سیمرغ‌ در انتظار چه کسانی است؟
افکار -

در ادامه، فعال‌ترین سینماگران بخش‌های مختلف را در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش‌های مختلفی از جمله مسابقه‌ی سینمای ایران(سودای سیمرغ)، مسابقه فیلم‌های اول(نگاه نو)، خارج از مسابقه(سودای سیمرغ)، جشنواره‌ی جشنواره‌ها، مسابقه بین‌الملل(جام جهان‌نما)، مسابقه‌ی سینمای مستند(سینما حقیقت) و بخش خارج از مسابقه‌ی سینمای مستند را بررسی می‌کند.

بازیگر مرد؛ همایون ارشادی، کوروش تهامی و مصطفی زمانی

همایون ارشادی خیلی باسابقه‌تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. بیش از ۲۵ فیلم سینمایی بازی کرده، خیلی جدی است و فعلا حدود دوماه است که با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده؛ مخصوصا بعد از آنکه خبرهایی درباره بازی‌اش در فیلم «۳۰ دقیقه بامداد» اثر جنجالی کاترین بیگلو رسانه‌ای شد. ارشادی در جشنواره سی‌ویکم با سه فیلم «چه خوبه برگشتی»، «گناهکاران» و «یک، دو، سه، …، پنج» حاضر است.

مصطفی زمانی یا همان یوزارسیف تلویزیونی‌ها امسال یکی از پرکارترین بازیگران مرد جشنواره‌ی فیلم فجر است. او پیش از این دوره از جشنواره، در ۱۰ فیلم سینمایی بازی کرده بود. مصطفی زمانی ۳۰ ساله در جشنواره با سه فیلم «برلین منفی هفت»، «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «قصه عشق پدرم» از پرکارترین‌هاست.

کوروش تهامی دیگر بازیگر سه فیلمه جشنواره فجر سی‌ویکم است. تهامی که با «سینما سینماست» به سینما راه پیدا کرد در این دوره با «دل بی‌قرار»، «گام‌های شیدایی» و «گناهکاران» حاضر شده است. تهامی متولد سال ۱۳۵۰ است و هنوز فرصت زیادی برای ایفای نقش‌های مختلف در سینما پیدا نکرده است.

بازیگر زن؛ هانیه توسلی، مهناز افشار و سلیمه رنگ‌زن

هانیه توسلی یکی از بازیگران چهره‌ی این روز‌های سینمای ایران است که فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی زیادی بازی کرده است. از جمله آثاری که توسلی در آن‌ها بازی کرده می‌تواند به آقایوسف، عصر روز دهم، کیفر، کافه ستاره، شام آخر و… اشاره کرد. در میان سریال‌ها هم آخرین پروژه‌ی او بازی «قلب یخی» بوده است. توسلی در جشنواره‌ی فیلم فجر با سه فیلم «دهلیز»، «ابرهای ارغوانی» و «به‌خاطر پونه» حضور دارد. او تاکنون چندین بار برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر کاندید شده است.

مهناز افشار از چهره‌های جوان دیگری است که درسال های گذشته با بازی خوبش در فیلم‌ها به یکی از پرکارترین‌های حرفه‌ی خودش در سینما تبدیل شده است. او که متولد سال ۵۶ است در این دوره از جشنواره فیلم فجر با «چه خوبه که برگشتی»، «از تهران تا بهشت» و «هیچ‌کجا هیچ‌کس» مهمان پرده‌ی نقره‌ای سینما‌ها شده است. توسلی تاکنون یک سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر گرفته است.

سلیمه رنگ‌زن دیگر بازیگر سه‌فیلمه جشنواره سی‌ویکم است که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در میان پرکار‌های جشنواره قرار بگیرد. رنگ‌زن که متولد سال ۱۳۲۹ در آبادان است در این دوره از جشنواره، با فیلم‌های «بزرگمرد کوچک»، «قصه عشق پدرم» و «مروارید» حاضر شده است.

مدیران فیلمبرداری؛ نیک‌ذات، بهمنش، گل‌سفیدی و...

هشت فیلمبردار که هرکدام در دو پروژه سینمایی حضور داشته‌اند، جمع پرکار‌های این بخش را در جشنواره‌ی سی‌ویکم فیلم فجر تشکیل داده‌اند. در این میان، ساعد نیک‌ذات در فیلم‌های «تنهای تنهای تنها» و «مروارید»، امین جعفری در فیلم‌های «قاعده‌ی تصادف» و «پرویز»، علیرضا برازنده در فیلم‌های «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «یک، دو، سه، …، پنج»، هومن بهمنش در فیلم‌های «دربند» و «گناهکاران»، اشکان اشکانی در فیلم‌های «خسته نباشید» و «نغمه‌های محمدی –مستند -»، فرشاد گل‌سفیدی در فیلم‌های «رسوایی»، «فرشتگان قصاب»، مهدی جعفری در فیلم‌های «به‌خاطر پونه» و «دهلیز» و محمدرضا جهان‌پناه در فیلم‌های «تابور» و «نغمه‌های محمدی –مستند -» به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشتند.

