همه آنچه باید درباره اسکار ۸۵ بدانید
افکار -

مراسم اهدای جوایز اسکار دوره هشتاد و پنجم ساعت ۲۰:۳۰ روز ۲۴ فوریه برگزار می‌شود و در فاصله ۱۵ ساعته تا مشخص شدن برگزیدگان، سینمای جهان در تب و تاب این رویدادست.

هشتاد و پنجمین دوره اسکار از میان نامزدهایی که در ۲۴ رشته مختلف معرفی کرده است ۲۴ فوریه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰ به وقت لس‌آنجلس برترین‌هایش را در کداک تیاتر هالیوود معرفی می‌کند. در میان فیلم‌هایی که در این بخش‌ها جای گرفته‌اند " لینکلن " به کارگردانی استیون اسپیلرگ با نامزدی در ۱۲ بخش بیشترین تعداد نامزدی را از آن خود کرده است.

در همین حال جای خالی دو فیلم پر سر و صدای سال یعنی " شوالیه تاریکی برمی‌خیزد " و " هابیت " و نیز فیلم هنری " مرشد " که جایگاه خاصی را در فهرست نامزدهای امسال به خود اختصاص نداده‌اند، کاملا محسوس است؛ البته " اطلس ابر " هم جایگاهی در میان نامزدهای اسکار به دست نیاورده است.

در حالی که خیلی‌ها معتقدند امسال فیلم‌هایی قوی برای رقابت در بخش بهترین فیلم جای دارند، حضور " آرگو " در این میان که همه جا با شائبه سیاسی بودن و در نهایت به عنوان یک فیلم خوش آب و رنگ هالیوودی مطرح شده در ۷ بخش نامزدی دریافت جایزه، خط بطلان بر این ادعاست.

در حالی که " آرگو " موفق شده تا جوایز متعددی از جمله جایزه گلدن گلوب را دریافت کند، اما نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردان، انتخاب " آرگو " را در بخش بهترین فیلم اسکار نیز زیر سوال می‌برد. در تمام دوره‌های برگزاری اسکار تنها سه فیلم که در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشده بودند، موفق شدند جایزه بهترین فیلم را از آن خود کنند.

با این حال " آرگو " همه ویژگی‌های یک فیلم هالیوودی را دارد و با پایان خوش و قهرمانانه، آمریکایی ها را سرمست از پیروزی خیالی به خانه می فرستد تا همه شکست های آمریکا در مقابل حق دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز ایران را حداقل در لحظه خروج از سینما به دست فراموشی بسپارند.

" ۳۰ دقیقه نیمه شب " ساخته کاترین بیگلو نیز که درباره گروه دستگیری بن لادن است، هر چند فیلمی دقیق و خشن است، اما همه تیرگی عملیات نظامی را منعکس می‌کند.

" لینکلن " به عنوان یک فیلم کلاسیک تاریخی مطرح شده که همه نظرات هالیوود را تامین می‌کند و " جانگوی رها شده " برده‌داری آمریکا را با وسترن اسپاگتی ایتالیایی پیوند زده است. " زندگی پای " داستانی بعید را بر پرده سینما تصویر می کند و با نامزد شدن در ۱۱ بخش، پس از " لینکلن " مهمترین جایگاه را در میان جوایز به ویژه در بخش های فنی و هنری دارد و " جانوران محیط وحش جنوب " هر چند اولین تجربه کارگردانش محسوب می شود، اما فیلمی خوش ساخت با داستانی متفاوت است.

" بینوایان " با نامزدی در ۸ بخش، به عنوان تنها فیلم موزیکال در این مجموعه جای دارد و تجربه تماشای یک تئاتر موزیکال را برای تماشاگران صفحه نقره ای زنده می‌کند و در نهایت " عشق " به عنوان اثری عمیق و تاثیرگذار از کارگردانی با همه تجربه در سال های پختگی است، اما فیلمی خارجی است و با توجه به این که سال پیش " هنرمند " از سینمای فرانسه جایزه بهترین فیلم را به خانه برد، شانس " عشق " برای کسب این موفقیت به نظر کمرنگ‌تر می‌رسد.

اما نباید از شانس " کتابچه بارقه امید " که یک کمدی رمانتیک آمیخته با صحنه‌های درام است نیز ساده عبور کرد. این فیلم موفق شده در تمام بخش های مهم یعنی بهترین فیلم، کارگردانی، بهترین بازیگر زن و مرد و بهترین بازیگر مرد و زن نقش مکمل نام خود را ثبت کند. این فیلم البته نامزد دریافت بهترین فیلمنامه نیز هست.

