منوچهر هادی: علاقه‌مندم قصه بگویم

به گزارش افکارنیوز، این کارگردان سینما که دومین ساخته سینمایی‌اش را در حال اکران دارد، ‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با گلایه از وضعیت نمایش فیلم‌اش در سینماها اظهار کرد: در میان فیلم‌های در حال اکران پرفروش‌ترین هستیم اما متاسفانه وضعیت اکران خیلی نامناسب است و فیلم‌های زیادی در حال اکران هستند که همه از این موضوع متضرر شده‌اند.

وی افزود: آقایان هر بلایی که می‌خواستند طی این مدت ناخواسته بر سر سینما آورده‌اند و سوال من این است که آن شعار حمایتی که از ابتدا می‌دادند چه شد؟ من با بدبختی سرمایه فیلمم را فراهم کردم و سه ماه دوندگی کردم تا بتوانم از تلویزیون تیزر رایگان بگیرم و شهرداری هم به من تابلوی تبلیغاتی داد اما شما با آن همه شعارهایتان برای من چه کردید؟

منوچهر هادی ابراز عقیده کرد: دلمان خوش بود، می‌آیند و وضعیت سینما را درست می‌کنند اما اینگونه نشد. من برای ساخت «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» سه سال دویدم و در نهایت در اکران سوخت اما کسی بعد از سی سال آمده و می‌خواهد پروژه میلیاردی بسازد و به راحتی بودجه می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ حمایتی از سینمای مستقل که بزرگترین افتخارات ما مانند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی متعلق به این نوع سینما است، نمی‌شود.

هادی با بیان اینکه مجموع سانس‌های «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» به چهار سینما نمی‌رسد، گفت: فیلم در اکثر سینماها به صورت تک‌سانس نمایش دارد. در سینما آزادی که در حال حاضر ۱۳ فیلم اکران می‌شود و این پراکندگی باعثشده تماشاگران فیلم گیج شوند. در اریکه ایرانیان هم سانس خوبی داشتیم که آن را به کنسرت اختصاص دادند. چرا باید فیلم من از سینما برداشته شود و به جای آن کنسرت بگذارند؟. سینما «جوان» هم سانس نمایش فیلم از ۱۱ تا ۶ بعد از ظهر است بعد که می‌آید رونق پیدا کند سالن در اختیار تئاتر قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ساخت «یکی می‌خواد باهات حرفه بزنه» به عنوان دومین تجربه سینمایی‌اش گفت: ژانر اجتماعی مورد علاقه‌ام بود و اساسا سینمای قصه‌گو را دوست دارم و علاقمندم برای مردم قصه بگویم و پایان‌بندی درست و سینمایی داشته باشیم. به سراغ لایه‌های زیرپوستی بروم که امیدوارم تاثیرگذار باشد.

هادی با اشاره به موضوع فیلم‌اش که به پیوند عضو نیز پرداخته می‌شود با بیان اینکه پیش‌زمینه‌ای از این موضوع نداشته است، اظهار کرد: تحقیقات مفصلی در انجمن پیوند اعضا انجام داده‌ایم و بخش‌هایی که به این موضوع مربوط می‌شد با مشاوره دکتر نجف‌زاده و دکتر قبادی انجام دادیم و با وجود اینکه فیلم ما متمرکز روی پیوند اعضا نبود اما باز خواستیم در همین حد هم درست باشد.

این کارگردان ادامه داد: فیلم، قصه‌ای اجتماعی است که پیوند بهانه‌ای است برای آنکه به گذشته شخصیت اصلی برویم و بخش‌هایی از باورهای اشتباهی که درباره او هست را آشکار کنیم.

وی که خط اصلی فیلم اولش «قرنطینه» نیز بیماری بوده است، این موضوع را اتفاقی دانست و گفت: این گونه نیست که علاقمند باشم به مسایل بیمارها بپردازم. در فیلم «قرنطینه» سرطان در قصه اصلی تاثیرگذار بود و در این فیلم هم مرگ مغزی مطرح می‌شود که بهانه‌ای برای تعریف بهتر قصه است. سعی کردیم در این دو فیلم استفاده درستی از بیماری شود و معتقدم سوء استفاده‌ای نشده است.

این کارگردان که خود فیلمنامه «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» را نوشته است، ‌ ادامه داد: فیلمنامه را به جواد نوروزبیگی ارائه کردم که قرار شد ۵۰ درصد هزینه را خودم تامین کنم که بخشی را از فارابی گرفتم و بخشی هم دستمزدم بود که در نهایت ۱۰۰ میلیون از سوی من تامین شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم از مجموعه کار راضی هستم، چرا که فیلم ارزانی ساخته‌ام که با فروش رایت نمایش خانگی‌اش هزینه‌هایش را درمی‌آورد و بازتاب خوبی هم در میان مردم و منتقدان داشته است.

هادی درباره بازیگران حاضر در فیلمش نیز به ایسنا گفت: برای نقش «هنگامه» به هیچ کس جز یکتا ناصر فکر نمی‌کردم اما «آنا نعمتی» قرار بود نقش زن دوم را بازی کند که در نهایت عهده‌دار نقش اصلی شد و من کاملا راضی هستم.

این کارگردان درباره فعالیت‌های این روزهایش اظهار کرد: در حال پیش‌تولید و انتخاب بازیگر مجموعه ۵۰ قسمتی به نام «عصر پاییزی» به تهیه‌کنندگی جمال شیرمحمدی هستم و قرار است آن را برای شبکه یک بسازم.

وی با بیان اینکه یک فیلمنامه سینمایی با عنوان زندگی جای دیگری است را آماده ساخت دارد، خاطرنشان کرد: این کار بسیار خوب شده و معتقدم چند گام جلوتر از یکی میخواد باهات حرف بزنه است. در حال حاضر هم با وجود اینکه برای ۵۰، ۶۰ درصدش سرمایهگذار دارم اما ترجیح میدهم آن را سال بعد بسازم تا از این وضعیت آشفته امروز عبور کنیم مگر اینکه بودجهای صد در صد دولتی به آن اختصاص پیدا کند.