سه نمایش را در یک نمایش ببینید

افکارنیوز: گروه نمايشي كلمه،سكوت، كلمه به كارگرداني مائده طهماسبي اولين روزهاي تمرين خود را در تالار سمندريان سپري ميكنند تا اين نمايش را اول شهريور روي صحنه بياورند.

سالن سمندریان قرار است از اول شهریور میزبان نمایشی با عنوان «کلمه، سکوت، کلمه» به کارگردانی مائده طهماسبی باشد. طهماسبی‌کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر بعد از پنج سال بار دیگر به عنوان کارگردان به صحنه می‌آید.

این نمایش که این روزها در سالن سمندریان تمرین می‌شود، فضایی کاملا متفاوت و اپیزودیک دارد. سه‌نمایشنامه کوتاه از ‌دیوید‌ آیوز با داستان‌های متفاوت در قالب یک ‌نمایشنامه توسط فرهاد‌آییش دراماتورژی شده‌است و تماشاچی داستان‌هایی را می‌بیند که ربطی به هم ندارند. آیوز نویسنده این نمایشنامه‌ها یک نویسنده معروف مدرن نیویورکی است که در دهه ۹۰ میلادی بسیار مطرح شد.

او چند جایزه مهم‌ گرفت و امروز نمایشنامه نویسی است که او را د‌ر کنار «بکت» و «پینتر» قرارمی‌دهند. مریم سعادت، ‌رامین ناصر‌نصیر، سعید‌چنگیزیان، سینا‌رازانی، ‌ فرشته‌صدر‌عرفایی، ‌ شبنم‌فرشادجو، ‌‌ امیر‌حسین‌رستم و فرهاد‌آییش ‌بازیگرانی‌هستند که در ‌نمایش ‌کلمه، سکوت، کلمه به‌ ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر‌ عوامل این نمایش عبارتند‌از دراماتورژ و مشاور‌کارگردان: فرهاد آییش، طراح صحنه: محسن شاه ابراهیمی، آهنگساز: سهیل پیغمبری و دستیار کارگردان: پژمان‌عبدی.

دلم می‌خواهد کار سطح بالایی انجام دهم

پنج سال پیش در ‌تئاتر‌شهر مائده‌طهماسبی نمایش خانواده تت را اجرا کرد که با استقبال تماشاچیان روبه‌رو شد. او بنا به‌درگیری‌های خودش و بازی در‌کارهای دیگر نتوانسته نمایشی را کارگردانی‌کند تا همین نمایش کلمه، سکوت، کلمه. طهماسبی درباره انتخاب این نمایشنامه‌ها می‌گوید: «این نمایشنامه را سال گذشته به صورت سه‌نمایشنامه مجزا برای‌اجراپ ارائه‌داده‌بودم.

یعنی‌واریاسیو‌های‌مرگ‌تروتسکی، خواهش می‌کنم و کلمه، کلمه، کلمه. زمانی که آقای سرسنگی پذیرفتند که این سه نمایشنامه را در سالن ایرانشهر اجرا کنم، یک روز تصمیم گرفتم به جای اینکه سه نمایش کوتاه را اجرا کنم هرسه این متن‌ها را در قالب یک نمایش روی صحنه بیاورم. این ایده را وقتی با فرهاد آییش در میان گذاشتم به او گفتم این کار به دراماتورژی و اقتباس نیاز دارد تا ما بتوانیم یک نمایش ببینیم.

فرهاد هم که این کارها ‌را خوب می‌تواند انجام دهد به یک سفر دوهفته‌ای تایلند رفت و همانجا این نمایشنامه‌را دراماتورژی‌کرد. ‌در‌واقع نمایشی که ما آلان مشغول تمرین آن‌هستیم، محصول همین دراماتورژی و اقتباس است. من اصرار داشتم این سه نمایش کوتاه در قالب یک نمایش مجزا و همزمان و پیوسته دربیاید. اگر‌دکور را ببینید، متوجه می‌شوید‌که این نمایش چهار سطح متفاوت دارد.

یک سطح میمون‌ها هستند، سطح دیگر‌کافی‌شاپ و دختر و پسر‌ هستند که نشسته‌اند. سطح سوم اتاق کار آقای تروتسکی است و در نهایت موزیسین‌ها هستند. ما کاری که اینجا انجام می‌دهیم، این است که نور یک اتاق را روشن می‌کنیم و بعد نور را می‌گیریم و قصه دیگری را نشان می‌دهیم. در‌ واقع سه قصه با روشن و خاموش شدن چراغ‌ها برای تماشاچی روایت‌می‌شود.» طهماسبی درباره چگونگی نام‌گذاری این تئاتر‌توضیح می‌دهد: «خیلی در مورد اینکه چه اسمی برای نمایش بگذاریم فکر‌کردیم و یک‌‌عنوان طولانی یعنی «خواهش ‌می‌کنم واریاسیون‌های مرگ تروتسکی را کلمه، کلمه، کلمه به تماشا بنشینید» را انتخاب کردم.

ولی باید اسم چنین تئاتری هم موجز باشد و هم معنا و هم توجه مخاطب را جلب‌کند. به همین خاطر کلمه، سکوت، کلمه را انتخاب کردیم. داستان میمون‌ها مربوط به نمایشنامه‌ کلمه‌، کلمه، ‌کلمه است. داستان کافی‌شاپ مربوط به نمایشنامه خواهش‌می‌کنم است و در نهایت داستان تروتسکی از نمایشنامه واریاسیون‌های مرگ تروتسکی است.» طهماسبی خودش در این نمایش بازی نمی‌کند و فقط به عنوان کارگردان حضور دارد «دلم می‌خواهد وقتی کارگردانی می‌کنم از بیرون ببینم و این فرصت وقتی بازیگر‌باشی از دست می‌رود.

