بهترین فیلم از نگاه بازیگران سینما
افکارنیوز

: تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین فیلمی که از سینمای ایران در طول سال‌ها دیده‌اید، کدام فیلم بوده است؟ فیلمی که در عین لذت بردن از دیدنش رهاوردی هم برای‌تان داشته و چیزی به اندوخته‌های‌تان اضافه کرده باشد. واقعیت این است که تعداد فیلم‌های خوبی که در این سال‌ها ساخته شده آنقدر زیاد است که انتخاب از بین‌شان کار مشکلی است اما بدون شک همه ما فیلمی را دیده‌ایم که هرچقدر هم بگذرد از خاطرمان نمی‌رود ولی فکر می‌کنید بهترین فیلم از نظر اهالی سینما کدام است و چقدر در این زمینه توافق نظر دارند؟ این ۲‌صفحه را در این شماره به داوری این دوستان گذاشته‌ایم تا بشنویم بهترین سینمای ایران از دیدگاه شان کدام است.

اشکان خطیبی

تا قبل از «جدایی نادر از سیمین» فیلم «لاک‌پشت‌ها‌ هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی را خیلی دوست داشتم و امروز با یک اختلاف نسبی به‌نظرم فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی فیلم خوب و کاملی است و به معنای واقعی کلمه سینماست‌؛ چه از نظر کارگردانی، چه از نظر دکوپاژ، بازی‌ها و…. فیلم آقای قبادی هم به‌نظرم همین طور است، مضاف بر این‌که نمی‌توان این اثر را در حیطه ژانر سینمای تجربی قرار داد زیرا به‌نظرم دراماتیک است.

حمیدرضا پگاه

من فیلم‌های «طلا و مس» همایون اسعدیان، «لیلا» ‌ داریوش مهرجویی، «سفر به چذابه» مرحوم رسول ملاقلی‌پور و «شب‌های روشن» فرزاد موتمن را خیلی دوست داشتم و توانستم ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنم. فیلم‌هایی که با دیدن‌شان اذیت نشدم و خوب در ذهنم باقی مانده‌اند. فکر می‌کنم مجموع شرایط متن، کارگردانی، بازیگری و… در کنار هم باعثشدند این آثار موفق باشند.

نگار فروزنده

موفقیت معانی مختلفی دارد. به عقیده من فیلمی را می‌توان فیلم موفق دانست که بتواند با مخاطب خودش ارتباط خوبی برقرار کند و پر مخاطب باشد و مردم از دیدنش لذت ببرند. من به آثار داریوش مهرجویی خیلی علاقه‌مندم و سینما و نوع نگاهش را دوست دارم. آثاری که توانستند نام ایران را در مجامع بین‌المللی مطرح کنند. فکر می‌کنم داریوش مهرجویی و گروهی که با او کار می‌کنند برای کاری که انجام می‌دهند زحمت فراوانی می‌کشند و به همین دلیل هم در نهایت اثر خوب و دوست‌داشتنی‌ را به مخاطب ارائه می‌کنند.

سولماز غنی

در حال حاضر فقط نسبت به فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده حضور ذهن دارم و فکر می‌کنم فیلم «درباره الی…» اصغر فرهادی یکی از بهترین‌های این سال‌ها بوده. به‌دلیل این‌که هم قصه خوبی داشت و هم کارگردانی و هم بازی بازیگران این اثر فوق‌العاده بودند. «درباره الی…»، اتفاق نویی در سینمای ایران به حساب می‌آید و همین نو بودن باعثایجاد فصل جدیدی در سینمای ایران شده است.

مارال فرجاد

فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی به خاطر تصویرهایی که از روابط انسان‌ها و شخصیت‌ها نشان می‌دهد، از بهترین‌های سینمای ایران در این سال‌ها به شمار می‌رود. او در این فیلم اصالت ایرانی و فضای زندگی ایرانی و همچنین حس تنگاتنگی که بین افراد یک خانواده می‌تواند وجود داشته باشد را خیلی زیبا به تصویر کشیده است. این موضوع در فیلم‌های بسیاری نشان داده شده اما آنچه این اثر را متمایز می‌کند زیبا به تصویر کشیدن آن است. «مادر» یک نماد خوب از فیلم ایرانی است.

یکتا ناصر

انتخاب خیلی سختی است و نمی‌توانم نام یک فیلم را بیاورم اما در کل به‌نظرم آقای داریوش مهرجویی ثابت کرده‌اند که کارگردان خوبی هستند؛ حال ممکن است بعضی از آثارشان شاخص‌تر و برخی دیگر از کیفیت پایین تری برخوردار باشند.

لادن طباطبایی

در این ۳۳سالی که از پیروی انقلاب می‌گذرد به‌نظرم فیلم‌های خیلی خوب و فراوانی در سینمای ایران ساخته شده‌اند. به همین دلیل پاسخ دادن به این سوال کمی مشکل است اما آنچه به‌طور شاخص در ذهنم باقی مانده فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی است.

مهدی کرم پور

مجموعه کارهای آقای داریوش مهرجویی را از زمان بعد از انقلاب می‌توانم بگویم که آثار خوبی هستند؛ هامون، پری، سارا، لیلا، درخت گلابی و… به‌نظرم کارگردانی حرفه‌ای، یک روح زندگی، میزانس‌های درست و ارتباط خوبی که آثار این کارگردان با مردم برقرار می‌کند، می‌تواند از جمله دلایل موفقیت آثار او به شمار برود.

مریم خدارحمی

من کارهای اصغر فرهادی را خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم موضوعاتی که انتخاب می‌کند، موضوعات جالبی هستند. فیلم «درباره الی…» را خیلی دوست داشتم به‌دلیل این‌که بازیگران این فیلم بازی نمی‌کنند و کارشان زندگی کردن حین فیلم است. رئالیته‌ای که در کارهای آقای فرهادی وجود دارد را خیلی دوست دارم. در کنار همه این‌ها کارهای اصغر فرهادی تایمینگ خیلی خوبی دارند و مخاطب هنگام تماشای فیلم‌های او احساس خستگی نمی‌کند؛ مسئله‌ای که در فیلم‌های ایرانی کمتر دیده می‌شود.

رزیتا غفاری

انتخاب خیلی مشکلی است اما فکر می‌کنم بهترین و کامل‌ترین فیلمی که در این سال‌ها ساخته شده، فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی است، زیرا از همه نظر به‌نظرم اثر خوبی است؛ کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری، طراحی صحنه، لباس، گریم، نور و…

نیما شاهرخ‌شاهی

به‌نظرم فیلم «جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلمی است که در این سال‌های اخیر ساخته شده، به‌دلیل این‌که این اثر، قصه و داستان دارد. امروز سینمای دنیا، سینمای قصه‌گوست و دیگر از دوره آثاری مانند «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» با این‌که فیلم‌های خوبی هستند، گذشته و دیگر این جنس فیلم‌ها جایزه نمی‌گیرند. همه در این روزها به‌دنبال آثاری هستند که قصه‌گو باشند و می‌بینیم که فیلم «جدایی نادر از سیمین» به دلیل این خصوصیتی که دارد چقدر جایزه گرفته است.

کمند امیرسلیمانی

از بعد از انقلاب تا به امروز فیلمهای خوب فراوانی ساخته شده است و انتخاب یكی از آنها واقعا كار مشكلی است اما فیلمی كه در زمان خودش تاثیر زیادی روی من گذاشت فیلم نرگس بود.