رادیویی‌ها از حضور در " رادیو هفت " منع می‌شوند؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، " رادیو هفت " برنامه موفقی است که در اولین گام نه تنها مخاطبان فراوانی برای شبکه تازه‌کار آموزش دست و پا کرد، بلکه باعثاثبات این نکته شد که یک گروه حرفه‌ای با یک برنامه روتین شبانه در یک شبکه گمنام نیز استانداردهای برنامه سازی را رعایت می‌کنند و حتی آن را ارتقا می‌دهند.

در ابتدای امر، عنوان این برنامه ترکیب یک رسانه شنیداری و عنوان یک شبکه - آن زمان - ناشناخته بود که به معرفی و جلب مخاطب کمک کرد. جالب آنکه این برنامه به همکاری با گویندگان رادیو و به‌کارگیری آنها به عنوان مجری علاقه فراوانی نشان می‌داد و این موضوع باعثشد سیمای برخی گویندگان صدا نیز روی آنتن تلویزیون دیده شود.

اما این موضوع در ادامه با مشکل روبرو شد و برنامه‌ای که به زعم تهیه‌کننده‌اش یکی از تصویری‌ترین آثار سیما به حساب می‌آید، ناهماهنگی و عدم همکاری مسئولان رادیو با حضور گویندگان را مقابل روی خود دید.

مسئله‌ای که در نشست اخیر سازندگان برنامه با خبرنگاران نیز مورد سوال قرار گرفت و بهانه‌ای برای طرح گلایه‌های آنها شد.

سرهنگ‌ها موافقند و استوارها مخالف

در این نشست احسان کرمی که خود همزمان در دو رسانه رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کند، به همکاری کوتاه‌مدت برخی مجریان رادیو با برنامه اشاره کرد و گفت: سعید توکلی و فاطمه آل عباس از جمله گویندگانی بودند که از رادیو به ما ملحق شدند. اما در این زمینه مدیران میانی شبکه‌های رادیویی آنقدر سنگ‌اندازی کردند که ترجیح دادیم پیگیر حضور مجریان رادیو در برنامه نباشیم. معاونت صدا نیز در این زمینه تنها در کلام استقبال می‌کند.
منصور ضابطیان نیز در این باره توضیح داد: برخورد مدیران میانی رادیو، انرژی فراوانی از ما گرفت. نمی‌دانم چرا آنها متوجه نیستند حضور مجریان رادیو در تلویزیون به سود صدا است تا سیما. در ارتش نیز گاهی سرهنگ‌ها موافق موضوعی هستند، اما استوارها مخالفت می‌کنند. من به آقای صوفی معاونت صدا احترام می‌گذارم، اما بوروکراسی اداری رادیو برنامه‌ریزی‌های ما را بهم ریخته و گاهی با وجود قطعی شدن حضور یک گوینده در برنامه این اتفاق در لحظات آخر لغو شده است.

در این خصوص مارال دوستی، نویسنده برنامه و برنامه‌ساز رادیو نیز اظهاراتی بدین شرح داشت: دسترسی به معاون صدا کار ساده‌ای نیست و ما همواره با دستیاران او مواجه می‌شویم و گرچه موافقت ضمنی معاونت صدا در این زمینه به شبکه‌ها اظهار شده، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

همین موضوع ما را بر آن داشت تا در پرسشی شفاف از معاون صدا مسئله را پیگیری کنیم.

محمد حسین صوفی معاون صدای سازمان صدا و سیما در جدیدترین گفتگوی خود با مهر و در پاسخ به این اظهارات گفت: تصمیم درباره استفاده از نیروهای انسانی موجود در هر شبکه با مدیر شبکه است. بنابراین تشخیص مدیران شبکه در این زمینه شرط است و آنها اولویت را با برنامه خودشان می‌دانند. در حال حاضر برنامه‌های شبکه‌های گوناگون از تنوع برخوردار است و تعداد زیادی برنامه داریم. این موضوع باعثمی‌شود خود شبکه از هر جایی بیشتر به نیروهای انسانی‌اش نیاز پیدا کند. با این حال چنانچه همکاران ما اوقات فراغت داشته باشند با هماهنگی مدیر شبکه می‌توانند با برنامه " رادیو هفت " همکاری و مشارکت داشته باشند.

