توصیه هایی برای جلوگیری از پیری زودرس

افکارنیوز: كاهش و اضافهكردن وزن در زمانی كوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا كند خیلی زود پوستتان شل و آویخته میشود.

با روزگار غدار چه کنیم؟

شوک، تصادف، آبروریزی، بحران‌های مالی وسوگواری‌های پیاپی و … خیلی راحت می‌تواند شما را از میانسالی به میانه سالمندی پرتاب کند.

روان‌شناسان یکی از علت‌های مهم که در پیدایش پیری زودرس نقش دارد را تنش‌ها و شوک‌های عصبی می‌دانند.

برای این‌که دچار پیری زودرس نشوید باید جلوی تنش‌های عصبی و افسردگی خود را بگیرید. ایمان به خدا به ما می‌فهماند که ما هرگز تنها نیستیم و در بد‌ترین شرایط قدرت بی‌انتها و ثروت بی‌انتهای خدا پشتیبان ماست و تمام ذخایر نهفته و آشکار کائنات می‌تواند در دسترس ما قرار گیرد و از درگاه الهی هیچ کسر نخواهد شد.

اگر ایمان را در خود پرورش دهیم باور می‌کنیم موجودات به سمت کمال خود حرکت می‌کنند و هرچه برای ما و خانواده و نزدیکان پیش می‌آید می‌تواند از ما انسانی بهتر بسازد، نه انسانی افسرده و شکست خورده.

بنابراین اگر می‌خواهید غم روزگار پیرتان نکند مهارت‌های حل مسأله و کنار آمدن با مسائل را بیاموزید.

احساسات بد شما را پیر می‌کند

تحقیقات در مورد بیماری‌هایی که ریشه در روح و روان آدمی دارد ما را به این احتمال می‌رساند که خلق و خوی تند، کینه‌ها، نفرت‌ها و حسادت به دیگران ردپای آتشین خود را بر چهره می‌گذارند و ما را زودتر پیر می‌کنند؛ یعنی رفته‌ رفته شما شبیه افکارتان می‌شوید. خطوط اخم، تفکر، حالت‌هایی از دندان‌ قروچه و خیلی چیزهای دیگر در چهره شما ابدی می‌شود و می‌تواند ردپای پیری را در شما ایجاد کند.

بنابراین اگر از پیری زودرس می‌گریزید آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید زیبایی روحتان چهره‌تان را نیز بیاراید.

برای جوانی بخورید

جوان‌ماندن تا حد زیادی به تغذیه ما بستگی دارد. کمبود آب و سوءتغذیه میتواند کودکان را هم مانند پیرانی کهنسال جلوه دهد.

برنامه غذایی خود را از تمام گروه‌های غذایی ترتیب دهید.

۶ تا ۸ لیوان آب یا مواد آبکی میل کنید.

پروتئین‌ها و ویتامین‌های A، C و E با عوامل ایجاد پیری در بدن مقابله می‌کنند.

ویتامین A در جگر، شیر، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات تازه مانند هویج، اسفناج و تره وجود دارد. اما اگر کلسترول خون دارید از تخم بلدرچین استفاده کنید و دور جگر را خط بکشید و نیاز خود را با سبزیجات تازه رفع کنید. این ویتامین در ترمیم بافت‌های بدن نقش بسیار پر اهمیتی دارد. ویتامین A نوسازی پوست را افزایش می‌دهد.

ویتامین C نیز در مکانیسم تولید کلاژن نقش دارد و مصرف آن به کشسانی پوست کمک ‌کرده و از بروز پارگی و زخم جلوگیری می‌کند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌های تازه این ویتامین را در خود دارند.

روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون که حاوی ویتامین E هستند نیز به جوان‌ماندن شما کمک می‌کنند.

انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعنا، مرزه، برگ چغندر و ریحان از سایر خوردنی‌هایی هستند که می‌توانند به جوان‌ماندن شما کمک کنند.

دشمنان جوانی

۱ - بیش از یک‌ ربع در معرض آفتاب تند و مستقیم بودن در روز می‌تواند شما را پیر کند.

۲ - کمتر از ۸ ساعت خواب پیوسته و منظم شبانه نیز دشمن دیگر جوانی شما است.

۳ - کاهش و اضافه‌کردن وزن در زمانی کوتاه دشمن دیگر شما است. اگر این نوسان وزن ادامه پیدا کند خیلی زود پوستتان شل و آویخته می‌شود.

۴ - استروژن زیر پوست بانوان نیز در بافت چربی جمع می‌شود و اگر آن دو را از دست بدهید کلاژن‌سازی را از دست داده‌اید و پوستتان چروکیده می‌شود.

نخوردنی‌ها

۱ - کمتر از غذاهای کنسرو‌ شده استفاده کرده و بیشتر غذاهای تازه مصرف کنید.

۲ - از مصرف چای پر رنگ و قهوه به مقدار زیاد بپرهیزید.

۳ - غذا را با عجله یا جلوی تلویزیون و مانیتور نخورید.

۴ - مصرف سیگار را در اولین فرصت قطع کنید.

۵ - سوسیس و کالباس را محدود کنید و در یک کلام سالم غذا بخورید و غذای سالم بخورید.

۶ - آخرین توصیه این كه با ورزش جسم خود را جوان نگه دارید.