نامزدها در بخش بهترین فیلم:

" عشق " به کارگردانی میشائیل هانکه

" آرگو " به کارگردانی بن افلک

" سی دقیقه نیمه شب " به کارگردانی کاترین بیگلو

" لینکلن " به کارگردانی استیون اسپیلبرگ

" جانگوی رها شده " به کارگردانی کوئنتین تارانتینو

" زندگی پای " به کارگردانی آنگ لی

" کتابچه بارقه امید " به کارگردانی دیوید اوراسل

" بینوایان " به کارگردانی تام هوپر

" جانوران سرزمین‌های وحشی جنوب " به کارگردانی بن زیتلین

بخش کارگردانی

در بخش کارگردانی نام کاترین بیگلو و کوئنتین تارانتینو دیده نمی شود. بن افلک نیز که پر سروصدا ترین فیلم سال را ساخته، در این میان جایی ندارد. به این ترتیب خیلی ها با توجه به همه احترامی که برای کار شسته رفته اسپیلبرگ قایل هستند، شانس " زندگی پای " و آنگ لی را نادیده نمی‌گیرند.

نامزدها:

میشائیل هانکه برای " عشق "

آنگ لی برای " زندگی پای "

دیوید او راسل برای " کتابچه بارقه امید "

استیون اسپیلبرگ برای " لینکلن "

بن زیتلین برای " جانوران سرزمین وحشی جنوب "

بخش بازیگر نقش اول مرد

در بخش بهترین نامزدهای بازیگری مرد دانیل دی لوییس برای بازی در نقش " لینکلن " شانزدهمین رییس جمهوری آمریکا که برده داری را لغو کرد، تقریبا تمامی جوایز سال را برد. هر چند برخی لیام نیسن را نیز لینکلن خوبی دانستند، اما کار لوییس بی نقص و درخشان بوده است. جوایز منتقدان سینمایی، گلدن گلوب، بفتا و انجمن بازیگران آمریکا دستاوردهای بازی در این نقش برای دی لوییس بود. این بازیگر که دو بار جایزه اسکار را برای بازی در " پای چپ من " در سال ۱۹۸۹ و " خون به پا می‌شود " در سال ۲۰۰۷ دریافت کرد، اگر این بار نیز اسکار را دریافت کند اولین بازیگر مردی است که برای سومین بار این جایزه را به خانه می برد.

با این حال خیلی‌ها خواکین فینیکس را با بازی در نقش " مرشد " رقیب قدری برای دی لوییس می دانند. فینیکس در بازگشت دوباره به سینما در این فیلم همانقدر هراس انگیز ظاهر شده که دی لوییس در " دار و دسته نیویورکی‌ها " ایفای نقش کرده بود. با این حال نمی توان از نقش آفرینی هیو جکمن در " بینوایان " نیز به سادگی عبور کرد. خواندن سر صحنه در حال ایفای نقش قطعا از هر کس بر نمی آید و جکمن یکی از بهترین ژان والژان ها بود.

نامزدها:

بردلی کوپر برای فیلم " کتابچه بارقه امید "

دانیل دی لوئیس برای فیلم " لینکلن "

هیو جکمن برای فیلم " بینوایان "

خوآکین فینیکس برای فیلم " مرشد "

دنزل واشنگتن برای فیلم " پرواز "

بخش بهترین بازیگر نقش اول زن

جسیکا چاستین برای بازی در " ۳۰ دقیقه نیمه شب " موفق شد تا جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن درام را دریافت کند. در برابر جنیفر لارنس برای بازی در " کتابچه بارقه امید " جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن و نیز جایزه انجمن بازیگران آمریکا را دریافت کرد. امانوئل ریوا بازیگر " عشق " که ۸۵ ساله و مسن ترین بازیگر نامزد اسکار است جایزه بفتا را برده و دیروز جایزه سزار را نیز دریافت کرد.

