به گزارش فارس، نشست خبری دومین جشن لبخند آفتاب با اهدای تندیس لبخند زرین به برترینهای سیما و سینما با حضور امیررضا خادم مدیرعامل مؤسسه نسل آفتاب، علیرضا خمسه دبیر جشن لبخند آفتاب، امیرشهاب رضویان از داوران این جشن و علی زادمهر مدیر روابط عمومی جشن لبخند آفتاب برگزار شد.

بنابراین گزارش، امیررضا خادم گفت: به عنوان مؤسسه فرهنگی‌‌ - ‌ورزشی ۵ سال است که تجربه برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف را در حوزه فرهنگ و هنر داریم و تصورمان بر این بوده است که در اهداف مؤسسه باید در اعتلای فرهنگ ایرانی - اسلامی کار کنیم.

وی در ادامه در خصوص جشن لبخند آفتاب گفت: سال گذشته جشن لبخند آفتاب برگزار و از پیشکسوتان عرصه طنز و کمدی تقدیر شد و سال گذشته قول دادیم تا این جشن را به صورت یک جشنواره برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: قصدمان بر این بود که قبل از محرم و صفر این جشن را برگزار کنیم اما به دلایلی این امر انجام نشد و مجبور شدیم با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشن را اوایل اسفند‌ماه برگزار کنیم.

خادم گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی که داریم، مجبوریم این جشن را به صورت محدود و کوچک برگزار کنیم و اگر بتوانیم ساز و کار یک جشنواره را داشته باشیم، با همکاری وزارت ارشاد این جشن را در لیست جشنواره‌های این وزارتخانه ثبت می‌کنیم و انشاء‌الله آن را به صورت سالانه برگزار می‌کنیم.

وی درخصوص علت برگزاری این جشن، گفت: به این علت به طنز و کمدی روی آوردیم که معتقدیم به اهالی این هنر توجه کمی شده است، در حالی که نشاط عمومی کار اصلی اهالی هنر باید باشد.

خادم در ادامه افزود: این جشن بدون وابستگی به هیچ گروهی و به طور مستقل برگزار می‌شود و متأسفانه وزارت ارشاد برای برگزاری این جشن به ما کمکی نکرد و به کمک اسپانسرهای بیرونی که مهم‌ترین آن شرکت توانیر است این کار را انجام دادیم.

خادم در انتهای سخنان خود گفت: غرض از انجام این فعالیت و جشن این بوده است که با یک رقابت سالم معنی طنز سالم را به مخاطبان به درستی منتقل کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا خمسه به عنوان دبیر این جشنواره گفت: در جامعه عبوس و گرفته‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، کمتر کسی به آفتاب نگاه می‌کند و لبخند آن را می‌بیند، اما مؤسسه نسل آفتاب به آن توجه کرده و به ضرورت کمدی و طنز در جامعه پی برده است.

وی در خصوص جامعه شاد گفت: جامعه ما یک جامعه آرمان‌گرا و هدف‌گرا است که باید شاد باشد تا رو به جلو حرکت کند.

خمسه گفت: مشکلات زیادی وجود دارد تا جامعه ما شاد باشد، زیرا مردم ما لبخند را فراموش کرده‌اند و در همین شرایط سربازانی که در این حوزه کار می‌کنند وظیفه دارند تا جامعه را به سمت کمدی و طنز سوق دهند و این سربازان هنرمندان کمدی هستند که باید به مردم یادآوری کنند که انسان سالم انسان شاد و خندان است.

وی در ادامه افزود: می‌خواهیم به دولتمردانمان که جشنواره‌های بزرگی برگزار می‌کنند یادآوری کنیم که باید جشنواره‌ای با موضوع لبخند وجود داشته باشد تا از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تقدیر و سپاسگزاری شود.

خمسه درخصوص جشن لبخند آفتاب، گفت: قصد داشتیم از تمام فیلم‌هایی که کمدی و طنز محسوب می‌شوند، در این جشن تقدیر کنیم اما به دلیل عدم وجود بودجه مناسب فقط دو سال آخر یعنی از اواخر سال ۸۸ تا سال ۹۰ را در این جشن محاسبه کردیم.

