صندوق حمایتی راهنمایان تور تشکیل می شود

به گزارش افکارنیوز،محمد حسین یزدانی ضمن تبریک انتخاب آقای نجفی به ریاست سازمان میراثفرهنگی گفت: با توجه به سرعت بالای برنامه‌ریزی ایشان و اتفاقاتی که در دولت قبلی در این حوزه رخ داده ما شاهد جا به جایی خیلی سریع مدیران و تلاش برای اجرا یک برنامه جدید خواهیم بود که این تحولات می‌تواند مثل شمشیر دو لبه هم اثرات خوب داشته باشد و هم بد. البته در حال حاضر فکر می‌کنم فعالان حوزه میراثفرهنگی از انتخاب‌های شایسته این حوزه بسیار خوشحال باشند اما در حوزه گردشگری و صنایع دستی فعالان آرزومندند انتصاب مدیران شایسته شامل حال این دو حوزه نیز شود.

تمرکز جدی برای حضور در نمایشگاه های بین‌الملل


وی سپس درباره مشکلات راهنمایان و درخواست آنها از مسوولان گردشگری در دولت جدید اظهار داشت: به هرحال راهنمایان تور هدایت‌گر گردشگران در داخل و خارج کشور هستند. این اصلاً شعار نیست راهنمایان سفیران صلح و دوستی هستند. بنابراین با توجه به افت ریال در مقابل دلار و ارزان شدن سفر به ایران اولین و مهمترین کاری که آقای نجفی می‌توانند برای راهنمایان تور انجام دهند آن است که تمرکز جدی برای تبلیغات جاذبه‌های گردشگری ایران و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری داشته باشد تا هم توریست‌های بیشتری را برای ایران جذب کنند و فرصت شغلی بیشتری برای راهنمایان تور فراهم شود.

مشاور اجرای سازمان حامی بخش خصوصی


رییس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با اشاره به این که پیک سفر به ایران شهریور و مهرماه و اسفند ماه تا آخر فصل بهار است، افزود: مسوولان جدید گردشگری باید تلاش کنند از شعارزدگی بپرهیزند و گرنه باید شاهد همان اتفاقات قبلی بود.

او با اشاره به اینکه سمیع الله حسینی مکارم - مشاور اجرایی سازمان میراثفرهنگی - سابقه طولانی در همکاری با مجموعه‌های غیر دولتی دارد، افزود: هرچند فعالیت‌های ایشان بیشتر در حوزه اقتصادی است اما کارنامه کاری آقای مکارم نشان می‌دهد که او به مجموعه‌های غیر دولتی اعتقاد دارد. بنابراین امیدوارم با حضور این مشاور به مجموعه اصناف فعال گردشگری از جمله راهنمایان تور توجه بیشتری بشود.

راهنمایان فاقد بیمه و بازنشستگی


یزدانی بیان کرد: باید در حوزه اجرایی از این مجموعه‌ها استفاده کنند و چتر حمایتی برای راهنمایان بوجود آورند آن هم نه فقط بیمه بلکه در همه موارد. در حال حاضر راهنمایانی داریم که مسن هستند و توان کار ندارند اما از ابتدا به این کار مشغول بودند. آنها بیمه نیستند و از حداقل حقوق بازنشستگی هم بهره مند نشدند، به سختی زندگی می‌کنند و توان جسمی بردن تور را هم ندارند.

راهنمایان بازوهای مشاوره‌ای گردشگری


او با ابراز تأسف از این که همه صنوف دارای بیمه و حداقل امکانات هستند، گفت: این حداقل کاری است که باید برای راهنمایان انجام شود. باید از تجربیات و توان آنها استفاده بهینه کرد. یک حرکت رو به جلو برای کارشناسی آسیب‌های گردشگری چرا که راهنمایان تور با تمام بخش‌های گردشگری در ارتباطند. می‌توانند هم نظرات مسافران را به مجموعه‌ها و هم آرای مجموعه‌ها را به متولیان امر منتقل کنند اما تا کنون در حد چهار گزارش در دفترها مواردی ندیدم که از راهنمایان به عنوان مشاور استفاده کنند.

تهیه بروشورهای تبلیغاتی با کمک راهنمایان تور


یزدانی با اشاره به این که یکی از مشکلات حوزه گردشگری نداشتن بروشورهای چند زبانه است، اضافه کرد: اکنون با توجه به وضعیت ایران، عراقی‌ها و افغانی‌ها، کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال دریای خزر به راحتی می‌توانند به ایران سفر کنند بنابراین باید منابع اطلاعاتی به زبان آنها تهیه شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است و فکر می‌کنم راهنمایان تور در این زمینه کمک شایانی می‌کنند.

سرگردانی امور صنفی


رییس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران تصریح کرد: در خود صنف بلاتکلیفی داریم. در حوزه تمدید و صدور کارت و آموزش که جزو وظایف صنفی ماست نوعی سرگردانی وجود دارد هرچند کار انجام شده اما نظام خاصی را دنبال نکرده است.

ضرورت تشکیل صندوق حمایتی


وی ابراز امیدواری کرد: با کمک انجمن صنفی روال و استانداردهای خاصی را برای شورای راهنمایان تور تدوین شود تا این کار از حداقل استانداردهایی برخوردار باشد. هم تقاضای مسافرین داخلی و خارجی را تنظیم کند و هم وظایف راهنمایان کاملا مشخص باشد تا در صورتی که تخلفی از جانب راهنمایان صورت گرفت و آژانس‌ها یا مسافرینی که به همین دلیل دچار خسارت شده‌اند قابلیت پیگیری داشته باشند. از طرفی حق و حقوق راهنما مشخص می‌شود و آژانس‌ها و مسافرین نمی‌توانند خارج از چارچوب از نها درخواستی داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: معاونت گردشگری جدید در برنامه‌های کوتاه مدت خود در حوزه راهنمایان یک صندوق حمایتی با مشارکت راهنمایان و با سرمایه‌گذاری مشترک آنها و معاونت گردشگری کل کشور تشکیل دهد.

وی افزود: این صندوق کارهایی در حوزه اقتصاد و گردشگری .. انجام دهد و انتفاع آن به راهنمایان برسد تا عملاً آنها وام دار دولت نباشند اما با نظارت بخش دولتی بتوانند از بیمه، بازنشستگی، وام مسکن و... که از حقوق ابتدایی هر فرد شاغل است بهرهمند شوند.