هشدارهای درخصوص آب‌ و هوای کشور

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز دوشنبه اعلام کرد: براساس نقشه‌های پیش‌یابی تا روز سه‌شنبه با ورود یک سامانه بارشی به کشور در غرب، جنوب غرب، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و بتدریج در دامنه‌های مرکزی و جنوبی زاگرس ابرناکی، بارش باران، وزش باد و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش بینی می شود که بارش‌ها در غرب کشور شدت بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: از بعدازظهر سه‌شنبه بارش‌ها در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی زاگرس تشدید می‌شود و دامنه فعالیت سامانه بارشی به جنوب، مرکز، سواحل شمالی، شمال شرق، شرق و برخی مناطق جنوب شرق کشور نیز می‌رسد و از اواخر وقت این روز در شمال‌غرب و غرب کشور از ناپایداری‌ها کاسته خواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: از عصر چهارشنبه و طی روز پنجشنبه در سواحل شمالی، شمال‌شرق و برخی مناطق شرق کشور بارش‌ها به تناوب ادامه خواهد داشت و با نفوذ جریانات شمالی دمای هوا در نیمه شمالی کشور کاهش می یابد که کاهش دما در شمال شرق و شرق کشور محسوس است.

وی با بیان این که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برخی مناطق کشور تحت تاثیر این سامانه وزش باد شدید خواهد بود خاطرنشان کرد: تا روز پنجشنبه خلیج‌فارس به سبب وزش باد شدید مواج خواهد بود.

امیدوار شهری به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس آب گرفتگی معابر عمومی، سیلاب، اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی، به سبب بارش شدید باران و برف گاهی با وزش باد و رعدوبرق، در استانهای خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، جنوب لرستان و شمال غرب فارس از اواخر دوشنبه و طی روز سه‌شنبه و آب گرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده های کوهستانی به سبب بارش باران و برف ابتدا در غرب کردستان، غرب کرمانشاه و سپس در استانهای البرز، قزوین، تهران، اصفهان، مرکزی، یزد و خراسان جنوبی در روز سه‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین از اواخر سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه آب گرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی به سبب بارش باران و برف در استانهای خراسان رضوی، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و باد شدید در کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان انتظار می‌رود که از عصر سه شنبه تا پایان روز چهارشنبه خلیج‌فارس به سبب باد شدید مواج و توفانی خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفت: به سبب ورود این سامانه جدید در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان دمای هوا بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد.

وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و افزود: بر این اساس آسمان تهران در روز سهشنبه ابری همراه با بارش باران در ارتفاعات بارش برف در اواخروقت نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز با ۵ درجه کاهش به ۲ و ۹ درجه سانتیگراد بالای صفر میرسد. همچنین در روز چهارشنبه آسمان پایتخت کمی ابری تا نیمه ابری در ارتفاعات بارش پراکنده گاهی وزش باد پیشبینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز به ۱- و ۹ خواهد رسید.