به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مریم مجتهدزاده بعد از ظهر امروز در حاشیه برگزاری همایش زن و خانواده که در استانداری فارس برگزار شد، اظهار داشت: لایحه تقلیل ساعت کاری مادران شاغل به هئیت وزیران فرستاده شده است که درصورت تصویب در تمام ادارات دولتی و خصوصی که زیر نظر ادارههای کار هستند این طرح اجرایی میشود.

وی افزود: زنان سرپرست خانواده، افرادی که دارای کودکان زیر هفت سال دارند و افرادی که دارای فرزند و یا همسر معمول هستند در این طرح در اولویت هستند.

این مسئول با بیان اینکه این طرح بار مالی بسیاری دارد اضافه کرد: این طرح یک گام اساسی را رد کرده و در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است.

مشاور رئیس جمهور در امور بانوان ادامه داد: ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه، بازنشستگی زنان خانه‌دار با حفظ تحکیم بنیاد خانواده و ستاد ملی زن و خانواده از جمله اقدامات برای رفاه حال بانوان است.

مجتهدزاده بیان کرد: میزان مرخصی زنان باردار تک‌فرزندی همان شش ماه است اما در فرزندان دو قلو به بالا ۹ ماه بوده که برای آقایان نیز در این مورد یک ماه مرخصی در نظر گرفته شده است.

وی ابراز کرد: در کارهای سخت برای زنان، کارفرما موظف است هنگام بارداری کارهای آسان را به زنان باردار محول کند و بعد از زمان بارداری زنان می‌توانند به شغل گذشته خود برگردند اما کارفرمایان حق اخراج کارمندان خود را ندارند.

مشاور رئیس جمهور در امور بانوان گفت: مشکلات زنان خبرنگار نیز در دست بررسی است.

وی همچنین ابراز داشت: یکی از مهم‌t id = " ۱۵۹۹ _ ۴ " style = " background: #ffd۷۰۰ " > ترین اقدامات دولت دهم در زمینه ماده ۱۳۰ قانون پنجم توسعه بوده که این ماده ویژه مسائل زنان است که تحکیم بنیاد خانواده، توسعه توانایی زنان، سلامت زنان و تامین اجتماعی زنان را در بر می‌گیرد.

این مشاور خانواده افزود: یکی از مشکلات ما در گذشته نداشتن پست و سمت در تشکیلات بود که در حال حاضر برای زنان ساختار تشکیلاتی و سمت تعریف شده است و اکنون زنان در تشکیلات نقش تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز را دارند.

وی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز عزت، حکمت و مصلحت در تعاملات بین‌المللی دیده شده است اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، داشتن تعاملات بین‌المللی است که باید آن را گسترش دهیم و در این زمینه هرچه فعالیت بیشتر باشد ضریب امنیتی نیز بالا می‌رود.

مجتهد زاده با بیان اینکه در قوانین ایران حقوق زن و مرد یکسان است بیان کرد: خشونت علیه زنان در ایران بسیار کم است اما در کشورهای اروپایی هر شش ثانیه یک‌بار و در آمریکا هر هشت ثانیه یک‌بار یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و رهبری معظم ما بر قانون جلوگیری از خشونت علیه زنان در جهان تاکید دارند.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: در تمام لایحه‌ها و ماده‌های قانونی که مربوط به زنان بوده امنیت و حقوق زنان دیده شده است.

وی ابراز کرد: ستاد ملی زن و خانواده که در گذشته به عنوان fd۷۰۰ " > کارگروه زن بوده است آغاز به کار کرده که هشت وزیر، رئیس جمهور «به عنوان رئیس ستاد»، معاون اول رئیس جمهور، نمایندگان قوه مقننه و قضائیه و رئیس شورای فرهنگی انقلاب فرهنگی جزو این ستاد هستند و طبق ماده ۱۳۸ تمام مصوبات این ستاد لازم‌#ffd۷۰۰ " > الجرا است.

این مشاوره خانواده بیان کرد: یکی از مشکلات زنان در زمینه ضمانتنامههای بانکها است که با رایزنیهای انجام شده تسهیلات تا سقف ۵ میلیون تومان با سهمیه یارانهها آنان ضمانت میشود و همچنین لایحه بازنشستگی پیش از موعد زنان خانهدار نیز تنظیم شده است که تا پایان مهر ماه سال جاری تکمیل میشود.