جام جم : اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر امروز ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار خواهد شد و گروههاي برتر موسيقي شناخته ميشوند.

بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در حالی امروز به ایستگاه پایانی می‌رسد که مانند سایر جشنواره‌ها نقاط ضعف و قوتی دارد و بررسی آنها می‌تواند مسوولان را در برگزاری بهتر آن جشنواره در دوره‌های بعد یاری کند.

کیوان ساکت نوازنده که اجرایش در جشنواره با استقبال بسیار خوبی مواجه شده، درباره برگزاری جشنواره می‌گوید: به نظرم در این دوره از جشنواره استقبال از برنامه‌ها بسیار خوب بود، حتی در بخش‌های پژوهشی هم استقبال بسیار مناسبی از جشنواره ‌شد. هیچ شکی نیست که همیشه از برنامه‌های خوب استقبال می‌شود.

او درباره برگزاری بهتر جشنواره تاکید می‌کند: باید بودجه جشنواره افزوده شود تا بتوانیم شاهد حضور گروه‌های بهتری باشیم. وقتی جشنواره از نظر مالی تامین نباشد، نمی‌تواند گروه‌های خوبی را دعوت کند.

وی می‌افزاید: یکی از نقاط ضعف که همیشه دیده می‌شود این است که ساعت‌های اجرا در جشنواره‌ها در حدی به هم نزدیک است که امکان صدابرداری و صحنه‌آرایی را از گروه‌ها می‌گیرد.

ساکت معتقد است جشنواره موسیقی فجر، باید به یک اتفاق موسیقایی بدل شود که تا به حال این اتفاق نیفتاده و گروه‌ها با انگیزه کسب درآمد یا شهرت به این جشنواره می‌آیند.

شکوفایی بداهه‌پردازی و تکنوازی در جشنواره

مسعود شعاری که با گروه موسیقی همساز به اجرای بداهه‌نوازی پرداخته، درباره حضور پررنگ جوانان در این جشنواره می‌گوید: رویکرد این دوره از جشنواره جوانگرایی بود، این موضوع خوب است و می‌تواند روزهای پرباری را برای آینده موسیقی کشور رقم بزند، اما باید پیشکسوتان عرصه موسیقی را هم در کنار این جوانان به جشنواره آورد تا بتوانند با استفاده از تجربه آنها موفقیت بیشتری کسب کنند.

شعاری یکی از نکات مثبت این دوره از جشنواره را برگزاری تکنوازی‌ها دانسته و اظهار می‌کند: برگزاری شب‌های سنتور، کمانچه و… از برنامه‌های بسیار خوب این دوره بود که سال‌های قبل شاهد برگزاری آن نبودیم.

حق موسیقی بومی بیش از این‌هاست

محسن شریفیان مدیر گروه لیان نیز می‌گوید: این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته رویکرد بهتری داشت و به نظرم در بخش اجرایی آن بهتر عمل شده بود، اما جشنواره موسیقی هنوز هم همان معضل سابق خود را دارد و برای آن تبلیغ خوبی انجام نمی‌شود.

او می‌افزاید: باید به موسیقی بومی ایران توجه بیشتری نشان داد. هر چند می‌گویند که موسیقی نواحی در بخشی جداگانه برگزار می‌شود، اما به هر حال بهتر است که جشنواره بخش نواحی را هم داشته باشد.

نوازنده گروه لیان از بی‌توجهی و عدم حمایت از گروه‌های موسیقی بومی گلایه می‌کند و می‌گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با ما همکاری خوبی ندارد و حتی به ما اجازه نمی‌دهد از فضای موجود در استان برای تمرین استفاده کنیم!

ضرورت تقویت هنر ایرانی

هوشنگ جاوید که یکی از فعالان عرصه موسیقی و پژوهشگر موسیقی نواحی جشنواره موسیقی است، درباره نقاط ضعف و قوت بیست و هفتمین دوره از جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: برنامه‌ها در سمت و سویی است که می‌توان گفت هیچ گونه سنخیتی با اهدافی که در ابتدا برای برگزاری این جشنواره تعریف شده بود، ندارد.

او می‌افزاید: بخش عمده‌ای از برنامه‌های این دوره از جشنواره مربوط به گروه‌های کر و گیتار و پیانو بود، این در حالی است که ما بارها تاکید کرده‌ایم که برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید بتوانیم هنر ایرانی را قوی کنیم و پایه‌های آن را محکم‌تر نمایم‌و بنیان جشنواره بر اعتلای موسیقی ایرانی بوده نه فرنگی.

این پژوهشگر موسیقی با انتقاد از بخش بین‌الملل جشنواره تاکید می‌کند: گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره در حد‌واندازه‌ای بود که می‌توان گفت از گروه‌های هنرستانی هم ضعیف‌تر هستند.

او همچنین اظهار می‌کند: در دوره‌های گذشته موسیقی مناطق و نواحی ایران پررنگ‌تر بود و بزرگان این موسیقی در جشنواره حضور داشتند، اما در این دوره آنها در خانه‌هایشان نشستند و جشنواره بدون حضور آنها برگزار شد، البته دو دوره است که هیچ خبری از موسیقی نواحی نیست و گویی آن را نادیده گرفته‌اند!

جاوید درباره بخش استانی جشنواره موسیقی فجر، اظهار می‌کند: این بخش از جشنواره در شهر گرگان به خوبی اجرا شد و برایم جالب است که عملکرد مدیران استانی بهتر از مدیران استان تهران بود. تمام گروه‌های موسیقی استان گلستان به جشنواره دعوت شده بودند و آثاری را که با جشنواره فجر تناسب داشت اجرا کردند، «بهار بهمن»، «وطن» و «ظالم آمریکا» که به نوعی برای ترکمن‌ها سرود ملی شده‌اند، اجرا شد.

وي صحبتهاي خود را باطرح يك سوال پايان داد و گفت: حضور پررنگ گروههاي كر و سازهاي غيرايراني آن هم در شرايطي كه ما با كمبود موسيقي انقلاب و حماسي روبهرو هستيم، چه نتيجهاي برايمان خواهد داشت؟