به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا ، در این مراسم كه با حضور \' بهمن حسین پور \' سفیر ایران در تركیه ، \' ابوالحسن خلج منفرد \' رایزن فرهنگی كشورمان در آنكارا و شماری از ایرانیان مقیم تركیه و شماری از تركهای علاقه مند به فرهنگ ایران برگزار شد ، نخست پیام تبریك \' رجب طیب اردوغان\' نخست وزیر تركیه به مناسبت برپایی نمایشگاه در هفته فرهنگی ایران در آنكارا قرائت شد.

اردوغان در پیام تبریک خود ایران و ترکیه را دو کشور دوست و برادر خواند و ابراز امیدواری کرد که برپایی این نمایشگاه زمینه های بیشتر نزدیک شدن بین دوطرف را فراهم آورد.

\ ' سید محمد حسینی \ ' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: ما بیش از آنکه حرف زده باشیم، عمل کرده ایم و افتتاح این نمایشگاه باشکوه نیز شاهدی بر این مدعاست.

وی با تشکر از همکاریهای بسیار خوب دولتمردان ترکیه و وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور در فراهم آوردن زمینه برپایی این نمایشگاه باشکوه گفت: ما مشترکات فراوان فرهنگی داریم و \ ' مولانا جلال الدین رومی \ ' یکی از این نمونه ها می باشد که در طول قرنها باعثالفت، نزدیکی و مودت دو کشور شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دو کشور اشتراکات تاریخی، فرهنگی، زبانی، اخلاقی و آداب و سنن مشترک دارند، گفت: ما می توانیم با تکیه بر این مشترکات روابط سیاسی و اقتصادی خود را تعمیق بخشیم.

حسینی با ابراز امیدواری به اینکه هفته فرهنگی ایران در آنکارا فصل جدیدی در روابط دو کشور بگشاید، گفت: طبق تصمیم کمیته فرهنگی مشترک دو کشور سال ۲۰۱۳ در ترکیه سال ایران و سال ۲۰۱۴ در ایران سال ترکیه نامیده خواهدشد و برنامه های مختلفی در طول یکسال در استانهای مختلف برای شناساندن متقابل دو کشور برگزار می شود.

وی گفت: این برنامه ها از جمله مراسم های مختلف و نمایشگاهها و هفته های گوناگون فرهنگی خواهد بود و آنها بهانه ای برای تجدید دوستی و کنار هم بودن دو ملت است.

\ ' ارطغرل گونای \ ' وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه، ایران و ترکیه را دو کشور در یک جغرافیای مشترک که نمایندگان فرهنگ و تاریخ مشترک هستند، خواند.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور از جمله شاعرانی همانند مولانا گفت: در سایه این مشترکات مناقشات سیاسی بین دو کشور نمی تواند کارساز باشد.

گونای با تاکید بر اینکه دوستی مردم ترکیه و ایران مبتنی بر فرهنگ مشترک دو طرف است، گفت: این دوستی را کسی نمی تواند از بین ببرد و دو کشور در طول ۴۰۰ سال گذشته برغم داشتن برخی اختلافها در برهه های زمانی مختلف هیچ مناقشه ای با یکدیگر نداشته اند.

وی ضمن اشاره به اینکه مردم دو کشور باید به طور متقابل درک صحیح و نزدیکی از یکدیگر داشته باشند، گفت: از صمیم قلب می گویم که نه مسایل دوستان و کشورهای همسایه نزدیک و نه جبر و زور دوستان دور دست ترکیه، دوستی ایران و ترکیه را از میان نخواهد برد.

گونای با اشاره به اینکه طبق آمارهای موجود ترکیه ششمین کشور بزرگ جهان از لحاظ تعداد گردشگران خارجی است و همه ساله بیش از یک میلیون گردشگر ایرانی از این کشور دیدار می کنند، گفت: من آرزومند دیدار هر چه بیشتر مردم ترکیه از ایران به عنوان یک کشور استثنایی و بسیار دیدنی هستم.

وی با تاکید بر اینکه دو کشور با داشتن جاذبه های طبیعی، گردشگری، تاریخی می توانند مرکز مشترک گردشگری جهان باشند، گفت: تبریز، اصفهان، تهران، شیراز، آنتالیا، ازمیر و استانبول همه قطبهای مهم گردشگری هستند و دو کشور با فراهم آوردن زمینه های مناسب در جهت همکاریهای مشترک گردشگری می توانند گام بردارند.

\ ' بهمن حسین پور \ ' سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته در راستای گسترش روابط بین ایران و ترکیه برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی کشورمان در آنکارا را شاهدی بر این مدعا خواند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری هفته فرهنگی بدین وسعت در تاریخ روابط دو کشور کم نظیر و حتی بی نظیر بوده است، روابط فرهنگی را بخش مستحکمی از مناسبات دو کشور خواند که اراده و خواست متقابل مردم بیشترین تاثیر را در تعمیق و گسترش آن دارد و گسترش روابط فرهنگی ضامن توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ملتها می باشد.

وی به این موضوع که ریشه های مشترک فرهنگی و تمدنی دو کشور ایران و ترکیه نه تنها باعثاستمرار پیوندهای مشترک بین دو ملت می شود، گفت: این مساله مایه اعتماد به نفس دو ملت در عرضه جهانی نیز می باشد.

حسین پور ایران و ترکیه را دو کشوری که دارای ظرفیتهای زیادی برای توسعه همکاریهای فیمابین هستند خواند و گفت: دو کشور با توجه به توانمندیهایی که دارند می توانند مکمل و شریک راهبردی برای هم باشند و با ویژگیهای منحصر به فرد خود نقش مهمی در تحولات منطقه و بین الملل ایفا کنند.

به گفته حسین پور علاوه بر دوستی و علقه های میان دو ملت مناسبات نزدیک و دوستانه و برادرانه میان مقامات عالی ایران و ترکیه در شرایط فعلی بهترین فرصت را در اخیتار گذاشته و در سالهای اخیر شاهد تبادل هیات بلندپایه در بالاترین سطح بین دو کشور بوده ایم.

وی با ابراز امیدواری به اینکه افتتاح این نمایشگاه نقش موثری در آشنایی مردم ترکیه با فرهنگ و هنر ایران داشته باشد و زمینه را برای تفاهم و درک متقابل بیش از پیش فراهم کند، گفت: نمایشگاه فرهنگی ایران در آنکارا تنها نمایانگر بخشی از قابلیتها و غنای فرهنگی ایران است.

ابوالحسن خلج منفرد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز در سخنان خود ایرانیان و ترکها را همسایگانی قدیمی که هر دو سهم بسزایی در تکوین تمدن بشری داشتند، خواند.

در مراسم یاد شده برخی از نمایندگان مجلس ملی ترکیه،

\ ' مصطفی کامالاک \ ' رهبر حزب اسلامگرای \ ' سعادت \ '، برخی از وزیران سابق، برخی از سفرای خارجی مقیم آنکارا نیز حضور داشتند.

نمایشگاه هفته فرهنگی ایران به مدت شش روز در مركز فرهنگی آتاترك آنكارا دایر است.