اما اسکار یک نامزد جدید هم دارد و او کوونژانی والیس بازیگر خردسال فیلم " جانوران سرزمین های وحشی جنوب " است که اکنون ۹ ساله است و زمانی که در فیلم ایفای نقش کرد تنها ۶ سال داشت. او نقطه مقابل ریوا و کم سن ترین بازیگری است که تاکنون برای دریافت بهترین بازیگر زن نامزد شده است. نائومی واتس هم یک بار برای بازی در فیلم " ۲۱ گرم " نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

نامزدها:

جسیکا چاستین برای فیلم " ۳۰ دقیقه نیمه شب "

جنیفر لارنس برای فیلم " کتابچه امیدبخش "

امانوئله ریوا برای فیلم " عشق "

اونژانه والیس برای فیلم " جانوران سرزمین های وحشی جنوب "

نائومی واتس برای فیلم " غیرممکن "

در بخش بازیگر نقش مکمل مرد

رابرت دنیرو برنده دو جایزه اسکار یکی برای نقش اول مرد و دیگری برای نقش مکمل مرد، برای بازی در فیلم " کتابچه بارقه امید " هیچیک از جوایز سینمایی سال را دریافت نکرد و آلن آرکین نیز موفقیتی در این زمینه کسب نکرد. اما تامی لی جونز جایزه انجمن بازیگران آمریکا را گرفت و جایزه انتخاب منتقدان هم به فیلیپ سیمور هافمن رسید. در این میان اما کریستوف والتس موفق‌ترین بازیگر نقش مکمل مرد سال بود. او برای بازی در " جانگوی رها شده " جوایز گلدن گلوب و بفتا را برد. او یک بار دیگر برای بازی در فیلم " بی‌شرف‌های لعنتی " تارانتینو در سال ۲۰۰۹ همین جایزه را گرفته بود.

نامزدها:

آلن آرکین برای فیلم " آرگو "

رابرت دنیرو برای فیلم " کتابچه بارقه امید "

فیلیپ سیمور هافمن برای فیلم " مرشد "

تامی لی جونز برای فیلم " لینکلن "

کریستوف والتس برای فیلم " جانگوی رها شده "

بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن

در این بخش آن هاتاوی موفق ترین بازیگر سال بود. او برای بازی در نقش تاثیرگذار فانتین در فیلم " بینوایان " جایزه انتخاب منتقدان، گلدن گلوب، بفتا و انجمن بازیگران آمریکا را برد و در طول فصل اهدای جوایز نام او بود که به عنوان بهترین بازیگر در این بخش تکرار شد. اما نباید فراموش کرد اسکار از غافلگیری نیز خوشش می آید.

نامزدها:

امی آدامز برای فیلم " مرشد "

آن‌ هاتاوی برای فیلم " بینوایان "

سالی فیلد برای فیلم " لینکلن "

هلن هانت برای فیلم " فصل‌ها "

جکی ویور برای فیلم " کتابچه بارقه امید "

بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی

در این بخش هر چند فیلمنامه های پرقدرتی جای دارند اما " ۳۰ دقیقه پس از نیمه شب " با توجه به این که جایزه اتحادیه فیلمنامه نویسان را از آن خود کرده از شانس بیشتری برخوردار است. آرای ۱۲ هزار عضو این اتحادیه تشکیل دهنده حدود ۶ درصد از آرای آکادمی اسکار هم هست و در ۱۸ سال گذشته ۱۲ بار انتخاب برندگان این دو جایزه مشابه بوده است. " عشق " به تازگی جایزه بخش فیلمنامه سزار را به خود اختصاص داد.

نامزدها:

" عشق " نوشته میشائیل هانکه

" جانگوی رها شده " نوشته کوئنتین تارانتینو

" پرواز " نوشته جان گاتینز

" قلمروی طلوع ماه " نوشته وس اندرسن و رومن کاپولا

" ۳۰ دقیقه نیمه شب " نوشته مارک بو

بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی

در میان نامزدهای این بخش " آرگو " موفق شده تا جایزه اتحادیه فیلمنامه نویسان آمریکا را به نام خود کند. اما نباید فراموش کرد که " زندگی پای " هم از دل یک رمان موفق که برنده جایزه بوکر شده بود بیرون آمده است.

نامزدها:

" آرگو " نوشته کریس تریو

" جانوران سرزمین‌های وحشی جنوب " نوشته لوسی آلیبار و ین زیتلین

" زندگی پای " نوشته دیوید ماگی

" لینکلن " نوشته تونی کوشنر

" کتابچه بارقه امید " نوشته دیوید او راسل

بخش بهترین فیلم خارجی زبان

آکادمی اسکار از میان ۷۱ فیلم پنج فیلم را برای این بخش انتخاب کرد. " عشق " یک موفقیت جهانی تمام عیار کسب کرده و نخل طلای کن، جایزه گلدن گلوب و سزار بهترین فیلم را در کارنامه اش دارد. اما گاهی اسکار ترجیح می دهد به فیم های خیلی مهم بی توجه بماند. این واکنش سال پیش شامل حال " آن سوی تپه ها " ساخته کریستین مونجیو و " سزار باید بمیرد " ساخته پائولو و ویتوریو تاویانی شد.