تدوینگر؛ حسینی‌وند، دهقانی، مویینی و صفی‌یاری

چهار تدوین‌گر با سابقه، تدوین ۱۶ فیلم جشنواره فجر را در بخش های مختلف برعهده داشته‌اند. مهدی حسینی‌وند در «آفتاب مهتاب زمین»، «گام‌های شیدایی»، «فرشتگان قصاب» و «مشتی اسماعیل –مستند -»، بهرام دهقانی در «گناهکاران»، «آسمان زرد کم‌عمق»، «تنهای تنهای تنها» و «استرداد»، محمدرضا مویینی در «حوض نقاشی»، «هیچ‌کجا هیچ‌کس»، «عقاب صحرا» و «جیب‌بر خیابان جنوبی»)، هایده صفی‌یاری در «چه‌خوبه برگشتی»، «هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»، «از تهران تا بهشت» و «یک، دو، سه، …، پنج» مونتاژ فیلم‌ها را برعهده داشتند.

آهنگساز؛ ‌ بهزاد عبدی یکه و تنها!

در بخش آهنگسازی برای فیلم‌ها اگرچه، آهنگسازان زیادی با فیلم‌های مختلف همکاری کرده‌اند اما بهزاد عبدی با حضور در هفت فیلم رکورد دار است. او موسیقی فیلم‌های «دهلیز»، «گام‌های شیدایی»، «هیچ‌کجا هیچ‌کس»، «عقاب صحرا»، «خاکستر و برف»، «بزرگ‌مرد کوچک» و «قصه عشق پدرم» را ساخته است.

چهره‌پرداز؛ میرکیانی، خسروی، ملکان

در میان چهره‌پردازانی که به عنوان طراح گریم با فیلم‌های مختلف جشنواره کار کرده‌اند، مهرداد میرکیانی با «حوض نقاشی»، «گناهکاران» و «گهواره‌ای برای مادر»، سودابه خسروی با «گام‌های شیدایی»، «قاعده تصادف» و «فرزند چهارم» و سعید ملکان با «هیچ‌کجا هیچ‌کس»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «خاکستر و برف» رکورددار هستند.

طراح صحنه و لباس؛ کریمی، قدسی، مقدم، رامین‌فر، میرفخرایی و…

در میان طراحانی که به عنوان طراح صحنه و لباس با فیلم‌های مختلف جشنواره کار کرده‌اند، بابک کریمی‌طاری با «گهواره‌ای برای مادر» و «دهلیز»، امیرحسین قدسی با «چه خوبه که برگشتی»، «قاعده تصادف»، کیوان مقدم با «دربند» و «هیچ‌کجا هیچ‌کس»، ایرج رامین‌فر با «خسته نباشید» و «استرداد»، مجید میرفخرایی با «رسوایی» و «عقاب صحرا»، بهزاد کزازی با «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» و «یک، دو، سه، …، پنج»، مشکین مهرگان با «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «یک، دو، سه، …، پنج»، بابک پناهی با «گام‌های شیدایی» و «فرشتگان قصاب» رکوردار هستند.

جلوه‌های ویژه میدانی در دستان حمید رسولیان

حمید رسولیان در بخش جلوه‌های ویژه‌ی میدانی در جشنواره‌ی سی‌ویکم یکه‌تازی کرده است و توانسته با فیلم‌های «بشارت به یک شهروند هزاره‌ سوم»، «گام‌های شیدایی»، «یک، دو، سه، …، پنج»، «ابرهای ارغوانی»، «قصه عشق پدرم»، «فرشتگان قصاب» و «مروارید» در جشنواره حاضر باشد.

در بخش جلوه‌های ویژه‌ی بصری هم بهنام خاکسار «دل بی‌قرار» و «عقاب صحرا»، امیر سحرخیز «ترنج»، «چه خوبه که برگشتی»، بهروز باقری «هیچ‌کجا هیچ‌کس» و «فرشتگان قصاب» و پیام نبوی «قاعده تصادف» و «فرزند چهارم» را در جشنواره دارند.

صدابرداری و صداگذاری فیلم‌ها با وحید مقدسی و علیرضا علویان

در این دوره از جشنواره، وحید مقدسی با صدابرداری فیلم‌های «دهلیز»، «گام‌های شیدایی»، «من عاشق سپیده صبحم» و «فرشتگان قصاب» پرکارترین صدابردار و سیدعلیرضا علویان با صداگذاری «دهلیز»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «رسوایی»، «کلاس هنرپیشگی»، «هیچ‌کجا هیچ‌کس»، «عقاب صحرا»، «من عاشق سپیده‌ صبحم»، «از تهران تا بهشت»، «قصه عشق پدرم» و «عملیات مهدکودک» پرکارترین صداگذار بوده است.

فارابی طبق معمول پرکارترین تهیه‌کننده

همانطور که انتظار میرفت، بنیاد سینمایی فارابی پرکارترین تهیهکننده فیلمهای سینمایی جشنوارهی فجر سیویکم است. این بنیاد دولتی و وابسته به سازمان سینمایی کشور، با فیلمهای استرداد، دربند، گهوارهای برای مادر، فرزند چهارم، عقاب صحرا، عملیات مهدکودک و مروارید در جشنواره حاضر شده است.