ردپای تاجر افغان در قاچاق محموله آهن از ایران
افکار

- سرگرد مروتی در تشریح پرونده کشف سه محموله ترانزیت قاچاق کالا گفت: پس از دریافت اخبار موثقی در مورد اینکه یک باند قاچاق کالا در جزیره کیش برای کارهای عمرانی اقدام به ورود مقادیری آهن آلات کرده اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. بررسی ها نشان داد اعضای این باند در پوشش صادرات ضایعات آهن اقدام به خروج انواع آهن آلات نظیر پروفیل، میل گرد، تیرآهن و ورق به کشور پاکستان می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع ماموران با انجام چندین روز تعقیب و مراقب و اقدامات فنی و اطلاعاتی سرانجام پس از ورود آهن آلات نو با سه دستگاه تریلر ترانزیت به داخل جزیره، محل تخلیه در شهرکی کارگاهی را تحت مراقبت قرار گرفتند. کارآگاهان در جریان تحقیقات خود پی بردند که بخشی از آهن آلات نو با ضایعات پوشش داده شده اند.

وی افزود: پس از بارگیری و حضور ارزیابان گمرک و تائید و پلمپ خودروها، تریلرها وارد محوطه گمرک شده و بعد از طی تشریفات اولیه و اظهار بارها برای گمرک میرجاوه در هنگامی که قصد خروج از جزیره و سوار شدن بر «لندی گرافت» راداشتند در یک عملیات غافلگیرانه خودروها متوقف شد.

مروتی با اشاره به خبر دستگیری سه راننده این تریلرها عنوان کرد: با هماهنگی مقامات قضایی وگمرک از آنان فک پلمپ شد که ۶۰ تن آهن از تریلرها کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه با بررسی اسناد ضبط شده از رانندگان مشخص شد که صاحب کالا تاجری ۴۱ ساله افغانی به نام «ضیاء» است که از اول بهمن ماه شش دستگاه تریلر دیگر با اظهارنامه و باهمین شیوه از گمرک جزیره کیش به مقصد میرجاوه و ازآنجا به تفتان پاکستان خارج کرده است.

به گفته وی، تلاش برای کشف سایر ابعاد قضیه ادامه دارد.