حکم قصاص عامل «جنایت برای ۲۰۰ تومان»

به گزارش افکار نیوز به نقل ار خراسان، در يکي از روزهاي بهمن سال ۸۶ مردمي که در حال عبور از يک خيابان اصلي قوچان بودند درگيري مردي جوان و پيرمردي حدود ۶۰ ساله را مشاهده کردند که بر اثر آن ناگهان پيرمرد به زمين افتاد و مردم اطرافش جمع شدند. طي تماس مردم با مرکز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ نيروهاي گشت کلانتري در محل حاضر شدند و مشاهده کردند پيرمرد با چاقو مجروح شده است.

انتقال پیرمرد به بیمارستان سودی نداشت و او جان خود را از دست داد. پزشکی قانونی پارگی قلب به دلیل نفوذ جسم تیز و برنده را علت مرگ پیرمرد ۶۰ ساله اعلام کرد. همچنین وی از ناحیه دست نیز جراحاتی دیده بود. با توجه به اظهارات شاهدان عینی متهم فراری شناسایی و عملیات دستگیری وی آغاز شد.

اما هیچ اثری از او پیدا نشد. این در حالی است که اولیای دم ضمن شکایت از متهم قصاص وی را خواستار شدند. این پرونده حدود ۳ سال بعد با دستگیری متهم در شهرستان ورامین وارد مرحله تازه ای شد. ماجرا از این قرار بود که متهم پس از نزاع و قتل ازقوچان به مشهد و از آنجا هم به تهران گریخته بود.

وی مدتی برای کارگری به بندرعباس رفته و دوباره به تهران و سپس ورامین بازگشته بود. یکی از نزدیکان این متهم تقریبا ۳۰ ساله که از محل اختفای او اطلاع داشت موضوع را با خانواده مقتول در میان گذاشت و ماموران انتظامی ورامین طی یک عملیات سریع متهم را در خانه ای اجاره ای دستگیر کردند. متهم در جریان بازجویی هایی که در مراجع انتظامی و قضایی ورامین انجام شد، اظهار داشت: بر سر پول شیرینی با مرحوم که مغازه شیرینی فروشی داشت درگیر شدیم و به هم فحاشی کردیم.

متهم که پیش از این ۲ بار به اتهام شرارت به زندان رفته بود افزود: در بیرون از مغازه دوباره درگیر شدیم که من با چاقویی که از کسی گرفته بودم پیرمرد را زدم و گریختم. با انتقال متهم به مشهد وی بار دیگر بازجویی شد و این بار گفت که چاقو از خودش بوده است. پرونده پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه کیفری خراسان رضوی ارسال و در آن جا به شعبه ۳ ارجاع شد.

جلسه دادگاه در اولین روز خرداد سال گذشته با حضور نماینده دادستان، متهم، وکیل مدافع وی و اولیای دم تشکیل شد. اولیای دم با تاکید بر این که حاضر به مصالحه نیستند قصاص متهم را خواستار شدند. سپس متهم در پاسخ به تفهیم اتهام قتل عمد گفت: من مقصر نبودم و قصد کشتن پیرمرد را نداشتم و به دلیل مصرف شیشه در حالت طبیعی نبودم.

وی در تشریح جزئیات ماجرا ادامه داد: از شیرینی فروشی مرحوم شیرینی خریدم و هزار تومان به وی دادم اما مقتول گفت که مبلغ شیرینی ۱۲۰۰ تومان می شود. وی افزود: پس از کمی مجادله من بیرون رفتم و در یکی از تاکسی های خطی همان اطراف نشستم اما مرحوم به دنبالم آمد و فحاشی کرد. متهم گفت: مردم جمع شده بودند ولی من از خودرو پیاده نشدم و وقتی که مردم جریان را فهمیدند گفتند این پول را ما می دهیم ولی مرحوم می گفت که بحثپول نیست.

متهم درباره نحوه چاقو زدن گفت: وقتی پیاده شدم پیرمرد با چوب به سرم زد و من از خود دفاع کردم و یادم نمی آید چند ضربه زدم. با پایان یافتن اظهارات متهم قاضی از او خواست که آخرین دفاع را از خود انجام دهد که متهم ابراز داشت: حرف دیگری ندارم و قصد قتل نداشتم و فقط تقاضای بخشش دارم. با اعلام ختم جلسه دادگاه، قاضی و مستشاران وی وارد شور شدند و جوانب مختلف پرونده و شواهد و اظهارات متهم و شاهدان را با دقت بررسی کردند و سرانجام متهم را به قصاص نفس محکوم کردند.


با ابلاغ راي به متهم وکيل وي به حکم اعتراض کرد و خواهان تجديدنظر در آن شد. پرونده به ديوان عالي کشور فرستاده شد و در جلسه اي که ارديبهشت سال جاري در شعبه ۲۸ برگزار شد تجديدنظرخواهي رد و حکم دادگاه تاييد شد.