افکارنیوز

: اولین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به قتل خیابان امام خمینی(ره) ارومیه در سالن اجتماعات دادگستری کل استان آذربایجان غربی به ریاست قاضی حاجی زاده در معیت چهار نفر از مستشاران شعبه ۱۶ دادگاه کیفری استان(علیزاده، شعبانخوی، علیپور و رضایی) برگزار شد.

ابتدا علی بقایی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه ضمن قرائت کیفرخواست، از بازپرس شعبه ۳ ارومیه و همچنین پلیس آگاهی و سایر عوامل اجرایی که در دستگیری سریع متهم فراری ایفای نقش کرده اند تشکر و قدردانی نمود.

مفاد کیفرخواست دادستان عمومی و انقلاب ارومیه مشتمل و مستند بر دلایلی از قبیل شکایت پدر مقتول به عنوان ولی دم، بررسی و مستندسازی از صحنه جرم، شهادت شهود، اظهارات گواهان و افراد مطلع، تصویر دوربین مداربسته داخل مغازه که لحظات وقوع قتل را ثبت نموده است، بازسازی صحنه قتل توسط متهم و اقرار صریح وی، کشف شمشیر به عنوان آلت قتاله، داشتن سه فقره محکومیت کیفری دایر بر ضرب و جرح با چاقو و قمه و نزاع دسته جمعی و اخاذی متهم و همچنین نظریه پزشکی قانونی بوده و به درخواست رسیدگی فوق العاده و صدور حکم قصاص و اجرای آن ترجیحا در محل وقوع جرم در ملاء عام منتهی گردید.

سپس پدر مقتول با اظهار اینکه خودش و پسر مقتولش هیچ ارتباطی با قاتل نداشته و از انگیزه قتل هیچ اطلاعی ندارد، به دلیل قتل ناجوانمردانه و مظلومانه فرزند بیست ساله، خواهان قصاص مرتکب گردید.

در ادامه ریاست دادگاه شهود و مطلعین را جهت ادای شهادت و ارائه اظهارات و پاسخ به سوالات قضات دادگاه به نوبت به جایگاه دعوت نمود.

جوان بیست و پنج ساله ای که صاحب کار مقتول در مغازه کفش فروشی بود اظهار داشت که قاتل را از قبل می شناخته و درگیری لفظی که روز قبل از وقوع جنایت با وی داشته دلیل مراجعه قاتل به مغازه جهت نزاع بوده و شاگردش(مقتول) جهت میانجگری اقدام نمود که با یک ضربه شمشیر توسط قاتل، گردن و گلویش مجروح و در دم جان باخت.

در ادامه سایر مطلعین اظهار داشتند که به درخواست یکی از دوستانشان، در روز وقوع قتل به صورت دسته جمعی در حالیکه به شمشیر و قمه مسلح شده بودند در صدد ضرب و جرح یک نفر دیگر بودند ولی متعاقب عدم یافتن وی، متهم جهت تسویه حساب و ضرب و جرح با فردی دیگر(صاحب مغازه) شخصا وارد مغازه گردیده و بلافاصله پس از قتل مراجعت نمود و با کسب اطلاع از اینکه مرتکب قتل شده است، متواری گردید.

سپس(ح. پ) متهم به قتل عمدی نوزده ساله که قبلا به دلیل سه فقره محکومیت کیفری دایر بر نزاع دسته جمعی، اخاذی و قمه کشی نوزده ماه از عمرش را در زندان سپری کرده بود، به دستور ریاست دادگاه در جایگاه متهم قرار گرفته و اتهامش را صریحا قبول وبا اظهار ندامت و پشیمانی گفت: قصد کشتن مقتول را نداشتم و صرفا جهت دعوا کردن با صاحب مغازه که روز قبل مرا تلفنی تهدید کرده و ناسزا گفته بود به محل رفتم.

سپس به دستور ریاست دادگاه فیلم مربوط به وقوع قتل که توسط دوربین مداربسته داخل مغازه ضبط شده بود در پرده سالن اجتماعات برای قریب به پانصد نفر حضار در جلسه به نمایش گذاشته شد که موجب جریحه دار شدن احساسات حاضرین گردید و نظریه پزشکی قانونی مبنی بر وجود بیست و یک سانتی متر طول بریدگی بر روی گلو و گردن مقتول به عینه دیده شد.

در ادامه وکیل تسخیری متهم طی چند ثانیه دفاعیه خود صراحتا اعلام نمود که جرم واقع شده جای هیچ گونه دفاعی ندارد و حتی اگر در اختیارم بود وکالت وی را قبول نمی کردم ولی با توجه به پشیمانی متهم و با عنایت به توصیه قرآن در سوره بقره، به ولی دم تسلیت عرض نموده و از ایشان تقاضای عفو دارم.

در نهایت قاضی حاجی زاده ریاست دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه اعلام نمود که رای دادگاه حداکثر ظرف یک هفته صادر و ابلاغ خواهد شد.