قول‌ مساعد‌ مشایی‌ برای‌ ساخت‌ " لاله "

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، غلامرضا موسوی تهیهکننده باسابقه سینمای ایران درباره تولید فیلم میلیاردی لاله و اولویت ساخت این فیلم در سینمای ایران گفت: به نظر نمیرسد شخص رئیس سازمان سینمایی هم قلبا با ساخت فیلم لاله موافق باشد. به نظر میرسد ایشان هم بر اساس دستوری که دریافت کردند خودشان را موظف به اجرای پروژه میدانند. یکی از اعضای شورای عالی سینما در جمع گروهی از همکاران اعلام کرد نطفه ساخت این پروژه چند سال قبل هنگام برگزاری همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور منعقد شده است. آقای نیکنژاد در گفتوگویی با آقای رحیممشایی برگزارکننده همایش، از ایشان قول مساعدت تولید فیلم را دریافت میکنند.

وی در ادامه گفت: با توجه به سخنان این عضو شورای عالی سینما به نظر می‌رسد آقای شمقدری امتثال دستور می‌کنند واگرنه خودشان بیش از دیگران باید با شرایط ساخت پروژه آشنا باشند. اگر به دفاعیات ایشان در نامه‌ای که به آقای شریعتمداری نوشتند نگاه کنیم، دلایلی برمی‌شمارد که به اصطلاح دلیلی نیست و بیشتر توجیه امر است و دلایل کاملا منطقی نیس. ت به گمان من اگر دیگری این دلایل را برای خود ایشان ذکر می‌کرد، طبیعتا جدی نمی‌گرفت.

تهیه‌کننده «بغض» در ادامه به بی‌اطلاعی تهیه‌کننده فیلم از چگونگی تولید مشترک اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که مجریان دولتی پروژه «لاله» اکثرا از اطلاعات اولیه تولید مشترک، دستمزدها و بودجه‌های مترتب بر آن خالی از ذهن هستند. مثلا کارگردانی که مدیر مرکز حامی این پروژه است حتی به دستمزد بازیگران صاحب نام هالیوودی اشراف ندارد و افاضه می‌کند که شرط حضور «شون پن» و «جرج کلونی» در «لاله» اخلاق‌گرایانه است.

این حضرت آقا که نه مدیر خوبی است و نه سینماگر قابل توجهی است، حتی چرتکه نمی‌اندازد که به قول خودش با دو میلیون دلار می‌شود دستمزد بیش از ۲۰ میلیون دلاری آقای «جرج کلونی» را پرداخت، که حالا ایشان بحثاخلاق‌گرایی را مطرح می‌کند. این طرز گفتار و افاضات صرفا نشان دهنده بی اطلاعی مدیران بخش دولتی از کلید زدن پروژه‌های تولید مشترک است. با توجه به همین قراین این سوال پیش می‌آید، آدم‌هایی که حتی الفبای تولید فیلم مشترک را نمی‌دانند چگونه به این مهم بپردازند. اینجا تکرار می‌کنم مگر به خاطر اجرای دستور این اتفاق بیافتد. ‌

موسوی در ادامه گفت: ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است». وقتی ما با همه قداستی که برای مسجد قائل هستیم، به نیاز خانه اولویت می‌دهیم قاعدتا باید این را در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار ‌دهیم. در شرایطی فعلی که حال سینما خوب نیست، این بد‌حالی سینما باعثشده که بسیاری از سینماگران خوش‌فکر، خوش‌تکنیک و صاحب نام کشور ما، کاری برای تولید نداشته باشند.

با هزینه ۹ میلیاردی تولید فیلم لاله (نقل قول از دوستی به نقل از آقای نیکنژاد میگویم) حداقل میتوان ۱۸ فیلم خوب و ارزشمند سینمایی را کلید زد که در میان آنها ۵ فیلم آنها جزء فیلمهای ماندگار سینمای ایران است. در شرایط حاضر با اطمینان میتوانم بگویم لاله بعید است حتی فیلم قابل ملاحظهای باشد چه برسد به ماندگار.