به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، برنامه سینمایی هفت شب گذشته سوم مرداد ماه اختصاص به نقد فیلم سینمایی ضد گلوله با حضور مصطفی کیایی کارگردان فیلم داشت همچنین مسعود کرامتی نیز مهمان برنامه بود.

گزارش ویژه برنامه به مساله پایان مشکل اکران می پرداخت که معاون هنری حوزه هنری و مرتضی شایسته مهمان این بخش بودند. نظر سنجی برنامه نیز به بیان این سوال می پرداخت که کدام یک از فیلم های دفاع مقدسی " لیلی با من است "، " اخراجی ها ۱ "، " اخراجی ها ۲ "، " پیک نیک در میدان جنگ " و " ضد گلوله " که در ژانر کمدی تولید شده، توانسته‌اند در انتقال مفاهیم جنگ و جبهه موفق باشند که در پایان برنامه فیلم " لیلی با من است " بیشترین رای را بدست آورد.

پرستویی و کمک به زلزله زدگان

در ابتدای برنامه پرویز پرستویی پشت خط آمد و درباره کمک هایی که به زلزله زدگان شده است توضیحاتی داد.

وی درباره ستادی که به همت وی و جمعی از هنرمندان سینما تشکیل شده است، گفت: برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی ستادی را تشکیل دادیم که پنجشنبه و جمعه هفته گذشته اقدام به جمع آوری کمک هایی برای زلزله زدگان کرده است که خوشبختانه مبلغ قابل توجهی در این دو روز جمع آوری شد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است روز یکشنبه به اتفاق دوستان هنرمند برای همدردی و پرکردن خلاء عاطفی زلزله زدگان و برنامه ریزی برای آینده آنها به آذربایجان شرقی سفر کنیم. این ستاد به نمایندگی از طرف جامعه اصناف سینمایی ایرانی تشکیل شده است و قصد ما این است که بتوانیم در دراز مدت برنامه ریزی هایی برای کمک به زلزله زدگان انجام دهیم همچنین شماره حساب ۱۰۲۰۸۸۸۸۱ بانک سرمایه و شماره حساب کارت خوان ۶۳۹۶۰۷۱۱۰۵۸۷۸۰۱۱ آماده دریافت کمک های هموطنان است.

اسماعیل نجار استاندار کرمان دیگر مهمان تلفنی برنامه بود که اطلاعاتی درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان که میزبان دوازدهمین دروه این جشنواره است، داد.

کرامتی و ضدگلوله


مسعود کرامتی نویسنده و کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون و بازیگر فیلم سینمایی " ضد گلوله " اولین مهمان برنامه بود که در ابتدای صحبت‌هایش عنوان کرد: معتقدم که یک بازیگر باید شناخت درستی از خودش داشته باشد، مثلا آدمی مثل من که ۱۶۷ سانت قد دارد نباید ادای آدم ۱۹۰ سانتی را در آورد. در طول سال های فعالیتم همه تلاشم این بوده که خودم باشم و در مقابل این خود بودن خجالت نکشم.

وی درباره آغاز فعالیت هایش توضیح داد: تحصیلات من در زمینه کارگردانی تئاتر بود اما بعد از انقلاب به دلیل فضای خاصی که پیش آمده بود من به سمت کار عروسکی کشانده شدم. فعالیت عروسکی دنیای جالبی برای من بود که در آن با مرضیه برومند آشنا و همکاری من به " مدرسه موشها "، " شهر موشها " و " خونه مادربزرگه " رسید.

کرامتی درباره آشنایی اش با رسول ملاقلی پور گفت: محمدرضا علیقلی واسطه بین من و مرحوم ملاقلی پور بود. رابطه بین من و ملاقلی پور چه به عنوان دستیار کارگردان فیلم " افق " و چه به عنوان بازیگر خیلی خوب بود. رسول روحیه ویژه ای داشت در عین حال که با صداقت تمام رفاقت می کرد می توانست در یک لحظه همه چیز را به هم بزند اما ارتباط من با او در جهت این بود که تنها با یکدیگر رابطه کاری داشته باشیم و همین روحیه بود که ارتباط ما را پایدار کرد چون همیشه صادقانه با او برخورد می کردم. ملاقلی پور همیشه از ریاکاری و ارتباط‌های دروغین گله مند بود.

وی درباره حضورش در فیلم " ضد گلوله " عنوان کرد: در بازیگری تلاشم این است که حتما نقش و کاراکتر را دوست داشته باشم بنابراین در بازیگری سخت گیر تر از کارگردانی هستم. فیلمنامه فیلم ضد گلوله و دیالوگهای آن بسیار درخشان نوشته شده بود و نقش هم برا ی من بسیار جذاب بود. خوشحالم از این که با کیایی همکاری کردم چون او کارش را به شدت بلد است و می داند که چه می خواهد. حضور مهدی هاشمی نیز مزید بر علت شد که بازی در این فیلم را قبول کنم.

نقد فیلم سینمایی " ضد گلوله " با حضور مصطفی کیایی کارگردا�م، �لم، آرش خوشخو منتقد سینما و مسعود فراستی بخش بعدی برنامه بود.

