انهدام باند زورگیری در پوشش مسافربر

به گزارشافکارنیوز،پنجم تیر امسال مردی با مراجعه به کلانتری ۱۱۹ مهرآباد جنوبی اعلام کرد ۲۵ خرداد از سوی سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید مشکی رنگ مورد زورگیری قرار گرفته که سارقان در حین سرقت، وی را از ناحیه دست چپ مورد اصابت ضربه چاقو قرار داده که به علت شدت جراحت به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع " سرقت به عنف " و به دستور شعبه یازدهم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: شامگاه ۲۵ خرداد در میدان آزادی سوار یک دستگاه پراید مشکی با سه سرنشین جوان شدم که در بین راه درگیر شدیم و آنها با زدن چاقو به بازوی دست چپم و تهدید، اقدام به گرفتن وجوه نقد و گوشی تلفن همراهم کردند. شدت جراحت وارده به حدی بود که پس از انتقال به بیمارستان، بلافاصله مورد عمل جراحی قرار گرفتم.

همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده، بررسی سرقت های مشابه در دستور کار اداره پنجم قرار گرفت و کارآگاهان متوجه شدند که چهار سارق زورگیر که با یک دستگاه خودرو پراید مشکی اقدام به زورگیری در منطقه شهرری کرده بودند، در ششم مرداد از سوی کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شدند. بلافاصله تصاویر متهمان به مالباخته نشان داده شد و او نیز سه نفر از متهمان را به عنوان سارقان زورگیر مورد شناسایی قرار داد.

با توجه به اهمیت موضوع و احتمال وقوع سرقت های مشابه از سوی متهمان، هماهنگی های لازم انجام و متهمان برای انجام تحقیقات تخصصی در اختیار اداره پنجم مبارزه با زورگیری پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

شاکی پایگاه نهم آگاهی که در زمان متواری شدن متهمان موفق به یادداشت شماره پلاک خودرو متهمان شده بود نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: شامگاه یکم تیر در اتوبان بهشت زهرا، به سمت شمال سوار یک پراید مشکی به شماره مشخص با سه سرنشین شدم که یک نفر از آنها که در صندلی عقب ماشین نشسته بود، مرا با چاقو تهدید کرد و گوشی تلفن همراه و ۴۵ هزار تومان پول همراهم را گرفت و مرا در خروجی آزادگان به رجایی پیاده و متواری شدند.

متهمان به نام های عباس ۳۲ ساله، عارف ۱۸ ساله، پیمان ۲۲ ساله و حسین ۲۶ ساله که پس از شناسایی از سوی مالباختگان چاره ای جز اعتراف نداشتند، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به سرقت از این دو مالباخته و ارتکاب سرقت های مشابه در مناطق غرب و جنوب غرب تهران اعتراف کردند.

عباس - صاحب خودرو پراید - در حالیکه در اظهاراتش مدعی بود که از تمامی سرقت ها تنها مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به او رسیده، در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: در سرقت ها من راننده بودم. حسین در صندلی عقب می نشست و از مسافران زورگیری می کرد و پیمان و در چند سرقت نیز عارف در صندلی جلو می نشستند.

پیمان نیز در اعترافاتش با بیان این موضوع که صحبت های عباس در خصوص ۱۰۰ هزار تومان دروغ است گفت: عباس دروغ می گوید. پیشنهاد سرقت ها از سوی خودش به ما داده شد و او پیشنهاد کرد که با ماشین وی اقدام به زورگیری کنیم. در تمامی سرقت، عباس به بهانه اینکه ماشین متعلق به او می باشد، یک سهم بیشتر از همه بر می داشت.

با توجه به اعترافات صریح متهمان به سرقت های مشابه، بررسی سرقت های به شیوه " زورگیری از مسافران " و با یک دستگاه خودرو پراید مشکی در دستور کار کارآگاهان اداره پنجم قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند.

یکی از مالباختگان پس از حضور در اداره پنجم و شناسایی متهمان، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: شامگاه ۱۳ اسفند سال گذشته، در میدان آزادی به دنبال سوار شدن به تاکسی بودم که یک دستگاه پراید مشکی با سه سرنشین جوان مقابل من ایستاد و من سوار شدم. پس از سوار شدن از جای آثار شکستگی بر روی سرهایشان متوجه خطر شدم تا اینکه به میدان صادقیه رسیدیم. درخواست پیاده شدن از ماشین را داشتم ولی سرنشین صندلی عقب و جلو، چاقوهای خودشان را در آوردند و شروع به تهدید من کردند و پس از سرقت وجوه نقد و تلفن همراهم، مرا در خیابان ستارخان – نبش شیخ فضل الله از ماشین پیاده و به سرعت از محل دور شدند.

سرهنگ کارآگاه علي غياثوند ، معاون مبارزه با سرقت هاي خاص پليس آگاهي تهران بزرگ با اعلام اين خبر گفت : با توجه به اعترافات صريح متهمان در خصوص سرقت هاي مشابه در مناطق مختلف شهر تهران ، از تمام مالباختگاني که بدين شيوه و شگرد و از سوی سرنشينان يک دستگاه خودرو پرايد مشکي مورد سرقت ، زورگيري ، ضرب و جرح ، تهديد و ... قرار گرفته اند دعوت مي شود تا برای شناسايي متهمان و پيگيري شکايات خود به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان وحدت اسلامي مراجعه کنند .