با این حال " عشق " هم نامزد بهترین فیلم سال و هم نامزد بهترین فیلم خارجی شده و این افتخار کمی برای یک فیلم خارجی نیست. این فیلم زندگی سخت و طاقت فرسای دوره پیری و حرکت تدریجی به سوی مرگ را با عشق ترکیب می کند و این مرحله از زندگی را به صورت یک تجربه مطرح می‌سازد.

" نه " نماینده شیلی که از بازی گائل گارسیا برنال بهره گرفته، شیلی دهه هشتاد و ۱۵ سال بعد از کودتای پینوشه را زنده می کند و با الهام از ماجراهای واقعی ساخته شده است. " جادوگر جنگ " نماینده کانادا فیلمی تکان دهنده درباره مساله کودک سرباز در جهان امروز و ارایه کننده خشونت های نژادی و قومی در آفریقای امروز است. این کارگردان جوان کانادایی برای موضوع تکان دهنده اش رقیب قدری برای " عشق " محسوب می شود که هم مستندگونه است و هم لحنی شاعرانه دارد.

فیلم " کان - تیکی " ساخته ژواکیم رونینگ و اسپن سندبرگ پنجمین نامزد سینمای نروژ در اسکار، ساختاری متعارف و ساده دارد که به شیوه ای هالیوودی داستان کاشف و انسان‌شناس و جهانگرد مشهور نروژی، تور هیردال را بیان می کند. " یک رابطه عاشقانه سلطنتی " نماینده دانمارک هم متکی بر رویدادهای تاریخی و یک برش از زندگی دانمارک است که عشق، خیانت و تاوان در دربار سلطنت را زنده می‌کند.

نامزدها:

" عشق " به کارگردانی میشاییل هانکه از اتریش

" جادوگر جنگ " ساخته کیم نگوین از کانادا

" نه " به کارگردانی پابلو لارین از شیلی

" کان – تیکی " ساخته مشترک اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ از نروژ

" یک رابطه عاشقانه سلطنتی " به کارگردانی نیکلای آرسل از کشور دانمارک

بخش مستند بلند

۵ فیلم مستند پرقدرت امسال در این بخش جای گرفته اند. در این میان حضور یک فیلم مستند از فلسطین با عنوان " ۵ دوربین شکسته " که به دلیل دستگیری سازنده اش در فرودگاه لس آنجلس خبرساز شد توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. این فیلم با یک دوربین معمولی و توسط یکی از روستاییان فلسطین که برای تولد چهارمین بچه اش یک دوربین فیلمبرداری خانگی خرید، در طی چهار سال ساخته شده است. البته اسراییلی های این دوربین را شکستند و این اتفاق هر بار تکرار شد. اسم فیلم هم از همینجا می آید.

" دروازه‌بانان " هم درباره شکل‌گیری " شین بت " پلیس مخفی اسراییل است که عقاید ۶ نفر از روسای این سازمان خطرناک را جلوی دوربین قرار داده است. این دو فیلم هر دو کاملا در برابر رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کرده‌اند و ماهیت آن را نشان می‌دهند. در برابر " چگونه در برابر طاعون زنده بمانیم " به بیماری ایدز و فعالان این زمینه می پردازد و " جنگ نامرئی " از موضوع جنجالی آزار جنسی زنان در ارتش آمریکا مستندی تکان‌دهنده ارایه می‌کند. این فیلم به عنوان برنده جایزه مستند جشنواره فیلم ساندنس انتخاب شد.

پنجمین فیلم نامزد در این بخش هم زندگی یک خواننده فراموش شده به نام " رودریگز " را پس از ۴۰ سال دنبال می کند. این فیلم مستند به فیلمی معمایی و باورنکردنی درباره پیدا کردن یک انسان که در فراموشی مطلق زندگی کرده، تبدیل شده است. این فیلم جایزه اتحادیه نویسندگان آمریکا در بخش مستند را دریافت کرده است.

نامزدها:

" پنج دوربین شکسته " ساخته عماد بوناط

" دروازه‌بانان " ساخته درور موره

" چگونه با وجود طاعون زنده بمانیم " ساخته دیوید فرانس

" جنگ نامرئی " ساخته کربای دایک

" در جستجوی شوگرمن " ساخته مالک بندالجلول

بخش فیلم بلند انیمیشن

هر چند برخی از منتقدان معتقدند امسال فیلم‌های قوی در بخش انیمیشن وجود ندارد، " شجاع " یک محصول مشترک دیگر از شرکت فیلمسازی پیکسار و کمپانی والت دیزنی، پرقدرت ترین نامزد در این بخش است.

