طعنه وزیر ارشاد به یک فیلم!
افکار -

مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به دبیری سعید الهی شب گذشته ۳۰ بهمن ماه در تالار ایوان شمس با حضور نمایندگان ارگان‌ها و نهادها، محمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، محمد رضا عباسیان دبیر جشنواره سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده محمد سلوکی بود، پس از صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد که نهادها امسال مشارکت فعال‌تری داشته‌اند و ما نیز انتظار داریم نهادها و حتی بخش خصوصی سالانه حضور پررنگ‌تری در برگزاری این بخش داشته باشند.

وی افزود: با مشارکت شما عزیزان ما شاهد رشد بیشتری در سینما خواهیم بود. این تشویق‌ها می تواند باعثشود نقاط قوت در سینما افزایش یابد تا گام های بلندتری برای نمایش این زیبایی ها برداشته شود.

حسینی ادامه داد: اگر می گوییم سینما باید معرف فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی باشد باید همه با هم کمک کنیم تا این ارزش‌ها و زیبایی‌ها روی پرده به نمایش درآید تا در سینمایمان عدالت و امیدآفرینی به تصویر کشیده شود و تلخی ها کمتر باشد. این با کمک همه شکل می گیرد. البته در بحثاجتماعی فیلمساز باید یک معضل را بررسی و گره‌گشایی و طبابت کند.

وی در ادامه عنوان کرد: یک زمانی شعر و خطابه تاثیر زیادی داشته و البته هنوز هم دارد. اما امروز فقط کلام نیست که به کمک می آید. بلکه تصویر و سینما چه بسا نافذتر و ماندگارتر است.

وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره امسال خوب برگزار شد. پذیرفتن این مسئولیت هم یک هنرمندی است. نفس برگزاری هم هنر است. جا دارد از دست اندرکاران این جشنواره تشکر کنم.

وی ادامه داد: گاهی نامهربانی‌ها و بی انصافی‌هایی وجود دارد اما کسی که مسئولیت‌پذیر است باید صبور باشد. کسانی که ما را به سیاست‌کاری متهم می‌کنند، بیانیه شدید الحن در قالب فیلم‌های خود صادر می‌کنند. در هر صورت همه اینها را هم ما به جان می پذیریم.

در ادامه این مراسم فیلم‌های زیر جوایز خود را از ارگان‌ها و نهادهای حاضر در این بخش دریافت کردند:

- نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: " گهواره ای برای مادر " ساخته پناه برخدا رضایی

- شورای فرهنگ عمومی: " رسوایی " ساخته مسعود ده نمکی

- شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: " زیباتر از زندگی " ساخته انسیه شاه حسینی

- اتاق بازرگانی، صنایع معاون و کشاورزی: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور، " کلاس هنرپیشگی " علیرضا داوود نژاد، " دربند " پرویز شهبازی، " حوض نقاشی " مازیار میری

- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: " خسته نباشید " محسن قرائی‌مقدم و " زیباتر از زندگی " انسیه شاه‌حسینی

- معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری: " رسوایی " مسعوده ده‌نمکی

- جمعیت هلال احمر: " فرزند چهارم " وحید موسائیان

- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران: " حوض نقاشی " مازیار میری، " گهواره ای برای مادر " پناه برخدا رضایی و " دهلیز " بهروز شعیبی

- بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: " زیباتر از زندگی " انسیه شاه حسینی، مستند " آخرین روزهای زمستان " حسین مهدویان، " بزرگمرد کوچک " صادق دقیقی و " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی‌پور

- سازمان بهزیستی کشور: " دهلیز " بهروز شعیبی

- معاونت حمل و نقل و ترافیک: " ابرهای ارغوانی " سیامک شایقی

- روابط عمومی پاسداران انقلاب اسلامی: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور و تهیه‌کننده " آخرین روزهای زمستان " حبیب الله والی نژاد

- ستاد اقامه نماز: " گهواره ای برای مادر " پناه برخدا رضایی و " سربه مهر " هادی مقدم دوست

- جشنواره همایش روحانی در قاب سینما: " گهواره ای برای مادر " پناه برخدا رضایی

- بنیاد شهید و امور ایثارگران: " زیباتر از زندگی " انسیه شاه حسینی

- سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری: " خسته نباشید " محسن قرائی و مستند " نغمه های محمدی " به تهیه کنندگی محمد علی حسین نژاد

- شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران: " سر به مهر " هادی مقدم دوست

- مرکز ملی فرش ایران: " خسته نباشید " محسن قرائی و " ترنج " مجتبی راعی

- بسیج جامعه زنان کشور: اکبر عبدی بازیگر فیلم " رسوایی "

- سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه و بسیج: مستند " اخرین روزهای زمستان " محمد حسین مهدویان و " زیباتر از زندگی " انسیه شاه حسینی

