به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اولين زمين لرزه در ساعت ۱۶ و ۵۳ دقيقه و ۱۵ دقيقه با بزرگي ۶.۲ در مقياس امواج دروني زمين و دو زمين لرزه ديگر در ساعت ۱۷ و ۴ دقيقه و ۳۴ ثانيه و ۱۷ و ۱۹ دقيقه و ۱۴ ثانيه به ترتيب به بزرگي ۶ و ۴.۷ در مقياس امواج دروني زمين در منطقه ثبت شد.

دکتر فرهنگ احمدی گیوه رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درخصوص جزییات زمین لرزه حوالی اهر و ورزقان گفت: پس از دو زمین‌لرزه بالای شش ریشتر، پس لرزه‌های کوچکتری با بزرگای ۴.۱، ۴.۷، ۴.۱ و ۴.۵، ۳.۷ و ۳.۵ در این منطقه به وقوع پیوست.

وی افزود:

همچنین پس لرزه‌های بسیار زیادی نیز زیر سه ریشتر در این منطقه رخ داده است.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین کرد، گسل شمال تبریز را یکی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد.

دکتر محمد قیطانچی رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح کرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود.

رييس بخش زلزلهشناسي موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با بيان اينكه كانون اين زمين لرزه بين شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان كرد: اين زمين لرزه سطحي بوده و شدت زيادي در حوالي كانون زلزله داشته است. زمينلرزههاي سطحي مدت دوام چنداني ندارند، اما در فواصل دور به آرامي و در زمانهاي طولاني خود را نشان ميدهد.