جایزه‌ی «ایرج افشار» راه‌اندازی شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، به منظور بزرگداشت و تجدید یاد ایرج افشار، «هیأت امنای گنجینه‌ی پژوهشی ایرج افشار»، جایزه‌ای به نام گنجینه‌ی پژوهشی ایرج افشار برقرار کرده است.

منبع مالی، اصول و شرایط اعطای جایزه و شرایط جایزه‌گیرندگان به شرح زیر است:

۱. این جایزه هر سال در ۱۶ مهرماه، به مناسبت سال‌روز تولد استاد ایرج افشار، به فرد حائز شرایط در آیین‌نامه اعطا خواهد شد.

۲. این جایزه به بهترین پایان‌نامه‌ی تحصیلی دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌ی کتابداری(نام مصوب جدید: علم اطلاعات و دانش‌شناس) اعطا می‌شود.

۳. داوران جایزه، اعضای هیأت امنای گنجینه‌ی پژوهشی ایرج افشارند و در صورت لزوم از نظر مشورتی اعضای شورای عالی علمی، یا اعضای هیأت علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، یا سایر متخصصان در آن رشته بهره‌مند خواهند شد.

۴. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌ی کتابداری که مایل به دریافت این جایزه باشند، باید یک نسخه از پایان‌نامه‌ی خود را که در سال ۱۳۸۹ یا ۱۳۹۰ از تصویب گذشته است، تا تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ به مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، هیأت امنای گنجینه‌ی پژوهشی تحویل دهند. نخستین جایزه طی مراسمی در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ به پایان‌نامه‌ی برگزیده اعطا می‌شود. از آن پس و در سال‌های بعد داوطلبان می‌توانند پایان‌نامه‌ی خود را تا تاریخ سی خرداد هر سال به همان هیأت امنا تسلیم کنند.

۵. مبلغ جایزه فعلاً سالی ۴۰ میلیون ریال است که از سوی فرزندان فرهنگ‌دوست آن شادروان: بهرام، کوشیار و آرش افشار تأمین می‌شود. ممکن است این مبلغ در سال‌های آینده افزایش هم بیاید.

۶. پایان‌نامه‌ای که به دریافت جایزه نایل شود، از سوی انتشارات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به گونه‌ای مناسب چاپ و منتشر خواهد شد.

سیدکاظم موسوی بجنوردی، کامران فانی، کاوه بیات، سیدفرید قاسمی، عنایتالله مجیدی، سیدعلی آل داود - مشاور حقوقی، بهرام افشار، کوشیار افشار، آرش افشار