معاون صدا: وقت گوینده آزاد بود به " رادیو هفت " برود

وی در پاسخ به اینکه پس چرا این امر با وجود ساعت پخش " رادیو هفت "(۱۱ شب) و درخواست حضور گویندگان تنها چند وقت یک بار، باز هم با دشواری روبرو می‌شود، توضیح داد: من مخالفتی با این موضوع ندارم. اگر با موافقت مدیر شبکه باشد و گویندگان کار نداشته باشند همکاری خواهند کرد.

معاون صدا در این باره که آیا موافقید حضور این هنرمندان بیشتر به سود رادیو است تا تلویزیون، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از نیروهای ما در این برنامه حاضر شده‌اند. " رادیو هفت " انصافا برنامه خوبی است، عوامل آن زحمت زیادی می‌کشند و آقای ضابطیان با رادیو مهر همکاری می‌کند و در گذشته نیز همکار رادیو تابستانه بوده است.


منصور ضابطیان و محمد صوفی تهیه‌کنندگان " رادیو هفت "

صوفی تأکید کرد: " رادیو هفت " برنامه جذاب و تأثیرگذاری است و من علاقمندم این گونه برنامه‌های گفتگومحور که به شبکه‌های رادیویی اختصاص دارد در هرجا رشد پیدا کند. بنابراین من با همکاری همکارانم با آن مخالفتی ندارم. این امر صرفا منوط به یک هماهنگی بین مدیران برنامه " رادیو هفت " و مدیران شبکه است. در عین حال مدیر شبکه اگر برای آن همکار همزمان با " رادیو هفت " برنامه‌ای نداشته باشند، قطعا مخالفت نخواهد کرد.

منع حضور رادیویی‌ها و تلویزیونی‌ها در رسانه‌های هم، دیگر قانون نیست


وی در این باره که آیا این موضوع شامل منع حضور اهالی رادیو در تلویزیون و برعکس نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه چنین چیزی از بین رفته است. با توجه به اینکه نیروهای انسانی خوبی در هر دو رسانه وجود دارد این قانون دیگر قابل اتکا نیست.

همانطور که عوامل " رادیو هفت " نیز تأکید کرده بودند، ‌ در حرف‌های معاون صدا نشانی از مخالفت با موضوع مدنظر وجود ندارد. در این زمینه نظر یکی از مدیران رادیو را نیز جویا شده‌ایم.

مدیر رادیو جوان: هماهنگی شود ممانعتی نداریم

بهنام احمدپور مدیر رادیو جوان درباره گلایه رادیو هفتی‌ها نسبت به ممانعت از حضور گویندگان در برنامه اظهار کرد: من مخالفتی با این موضوع ندارم اما طبیعتا باید هماهنگی برای این موضوع صورت بگیرد. در هر سیستمی مدیریت مجموعه باید از فضای کاری و شرایط همکاران خود مطلع باشد، شاید در یک موقعیت زمانی به صلاح نباشد یکی از همکاران ما در این برنامه اجرا داشته باشد. اما اگر هماهنگی‌های لازم بین شبکه ما و شبکه آموزش انجام شود، من تا به حال ممانعتی نداشته‌ام.

وی در پاسخ به اینکه آیا این هماهنگی صرفا اداری و از طریق نامه‌نگاری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نه نیازی به نامه نیست. حتی برخی مواقع خود دوستان به ما گفته‌اند که پیشنهاد همکاری از " رادیو هفت " داشته‌اند و ما با بررسی شرایط نتیجه را اعلام کرده‌ایم.

صدا و سیما برادرانی هستند که شایسته است به تعاملی بهتر با یکدیگر بیندیشند و هنرمندان این عرصه‌ها فضای همکاری آزاد در هر دو رسانه را داشته باشند. از سوی دیگر در رسانه رادیو و برای جابجایی رادیویی‌ها بین شبکه‌ها نیز معضلاتی وجود دارد که نیاز فراوانی به حل آنها احساس می‌شود.

امید می‌رود رویکرد " رادیو هفت " برای پررنگ کردن حضور چهره‌های رادیویی در مدیوم تلویزیون، از سوی رادیویی‌ها به مثابه یک فرصت تلقی شده و اظهاراتی که در گزارش آمد، به عمل درآمده و مجریان صدا را بیش از پیش در یکی از موفق‌ترین برنامه‌های سیما ببینیم.