کلاهبرداری اززنان با سوءاستفاده ازهویت خارج نشین

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، در ۲۵مهرماه سالجاری، فردی با مراجعه به کلانتری ۱۴۰ باغفیض به مأموران اعلام کرد که توسط شخصی به نام علیرضا و به بهانه خرید موادشیمیایی از این شخص، مورد کلاهبرداری قرار گرفته که با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۵ تهران، پرونده در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: فردی به هویت «علیرضا» با ادعای فروش مواد هیدروکربنی و صادرات این مواد به کشورهای همسایه شرقی اقدام به تنظیم قرارداد فروش موادشیمیایی با من کرده و به این بهانه مبلغ ۲۵ میلیون از من دریافت کرد و قرار شد تا مابقی پول قرارداد را نیز پس از تحویل موادشیمیایی دریافت کند اما پس از مدتی که از تحویل مواد خبری نشد، در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم که وی به این شیوه و ترفند اقدام به کلاهبرداری کرده و حتی از محل سکونت خود در خیابان گرگان نیز متواری شده است.

با آغاز تحقیقات و شناسایی و جمع‌بندی شکایت‌های مشابه درباره فروش موادهیدروکربنی و دیگر موادشیمیایی توسط شخصی به نام «علیرضا»، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند.

با شناسایی مالباختگان جدید و با بهره‌گیری از اطلاعات بدست آمده از آنان، کارآگاهان موفق به شناسایی دو حساب بانکی در شعبات مختلف و به اسامی «محمدرضا» و «علیرضا» شدند که مالباختگان مبالغی را تحت عنوان خرید موادشیمیایی به آنها واریز کرده بودند؛ با شناسایی حساب‌های بانکی و در ادامه تحقیقات مشخص شد که هر دو حساب بانکی با استفاده از اسناد و مدارک مجعول، افتتاح حساب شده که بلافاصله هماهنگی‌های قضایی در مورد توقیف و مسدودکردن آنها انجام شد.

در ادامه رسیدگی به پرونده و با بررسی هویت دقیق «علیرضا»، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که نام «علیرضا» متعلق به دانشجویی است که چند سال پیش و برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده و در حال حاضر نیز در مقطع دکتری و در خارج از کشور مشغول به ادامه تحصیل است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از هویت واقعی «علیرضا»، کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که برادر کوچکتر علیرضا، به هویت «حمید» از مجرمان سابقه‌دار در زمینه جعل و کلاهبرداری است که پیش از این و در سال ۱۳۷۶ دستگیر و مدتی را در زندان سپری کرده است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده در خصوص هویت و سوابق حمید، کارآگاهان تصاویر وی را در مقابل مالباختگان قرار داده و آنان نیز وی را مورد شناسایی قرار دادند و مشخص شد که حمید با سوءاستفاده از غیبت برادر خود و جعل هویت وی، اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان کرده است.

با شناسایی حمید به عنوان متهم پرونده، کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران‌بزرگ با شناسایی مخفی‌گاه وی در خیابان گلبرگ وی را دستگیر کردند.

با دستگیری متهم و در ادامه تحقیقات کارآگاهان اطلاع پیداکردند که متهم علاوه بر کلاهبرداری تحت عنوان فروش موادهیدروکربنی، با معرفی خود به عنوان فردی مجرد و با تابعیت کشور کانادا، به بهانه‌های مختلف از جمله تهیه ویزا یا طرح پیشنهاد ازدواج و دادن وعده ادامه زندگی در این کشور(کانادا)، اقدام به کلاهبرداری از تعدادی از مالباختگان و شکات خانم کرده است که در ادامه رسیدگی به این پرونده کارآگاهان پایگاه دوم تا به این لحظه از تحقیقات موفق به شناسایی دو مالباخته خانمی شدند که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه، رییس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به آن که تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و مالباختگان در مراحل مقدماتی قرار دارد، از کلیه شهروندان و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند خواست تا برای شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهرانبزرگ واقع در خیابان آزادی خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند