به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عزتالله انتظامی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینم بعد از تماشای نمایش اپرای حافظ به وجد آمد و درباره این اثر نمایشی گفت: زمانی که کار شروع شد تا انتهای نمایش توجه تماشاچی به صحنه است و او را خسته نمیکند. این اثر خود به خود بر تماشاگر تاثیر میگذارد بخصوص زمانی که اشعار حافظ خوانده میشود. شنیدن این اشعار و تماشای این صحنه برای من حال عجیب و غریبی را به همراه داشت.

او درباره نحوه عروسک‌گردانی این کار اضافه کرد: ‌ عروسک‌ها به شکلی هستند که تماشاگر اصلا فکر نمی‌کند این‌ها عروسک هستند. یادم هست در اپرای «رستم و سهراب» هم همین‌قدر از کار تاثیر گرفتم. گلشیفته فراهانی کنار من نشسته بود و وقتی در صحنه‌ای رستم به اشتباه سهراب را کشت من شروع کردم به گریه کردن، گلشیفته به من گفت: چرا گریه می‌کنید، این‌ها عروسک هستند. من هم گفتم تو حس این‌ها را ببین که چقدر عجیب و غریب‌اند، با آدم حرف می‌زنند، صحنه واقعی را به راحتی می‌توان تجسم کرد!

او در پایان شعری را تقدیم به بهروز غریب‌پور کرد که ابتدای آن نوشته است:

«من بضاعت فرهنگی ندارم، به همین دلیل از مولانا کمک می‌گیرم:

گفتم دل و دین بر سر کارت کردم / هر چیز که داشتم نثارت کردم

گفتا: تو که باشی که کنی یا نکنی / آن من بودم که بی قرارت کردم

عمری دزار به بلندی و پاکی آسمان برایت آرزو می‌کنم

عزت الله انتظامی - ۱۸ تیر ۹۰»

اپرای «حافظ» هر روز راس ساعت ۲۰:۳۰ در تالار فردوسی روی صحنه می‌رود.

نویسنده، طراح صحنه، لباس، نور و کارگردان اپرای «حافظ» بهروز غریب‌پور است. همچنین در این اپرا که پس از اپراهای «رستم و سهراب»، «عاشورا»، «مولوی» و «مکبث» پنجمین اپرای گروه تئاتر «آران» است، «علیرضا قربانی» در نقش «حافظ» بر قطعات موسیقی نمایش، ساخته «امیر پورخلجی» آهنگساز جوان و رهبر ارکستر، آواز می‌خواند.

موسیقی این اپرا توسط ارکستر فیلارمونیک «روسه» بلغارستان نواخته شده است. موسیقی دو اپرای «عاشورا» و «مولوی»، توسط «بهزاد عبدی» ساخته شده بود. «علی پاکدست» نیز در چندمین همکاری مشترک با غریب‌پور طی سال‌ها فعالیت هنریِ این پیشکسوت تئاتر عروسکی، به عنوان دستیار کارگردان و طراح عروسک با یاری «مریم اقبالی»، او را همراهی کرده است.

دیگر دستیاران غریب‌پور از این قرارند: «هنگامه سازش»، «سینا ییلاق‌بیگی»، «مونا کیانی‌فر»، «تهمینه محمدی» و «مریم اقبالی».

البته گفتنی است «تهمینه محمدی» ضبط استودیویی موسیقی و آوازهای نمایش را هم بر عهده داشته که بیش از ۳۸۰ ساعت زمان صرف آن شده است. برخی از بازی‌دهندگان گروه اپرای «حافظ» عبارتند از: غزل اسکندرنژاد، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، سلما محسنی، مرضیه سرمشقی، سمیه نادری، کاملیا نوحی، فرزانه عاقلی، نسیم امیرخسرو، نگار میرفخرایی، مریم مجیدی و الهام عابدی و دیگر عوامل نمایش به این شرحند:

عکاس مستندساز: آیرین غریب‌پور. عکاس پوستر و بروشور: رضا معطریان. فیلمبرداری و تدوین تصاویر میانی: علیرضا سالمی. صدابردار در بلغارستان: پیلامن میرچو میرونا. نوازندگان: پاشا هنجنی، حسین رضایی‌نیا، میرامیر میری و امیر پورخلجی. مسئول روابط بین‌المللی: سولماز فاتحی و مسئول روابط‌عمومی: مهدخت اکرمی.

این نمایش که با بودجه ۲۵۰ میلیون ‌تومانی تهیه و تولید شده است، آذرماه سال جاری مهمان کشور «لهستان» خواهد بود و همچنین قرار است در کشور «هلند» به اجرا درآید. با تغییرات و تعمیراتی که بهروز غریب‌پور و گروه نمایشی «آران» در فضای تالار «فردوسی» و تجهیزات فنی و اجرایی آن به وجود آورده‌اند، کیفیت اجرای این اپرا نسبت به سایر آثار آنها بالاتر رفته و به‌زعم برخی منتقدین و صاحب‌نظران که تا این لحظه کار را دیده‌اند، اپرای «حافظ» کامل‌ترین اپرای بهروز غریب‌پور است.

در اپرای عروسکی حافظ تماشاگر شاهد بخشی از زندگی حضرت حافظ شیرازی لسانالغیب است که مقطع قتل شاه ابواسحاق تا مرگ حافظ را در بر میگیرد.