کیایی ابتدا درباره فیلم گفت: از روز اول با ساخت فیلم مخالفت شد و انجمن دفاع مقدس از همان ابتدا با ساخت این فیلم موافق نبود اما خوشحالم که توانستیم بخش خصوصی را وارد کار کنیم. تمام تلاش خود را هم کردم که فیلم هم به لحاظ کیفی و هم جذب مخاطب بتواند موفق عمل کند.

در ادامه خوشخو درباره فیلم توضیح داد: خوشبختانه فیلم " ضد گلوله " در میان فیلم‌های این روزهای سینمای ایران که بیشتر به یاس و ناامیدی می‌پردازد فیلم خوبی است و انرژی مثبتی به مخاطب منتقل می‌کند اما معتقدم که فیلم بیش از استحقاقی که دارد مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این فیلم خیلی برای پایانی که در نظر گرفته تحسین شده است اما به نظرم این پایان به جای اینکه نقطه دراماتیک یک فیلم باشد یک پایان واکنشی است. این پایان ضد جریان رسمی است و به کلیات فیلم نمی‌خورد.

مسعود فراستی نیز در مورد فیلم عنوان کرد: روشنفکرنماها با این فیلم همراه نیستند. رادیکال‌های به اصطلاح حزب‌اللهی هم مخالف فیلم هستند و هر دو در این فیلم با یکدیگر همسو هستند اما آدم های عادی بدون جبهه، طرفدار فیلم هستند. این فیلم یک موقعیت دراماتیک کلیشه‌ای دارد و شباهت‌هایی نیز با فیلم " لیلی با من است " و " اخراجی‌ها " پیدا کرده. در بیشتر فیلم‌های دفاعی مقدسی شهادت را به شدت در سطح، دم دستی و شلخته می‌بینیم که عمقی ندارند.

وی افزود: معتقدم که هر تحولی در شخصیت اصلی این فیلم اثر را به نابودی می‌کشاند و اگر شخصیت سلیم در پایان متحول می‌شد فیلم یک توهین به حساب می‌آمد پس متحول نشدنش نکته مثبت اثر است چون در فیلم برای شهادت ارزش قائل می‌شوند.

کیایی در این باره توضیح داد: بحثتقدیر مساله‌ای بود که من از اول تا ‌آخر فیلمنامه آن را مورد توجه قرار دادم. یعنی تا نیرویی از بالاتر نخواهد برای این شخص شهادت اتفاق نمی‌افتد. تغییر کردن دیدگاه این کاراکتر برای من کافی بود و لازم نبود که سلیم حتماً به شهادت برسد.

فراستی در ادامه توضیح داد: معتقدم که نقطه ضعف شخصیت سلیم این است که از مواجهه با مرگ هراسی ندارد و ترس این شخصیت زیاد مشخص نمی‌شود چون این ترس هم باید در فیلمنامه و هم بازی در می‌آمد که در جاهایی در نیامده است اما به نظرم بازی مسعود کرامتی خیلی خوب است و یک شخصیت دفاع مقدسی و اینجایی که شمایلی وسترن دارد را به نمایش می‌‌گذارد. مرگ این شخصیت می‌توانست بیشتر مورد تاکید قرار گیرد. این فیلم از " لیلی با من است " فیلم بهتری است.

آرش خوشخو نیز در این زمینه گفت: مهدی هاشمی در حال حاضر یکی از دو سه نفر اول بهترین بازیگران سینمای ایران است. او بازیگر بسیار قوی و مسلطی است و تسلط او به اندازه‌ای است که بازی دیگر بازیگران را کمرنگ می‌کند. معتقدم در جاهایی که آقای هاشمی حضور دارند موتور کاتالیزور طنز فیلم هستند و بازی مسعود کرامتی در این صحنه‌ها دیده نمی‌شود.

آرامش پس از طوفان

۷ روز هفته چهره‌ها و خبرها که به معرفی فعالیت‌های رضا میرکریمی، شهاب حسینی، بهروز افخمی، بابک حمیدیان، علیرضا خمسه، نیکی کریمی و حمید بهمنی می پرداخت و همچنین از پیش تولید تا پس از تولید که به معرفی فیلم‌های " شنام "، " آقای الف " و " دنیای پرامید " اختصاص داشت بخش‌های بعدی برنامه شب گذشته بود.

گفتگوی ویژه برنامه آرامش پس از طوفان نام داشت که به پایان یافتن معضلات اکران فیلم‌ها با حضور محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری و مرتضی شایسته تهیه کننده سینما می پرداخت بخش پایانی برنامه شب گذشته بود.

حمزه زاده در ابتدا درباره رفع مشکلات اکران توضیح داد: ‌ فیلم‌هایی که موضوع اختلاف بودند در همه سینماهای حوزه هنری و شهرداری روی پرده رفتند. در آینده نیز قرار است حوزه هنری فیلم‌هایی را که به دلایلی برای اکران انتخاب نکرده در طی چند مرحله به معاونت امور سینمایی معرفی کند.

