل شدن بین افزایش هولناک خودکشی و بیماری روحی و روانی اما علت مستقیم بسیاری از مختلف خودکشی بیکاری و ناامیدی جوانان است.

نارضایتی جوانان به علل اقتصادی از جمله فقر و بیکاری روز افزون در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان افزایش یافته و به یک بمب سیاسی تبدیل شده است که هرلحظه احتمال انفجار آن رژیم سعودی را تهدید می کند و برخی از آنها را به افراط گرایی می کشاند.

برخی نظرسنجی ها حاکی است که ۸۴ درصد از جوانان عربستان بیکاری را بزرگترین معضل و تهدید پیش روی خود می دانند و مواد مخدر و تروریسم با ۷۲ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد.

"حسین سلامه" کارشناس عربستانی درباره افزایش پدیده خودکشی جوانان می گفت: فکر نمی کنم که این امر مساله ای عجیب باشد زیرا نتیجه عملی سیاست مسئولان سعودی و بسته بودن افق آینده به روی جوانان و نسل های جدید است که این وضعیت جوانان را با بحران روحی و روانی روبرو می کند که خودکشی و اعتیاد به مواد مخدر از مهمترین علل بیماری های روانی نابود کننده جامعه است.