افزایش تصادفات ناوگان حمل‌و‌نقل مسافر

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، سرهنگ محمدرضا مهماندار صبح یکشنبه در حاشیه برگزاری دوره بازآموزی رانندگان ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر اظهار داشت: دفترچه بیش از ۲۰۰ نفر از کسانی که تخلفات حادثه ساز داشته اند از سوی پلیس اخذ شده و در دوره بازآموزی شرکت کرده‌اند. رانندگانی که دارای تخلفات حادثه ساز بوده و یا در تصادفات مقصر شناخته شوند ملزم به بازآموزی هستند تا ایمنی حمل و نقل مسافر در جاده‌ها ارتقا یابد.

وی ادامه داد: حمل و نقل مسافر از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که یک اتوبوس ۴۰ مسافر را جابجا می‌کند و ممکن است در اثر یک حادثه تمامی این افراد جان خود را از دست دهند به همین دلیل رفتار آنها کنترل می‌شود. ضمن اینکه مدیر فنی نیز وظیفه تایید ایمنی و کنترل اتوبوس را بر عهده دارد.

به گفته فرمانده پلیس راه، اتوبوس‌های مسافربری در پاسگاه‌های پلیس راه از نظر سرعت و ساعت کارکرد به شدت کنترل می‌شوند.

وی با اعلام اینکه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در جاده‌های کشور تشدید شده است افزود: در طرح پلیس، دفترچه رانندگانی که دارای تصادف منجر به فوت و جرح باشند و به هر علت از سوی ماموران مقصر شناخته شوند باطل شده و دیگر حق فعالیت در سیستم حمل مسافر را ندارند و بعد از یک سال می‌توانند دوباره اقدام به دریافت دفترچه و فعالیت کنند.

مهماندار از کنترل سلامت روحی و روانی رانندگان خبر داد و افزود: ‌ رانندگانی که به هر دلیل دفترچه آنها از سوی پلیس توقیف شود به مراکز درمانی برای انجام تست سلامت روحی و روانی معرفی شده و تا زمانی که از سلامت کافی برخوردار نبوده و از رفتار گذشته عبرت نگرفته باشند دفترچه رانندگی برای آنها صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته دفترچه رانندگان حمل و نقل عمومی در دو رنگ آبی و قرمز صادر می‌شود تاکید کرد: دفترچه‌های آبی نشان دهنده پایبندی راننده به قانون و عدم ارتکاب تخلفات حادثه ساز است در حالی که دفترچه قرمز برای رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شده و یا تصادفات منجر به جرح و فوت دارند صادر می‌شود. مالکان اتوبوس‌ها و تعاونی‌‌ها باید در به کارگیری رانندگان با دفترچه قرمز دقت کنند چرا که آنها دارای تخلفات حادثه ساز هستند.

وی ادامه داد: ‌پلیس راه نیز کنترل بیشتری روی رانندگانی که دفترچه قرمز دارند دارد و به دقت سرعت آنها کنترل و جی پی اس خودرویشان تخلیه می‌شود.

فرمانده پلیس راه بخش عمده وقوع تصادفات را بر عهده راننده اعلام و افزود: رانندگان اتوبوس باید مسئولیت بیشتری داشته باشند و هر گاه احساس خستگی و خواب آلودگی کرده یا با خطر مواجه شدند از رانندگی پرهیز کنند. اگرچه پلیس با دستگاههای مقصر در تصادفات برخورد می‌کند اما رانندگان نیز باید توجه داشته باشند که در جاده‌های ناایمن با سرعت مجاز رانندگی کنند.

وی با بیان اینکه رانندگانی که تابع قوانین و مقررات نیستند باید به دنبال شغل دیگری باشند، تصریح کرد: ‌ پلیس موظف به برخورد جدی با تخلفات حادثه ساز است و اجازه نمی‌دهیم یک راننده جان ده‌ها مسافر را به خطر بیاندازد. آن عده اندک رانندگان که نمی‌توانند امینی را تامین کنند از هم اکنون به فکر کار دیگری باشند چرا که اجازه نمی‌دهیم این افراد اقدام به رانندگی در جاده‌های کشور کنند.

به گفته مهماندار تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر ۵ درصد افزایش یافته است که این امر باعثشده است پلیس کنترل بیشتری روی حمل و نقل عمومی داشته باشد. البته مدیران فنی نیز باید قبل از حرکت اتوبوس در جاده‌‌ها کنترل را افزایش داده و از تردد خودروهای دارای نقص فنی جلوگیری کنند.

وی از ابطال ۴۰ دفترچه راننده اتوبوس در ۱۴ روز گذشته خبر داد و افزود: دفترچه رانندگانی که در تصادفات منجر به جرح، فوت یا خسارتی مقصر باشند باطل می‌شود این در حالی است که اعمال قانون پلیس برای تخلف سرعت غیرمجاز نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه با تاکید بر اینکه پلیس از کوچکترین تخلفات رانندگان حمل و نقل عمومی نمی گذرد گفت: سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، تخلفاتی است که پلیس برخورد با آنها را تشدید کرده و در این مورد سخت‌گیری بیشتری می‌کند.

مهماندار با بیان اینکه سامانه پیامکی گزارشات مردمی به زودی راه اندازی می شود اظهار داشت: اگر راننده‌ای در طی مسیر دارای رفتار پر خطر بوده یا خودرو نقص فنی دارد مسافران می توانند در اولین پاسگاه موضوع را گزارش کرده و ماموران نیز با راننده متخلف برخورد می کنند. همچنین با راه اندازی سامانه پیامکی مردم می‌تواند گزارشات خود را برای پلیس ارسال کنند که در کمترین زمان ماموران پلیس با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی افزود: دفترچه‌های قرمز دارای برگه‌های کمتری است و رانندگانی که دارای این دفترچه هستند زودتر از سایر رانندگان برای بازآموزی مراجعه می کنند.

وی در پایان گفت: رانندگان حمل و نقل عمومی مسافر که در تصادفات منجر به فوت مقصر باشند علاوه بر ابطال دفترچه از نظر قانونی نیز به ۶ ماه تا سه سال زندان محکوم میشوند.