- معاونت اجتماعی ناجا: " هیس دخترها فریاد نمی زنند " پوران درخشنده

- ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه: " دهلیز " بهروز شعیبی

- مجمع هنرمندان خراسان: " دهلیز " بهروز شعیبی

- سفارت افغانستان: " خاک و مرجان " مسعود اطیابی

- آموزشگاه سینمایی دار الفنون: " هیس دخترها فریاد نمی زنند " پوران درخشنده و " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی‌پور

- واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی: مستند " بهانه ای برای بودن " علی پالیزدار

- شرکت سرمایه گذاری سیمرغ پارس: " دربند " پرویز شهبازی

- کانون سینمایی روشنا دانشگاه هنر: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- اتحادیه انجمن های اسلمی دانشجویان مستقل: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- انجمن صنفی شرکتها و موسسات سمعی و بصری: " خاکستر و برف " روح الله سهرابی

- اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: " حوض نقاشی " مازیار میری

- جشنواره روستا: " خسته نباشید " محسن قرائی

- انجمن مدیران تولید سینمای ایران: آزیتا موگویی " فرزند چهارم " وحید موسائیان و پوران درخشنده " هیس دخترها فریاد نمی زنند "

- کانون ایرانی مدرسان سینما: " ترنج " مجتبی راعی و " هیس " پوران درخشنده

- سازمان بسیج دانشجویی: " دهلیز " بهروز شعیبی

- جنبش عدالتخواه دانشجویی: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- فرهنگ سرای انقلاب: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- دفتر تحکیم وحدت: " تنهای تنهای تنها " احسان عبدی پور

- جمعیت دفاع از ملت فلسطین: " فرشتگان قصاب " سهیل سلیمی

همچنین در این مراسم با حضور وزیر ارشاد از مسئول گیشه سینما شکوفه، مسئول سالن سینمایی وزارت ارشاد و مدیران سینماهای بهمن، اریکه ایرانیان و فرهنگ هم تقدیر شد. از دبیر هشت دوره جشنواره فجر در استان خراسان نیز قدردانی به عمل آمد.

حاشیه ها:

- این مراسم با نیم ساعت تاخیر در ساعت ۱۹ آغاز شد. محمد سلوکی مجری مراسم با سرعت بالایی جوایز را خواند تا مدت برگزاری کوتاه‌تر شود.

- شرکت ملی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تقدیر از " تاج محل " دانش اقبالشاوی جایزه خود را به " سر به مهر " داد.

- محسن قرائی کارگردان " خسته نباشید " جایزه خود را به افشین هاشمی دیگر کارگردان این فیلم تقدیم کرد.

- جایزه نهاد ریاست جمهوری در ابتدا توسط مجری اشتباه خوانده شد و به " تنهای تنهای تنها " تقدیم شد. اما دوباره سلوکی عذرخواهی کرد و این جایزه را به ده‌نمکی برای " رسوایی " داد. ده نمکی نیز عنوان کرد که این جایزه را به عبدی‌پور تقدیم می کند.

- مازیار میری، علیرضا داوود نژاد و وحید موسائیان در این مراسم حضور نداشتند و جوایز آنها را نمایندگانشان دریافت کردند. همچنین رضا داوود نژاد پس از دریافت این جایزه گفت: پدرم امروز باید در یک جلسه صنفی حضور پیدا می کرد. من به او گفتم نرو چون آنجا نان برای تو ندارد. او همچنین از شمقدری به دلیل حمایتش در زمان بیماریش تشکر کرد.

- سردار منتظر المهدی زمان اهدای جایزه این بخش گفت: ما پیشگیری اجتماعی را مقدم بر نیروی انتظامی می دانیم. امیدواریم با کمک شما در این ماموریت‌ها بیشتر موفق باشیم. ما همیشه کنار شما هستیم. امیدواریم در فیلم ها پلیس حضور نداشته باشد و همه پیشگیری باشند.

- بهروز شعیبی در هنگام دریافت جایزه خود عنوان کرد: جا دارد از دیجیتالی شدن جشنواره فیلم فجر تشکر کنم. کیفیت فیلم ها خیلی خوب بود. همچنین از سیمونیان و احمدیان هم قدردانی می کنم.

- نماینده سفارت افغانستان هم از نگاه ویژه چند فیلم به افغانستان در این رویداد تشکر کرد.

- مجمع هنرمندان خراسان نیز از دو فیلم " تنهای تنهای تنها " و " تابستان طولانی " تقدیر کرد. اما تاکید کرد که جایزه این دو فیلم را در آینده خواهد داد.

- محمد سلوکی در زمان اجرای مراسم به سیمرغ هادی مقدم دوست اشاره کرد که گویا شکسته است. این موضوع باعث تحعب حاضران شد. این هم از سیمرغ های بلورین ساخته چک!