پیش خودم فکر می‌کنم که اگر قرار است حس و تصویرهای قشنگ ساخته شود و من درگیر بازی باشم نمی‌توانم این کار را انجام دهم. دلم می‌خواهد اگر کاری ‌می‌کنم در سطح بالایی باشد.» در پایان کارگردان نمایش کلمه، سکوت، کلمه از انتخاب بازیگرانش می‌گوید: «در ابتدا قرار بود بازیگرانی چون لیلی‌رشیدی، پانته‌آ‌پناهی‌ها، افشین‌هاشمی و بابک حمیدیان در این نمایش حضور داشته باشند اما هر کدام بنا به‌دلیلی نتوانستند.

خوشبختانه همه آنها سرکاری بودند. زمانی ما همه‌ گله می‌کردیم که تئاتری‌ها در حوزه تصویر بیکار هستند و‌لی‌ در این دوره متوجه شدم که بازیگران تئاتر ما اتفاقا خیلی هم پرکار هستند. در حال حاضر از انتخاب بازیگران راضی هستم. در واقع همان‌هایی بودند که من می‌خواستم.»

فرهاد آییش / تروتسکی

بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و نیز بازیگر سینما و تلویزیون است. با اینکه در حوزه تصویر فعال بوده ولی هیچ‌گاه تئاتر را فراموش نکرده و هر از چند گاهی در نمایشی حضور داشته است چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان بازیگر. آخرین نمایشی که خودش کارگردانی کرده به سال ۸۷ و نمایش کرگدن باز می‌گردد. او در نمایش کلمه، سکوت، کلمه نقش تروتسکی از نمایشنامه واریاسون‌های مرگ تروتسکی بازی می‌کند. علاوه بر این آییش مشاور کار‌گردان و دراماتورژ این نمایش هم هست.

مریم سعادت / خانم‌تروتسکی

یکی از بهترین‌ها و با تجربه‌های‌تئاتر است. در جشنواره عروسکی نمایش کنسرت حشرات را اجرا کرد که حسابی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و بسیاری معتقد بودند که کنسرت حشرات بهترین کار جشنواره عروسکی بوده است. مریم سعادت در این نمایش نقش همسر فرهاد آییش را بازی می‌کند.

فرشته صدر‌عرفایی / جاناتان سویفت

فعالیتش را با تئاتر‌عروسکی در‌کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان در سال آغاز کرده ولی بیشتر او را در تصویر دیده‌ایم. نمایش کلمه، سکوت، کلمه بعد از خانواده تت دومین همکاری صدرعرفایی با مائده طهماسبی است. صدر عرفایی جزو اولین انتخاب‌های طهماسبی بوده و از حضور او بسیار راضی است. عرفایی هم در اپیزود میمون‌ها نقش یکی از میمون‌ها را بازی می‌کند.

سینا رازانی / کافکا

یکی از بازیگران با سابقه در‌تئاتر است که از سال ۷۹ فعالیت حرفه‌ای خود در تئاتر را آغاز کرده است. او چندی پیش در نمایش عجایب المخلوقات به کارگردانی رضا ثروتی حضور داشت. این بازیگر جوان در نمایش کلمه، سکوت، کلمه نقشی متفاوت را ایفا می‌کند. او در اپیزود میمون‌ها حضور دارد و نقش یکی از سه میمونی را بازی می‌کند که در‌قفس هستند و قرار است نمایشنامه هملت را بنویسند. آیوز نویسنده این نمایشنامه با زمان شوخی می‌کند و نویسنده‌هایی مثل‌کافکا، میلتون و سویفت را در قالب میمون در می‌آورد که در یک قفس محبوسند و از آنها خواسته شده تا هملت را بنویسند.

سعید چنگیزیان / جان میلتون

مدت‌هاست کارش را با گروه نمایش لیو پیگیری می‌کند و امروز به بازیگر توانایی در عرصه نمایش تبدیل شده است. در بیشتر نمایش‌ها خوش‌درخشیده و بازی‌هایش در نمایش‌هایی چون‌کالیگولا و به خاطر یک مشت روبل نظر بسیاری را به خود جلب‌کرده است. او در اولین همکاری‌اش با مائده طهماسبی نقش جان میلتون را بازی می‌کند که یکی از میمون‌هاست.

شبنم فرشادجو / بتی

دانش آموخته تئاتر است و سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند. با کارگردان‌های مطرحی چون علی‌رفیعی، داوود میرباقری و.. کار کرده است. فرشادجو روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد. چندی پیش در نمایش «این تابستان فراموشت می‌کنم» به کارگردانی بهاره رهنما به ایفای نقش پرداخت. او در نمایش کلمه، سکوت کلمه در اپیزود کافی‌شاپ حضور‌دارد. نقش دختری را بازی می‌کند که در همان کافی‌شاپ با پسر جوانی آشنا می‌شود و…

امیرحسین رستمی / بیل

شاید دیگر باید او را یک تئاتری بدانیم. بعد از حضور در نمایش کمی بالاتر به کارگردانی آروند دشت آرای این دومین تجربه تئاتری اوست. رستمی در این نمایش نقشی متفاوت را ایفا می‌کند. او در اپیزود کافی‌شاپ نقش یک پسر جوان را به اسم بیل بازی می‌کند.

رامین ناصر نصیر / رامون

حدود ۱۶ سال از بازی‌گری‌اش می‌گذرد. در اپیزود تروتسکی نقش راموئل را بازی می‌کند. او یک کمونیست مکزیکی است که مدت‌ها در خانه تروتسکی به عنوان باغبان حضور داشته و در نهایت او را می‌کشد.

منبع: هفت صبح