وی ادامه داد: در طول این مدت برخی مسئولین سینما و اعضای شورای صنفی به رفتار حوزه هنری انتقاد داشتند و معتقد بودند که موضع سیاسی در پیش گرفته‌اند اما حوزه هنری براساس اعتقادات و مطالعات پژوهشی - علمی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که در سینمای ایران خط و ربطی به وجود آمده که به زیر سئوال بردن دستاوردهای نظام مخصوصاً در ۸ سال گذشته، موضوع محرم و نامحرم و … می‌پردازد که حوزه هنری نیز با این مسایل به مقابله برمی‌خیزد. این مسایل باعثبرخی عکس‌العمل‌ها و بیانیه‌‌های اهانت آمیز شد که کاش کسانی که این کارها را کرده بودند از رفتار خود عذرخواهی می‌کردند.

مرتضی شایسته در ابتدای صحبت‌‌هایش با گلایه از این که چرا فیلم " بوسیدن روی ماه " برای اکرانش تاریخ مشخص کرده این اقدام را به ضرر فیلم‌های روی پرده دانست و گفت: پیشنهاد من به عنوان یک تهیه کننده این است که مشکل فیلمنامه باید در سینمای ایران حل شود. فیلمنامه نویسان ما آن طور که باید برای نگارش یک فیلمنامه وقت نمی گذارند و علتش هم این است که فیلمنامه نویسان ما حرفه‌ای و طراز اول نیستند چون همزمان در حال نگارش سریال، تله فیلم و یا فیلم‌های شبکه نمایش خانگی نیز هستند. بنابراین نمی‌تواند تمام وقت در اختیار یک پروژه سینمایی باشند.

حمزه زاده نیز در این زمینه گفت: مضمون یک فیلم زمانی به درستی انتخاب می شود که ما مخاطب و نیازهای او را بشناسیم. به نظر من جامعه هنری ما در حوزه جستجوی مضامین مناسب دچار مشکل شده است. سینمای ما نسبت به شناخت مخاطب غافل مانده و مردم ما دغدغه‌ها و نیازهای خود را در سینمای امروز نمی‌بینند.

مرتضی شایسته نیز در همین رابطه ادامه داد: ‌ بسیاری از فیلمنامه‌هایی که در حال حاضر مجوز ساخت می‌گیرند مخاطب ندارند و �ز م�از معضلات امروز سینمای ما است. سوژه یابی بین تهیه کنندگان و دفاتر فیلمسازی مشکل شده است. اگر هم این مشکل حل شود باز مشکل فیلمنامه نویس به وجود می‌آید که باید علاقمند و همراه باشد که متاسفانه این اتفاق کمتر می‌افتد. به عنوان نمونه‌ سوژه‌های جذاب و مقدسی مثلاً‌ در مورد زندگی یک شهید بزرگوار وجود دارد اما این سوژه در نگارش فیلمنامه با شکست روبرو می‌شود و د رزمان ساخت می‌بینیم که چیز دیگری از کار درآمده. در حال حاضر در سینمای ما فیلمنامه نویس حرفه‌ای وجود ندارد.

در ادامه برنامه رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی روی خط آمد و در مورد اکران فیلم " بوسیدن روی ماه " توضیح داد: همیشه برای اکران فیلم ها تاریخ معینی مشخص می‌شده است. این فیلم قرار بود فروردین ماه اکران شود اما اکران آن به پایین موکول شد و ما از همان موقع در سایت سینما آزادی اعلام کردیم که این فیلم ۵ مهرماه اکران می‌شود. اگر مساله تخلف مطرح است باید به مشکل فیلم " ضد گلوله " پرداخته شود که در حال حاضر همزمان در دو سر گروه سینمایی قدس و استقلال اکران شده است.

در ادامه حمزه زاده درباره فعالیت‌های حوزه هنری توضیح داد: حوزه هنری روی زیرساخت‌ها، آموزش نیروی انسانی و فیلمنامه‌ها کار کرده و فقط به تولید فیلم بسنده نکرده قرار نبست حوزه هنری حتماً سالی دو سه فیلم تولید کند. حوزه فیلم‌هایی را تولید می‌کند که بازیافت سرمایه داشته باشد.

شایسته در همین زمینه گفت: البته حوزه هنری تولیداتی داشته که علیرغم صرف بودجه زیاد برای ساخت آنها نتوانستند سرمایه خود را برگردانند. بسیاری از سینماهای حوزه هنری در شهرستان‌ها از کار افتاده هستند.

حمزه زاده توضیح داد: باید دید آیا سرمایه یک فیلم تنها از طریق فروش گیشه آن باز می‌گردد. آیا نمی‌شود از طریق فروش امتیاز فیلم به شبکه‌های تلویزیونی یا ویدئویی و فروش خارجی یک فیلم سرمایه آن را باز گرداند؟

گفتگو با عزتالله انتظامی که به تازگی عمل جراحی پا را پشت سر گذاشته است بخش پایانی برنامه شب گذشته هفت بود.