این انیمیشن که داستان یک شاهزاده خانم جوان را روایت می کند با فروش ۲۳۸ میلیون دلاری خود پرفروش ترین محصول انیمیشن سال بود. این در حالی است که در کمال تعجب قسمت‌های جدید " عصر یخی " و " ماداگاسکار " به فهرست نامزدها راه نیافتند. امسال هر ۵ فیلم نامزد آمریکایی هستند در حالی که در سال های پیش یک یا دو فیلم انیمیشن غیرآمریکایی در این بخش حضور داشتند.

به نظر می رسد امسال آکادمی به فیلم های مستقل و جوان توجه بیشتری نشان داده و سعی کرده تا قدرت کمپانی های سازنده پشت سر آثار را نادیده بگیرد. در هر حال " دزدان دریایی! دار و دسته ناجورها " که در اصل برای تلویزیون ساخته شده بود، بی شباهت به دزدان کاراییب جانی دپ نیست.

" پارانورمن " هم یک کمدی ترسناک و ماجراجویانه است که منتقدان سینمایی را برای زبان و حال و هوای غیرمتعارفش شگفت‌زده کرده و داستان خیالپردازی های یک پسر بچه را دنبال می کند. " رالف خرابکار " محصول والت دیزنی است و به قصد جلب توجه منتقدان ساخته شده و قهرمان آن کاراکتر منفی یک بازی معروف کامپیوتری است که نمی خواهد شخصیت منفی قصه باشد. این انیمیشن یکی از فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۱۲ بود. " فرانکن وینی " تیم برتون هم مثل همه کارهای او حال و هوایی خاص و متفاوت و دیوانه وار دارد و به گفته منتقدان سینمایی او در این فیلم شخصیت واقعی خودش را به نمایش ‌گذاشته است.

نامزدها:

" دزدان دریایی! دار و دسته ناجورها " ساخته متیو باک

" پارانورمن " ساخته سام فیل و کریس باتلر

" رالف خرابکار " از کمپانی والت دیزنی به کارگردانی ریچ مور

" فرانکن وینی " ساخته تیم برتون

" شجاع " از والت دیزنی و پیکسار به کارگردانی برندا چاپمن

در دیگر بخش های اسکار نامزدها عبارتند:

نامزدها در بخش بهترین فیلمبرداری

سیموس مک گراوی برای فیلم " آناکارنینا "

روبرت ریچاردسون برای فیلم " جانگوی رها شده "

کلودیو میراندا برای فیلم " زندگی پای "

جانوز کامینسکی برای فیلم " لینکلن "

روگر دیکینز برای فیلم " اسکای فال "

نامزدها در بخش تدوین

ویلیام گلدنبرگ برای فیلم " آرگو "

تیم اسکوییرز برای فیلم " زندگی پای "

مایکل کان برای فیلم " لینکلن "

جی کسیدی و کریسفین استرادرز برای فیلم " کتابچه بارقه امید "

ویلیام گلدنبرک و دیلان تیچنکو برای فیلم " ۳۰ دقیقه نیمه شب "

نامزدها در بخش بهترین موسیقی متن:

داریو مانیلی برای فیلم " آناکارنینا "

الکساندر دسپلت برای فیلم " آرگو "

مایکل دانا برای فیلم " زندگی پای "

جان ویلیامز برای فیلم " لینکلن "

توماس نیو من برای فیلم " اسکای فال "

نامزدها در بخش ترانه: " اسکای‌فال "، " بینوایان "، " زندگی پای "، " در جست و جوی یخ " و " تد "

نامزدها در بخش جلوه های تصویری: " انتقامجویان "، " هابیت: یک سفر غیرمنتظره "، " زندگی پای "،

" سفیدبرفی و شکارچی "

نامزدها در بخش طراحی لباس: " آنا کارنینا "، " بینوایان "، " لینکلن "، " آینه، آینه "، " سفید برفی و شکارچی "

نامزدها در بخش چهره‌پردازی: " هیچکاک "، " هابیت: سفری غیر منتظره " و " بینوایان "

نامزدهای بهترین فیلم کوتاه: " اسد "، " پسرهای بزکشی "، " مرگ یک سایه "، " ساعت منع عبور و مرور " و " هنری "(Henry).

در مراسم امشب آدل و باربارا استرایسند اجرای موسیقایی خواهند داشت. استرایسند پس از ۳۶ سال بار دیگر در مراسم اسکار حضور خواهد داشت.