* تبریزی، رضایی، معلم و رضویان آثار جشن را داوری می‌کنند

خمسه در خصوص هیئت داوران و هیئت انتخاب جشنواره، گفت: امیر‌شهاب رضویان، علی معلم، کمال تبریزی و حبیب رضایی از اعضای هیئت داوران این جشن هستند که به بررسی این آثار می‌پردازند.

خمسه در خصوص فیلم‌های شرکت داده شده در این جشن گفت: فیلم‌ها و سریال‌هایی که مدنظر قرار گرفتند ۴۰ فیلم بودند که ۵ فیلم را هیئت انتخاب برگزید.

* اسامی نامزدهای جشن لبخند آفتاب

خمسه نامزدهای این جشن را این‌گونه معرفی کرد: رضا عطاران، محسن تنابنده و فرهاد آئیش نامزد دریافت لبخند زرین بازیگر مرد، بهاره رهنما، ویشکا آسایش و گوهر خیراندیش نامزد دریافت لبخند زرین بازیگر زن، پیمان قاسم‌خانی، محراب قاسم‌خانی و سروش صحت نامزد دریافت لبخند زرین بهترین فیلمنامه‌نویس، عبدالرضا کاهانی، رامبد جوان و فرزاد مؤتمن نامزد دریافت لبخند زرین بهترین کارگردان، ورود آقایان ممنوع، سن‌پطرزبورگ، اسب حیوان نجیبی است، هیچ و پوپک و مش ‌ماشاء‌الله نامزد دریافت لبخند زرین فیلم برتر، ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت و مرد دو هزار چهره به کارگردانی مهران مدیری نامزد دریافت لبخند زرین بهترین مجموعه تلویزیونی هستند.

خمسه درخصوص برگزاری بزرگداشت در این جشن گفت: امسال بزرگداشت «زنده‌یاد ورشوچی» با حضور خانواده محترم آن مرحوم در این جشن برگزار می‌شود.

وی در انتها درخصوص جشن لبخند آفتاب، گفت: لبخند آفتاب قرار است به نگاه سالم‌تری در حوزه طنز و کمدی برسد و تعریف‌های سازگاری را که به اشتباه بین مخاطبان جا افتاده، از مفهوم کمدی تصحیح کند، زیرا می‌خواهیم خنده اصلی را که خنده‌ای از سر تفکر و درد است را به مخاطبان معرفی کنیم.

بنابراین گزارش، امیر شهاب رضویان از داوران جشن لبخند آفتاب در این نشست گفت: سینمای ما بیشتر تحت سیطره فیلم‌هایی قرار گرفته است که شوخی‌های قومیتی و ته‌مایه‌های مسائل جنسی در آن‌ها یافت می‌شود و ما می‌خواهیم با این جشن سینمای کمدی و طنز جدی را به مخاطبان معرفی کنیم، زیرا معتقدیم که بینندگان از کمدی‌های بد خسته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در این جشن فیلم‌هایی که به مقوله سینمای کمدی جدی نگاه کرده است، مهم شمرده شده‌اند و فیلم‌هایی که موجب آشتی مخاطب و سینمای جدی کمدی است در این جشن حضور دارند، زیرا زمانی که ما طنز کلامی داریم می‌توانیم طنز تصویری خوب نیز داشته باشیم.

رضویان در خصوص جشن لبخند آفتاب، گفت: این جشن کمک خوبی می‌کند تا بتوانیم تعریف خوبی از سینمای جدی کمدی به مخاطبان عرضه کنیم که باید همکاری‌های خوبی نیز در این زمینه داشته باشیم و امیدوارم برگزاری این جشنواره ادامه پیدا کند.

رضویان در انتها گفت: منابع تئوریک کمی در حوزه طنز و کمدی داریم و این مطلب خود مخرب است، زیرا فیلمهای کمدی ما باید با نگاهی جدی به مقولات اجتماعی بپردازد که متأسفانه با ابزارهای خود این کار را انجام نمیدهد و این مطلب یعنی فراموشی وظیفه اصلی سینمای کمدی.