به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، یادی از درگذشتگان این رسانه درسال ۹۰ كه برخی از آنان چون ' حیدر صارمی' از چهره های ماندگار نمایش های رادیویی بودند و یا چون ' اسفندیار احمدیه' كه پدر انیمیشن در ایران محسوب می شد، در روزهای آغازین سال جدید خالی از لطف نیست.

** درگذشت مجری تلویزیونی

' رضا صفدری ' تهیه کننده و مجری برنامه های تلویزیونی بود که دهم فروردین ماه سال ۹۰ در سن ۴۸ سالگی به دلیل بیماری قلبی وفات یافت.

وی که همکاری خود را از سن ۱۷ سالگی در تلویزیون آغاز کرده بود، مدتی نیز با شبکه های رادیویی تهران و ایران همکاری داشت.

از مرحوم صفدری اجرای برنامه‌هایی از جمله شب‌های تابستان، شب‌های زمستان، تابستان ۷۵، چراغ و صبح انقلاب به یادگار مانده است.

کارگردانی مجموعه های تلویزیونی ' باغچه مینو '، ' یه شب مهتاب ' و تهیه‌کنندگی کارگردانی و بازی در مجموعه ' بازیگر ' از جمله فعالیت‌های وی در تلویزیون بود.

صفدری از سال ۷۷ تا ۸۱ اجرای نخستین برنامه‌ زنده‌ شبکه‌ جهانی جام جم به نام ' ارتباط ' را برعهده داشت.

** کارآگاه ' جانی دالر '

مرحوم ' حیدر صارمی ' که شنوندگان کهنه کار رادیویی او را با صدای ' جانی دالر ' می شناسند، نیز سال گذشته پس از مدت ها تحمل بیماری در آبان ماه به دلیل کهولت سن درگذشت.

صارمی متولد ۱۳۰۳ بود که فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۲ با بازی در نمایش ' ریش تراش ' در تئاتر گیلان آغاز کرد و پنج سال بعد راهی رادیو شد.

وی پس از حدود نیم قرن بازیگری در نمایش‌های رادیویی، تلویزیونی، مدیریت دوبلاژ و گویندگی در برنامه‌های گوناگون رادیویی به دیار باقی شتافت.

از جمله نقش‌های ماندگار او می‌توان به شخصیت رادیویی کارآگاه ' جانی دالر ' اشاره کرد که یکی از نوستالژی‌های به یادماندنی رادیو است.

** بدرود با یک صداپیشه

' امیرهوشنگ قطعه‌ای ' پیشکسوت سینما و تلویزیون و صداپیشه ای که کارتون‌های محبوبی از جمله ' سنجاب کوچولو '، ' بلفی و لی لی بیت '، ' دختری به نام نل ' و ' گوریل انگوری ' را از خود به یادگار گذاشت، از دیگر درگذشتگان سال ۹۰ است.

او در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۳۷ کار دوبله را آغاز کرد و در نهایت دی ماه سال گذشته بیماری ریوی او را از پای درآورد.

از این هنرمند مدیریت دوبلاژ فیلم هایی از جمله جنگجوی درون، تاکسی۴، مرد عنکبوتی، جان سخت ۳، توپ سپاه و اعمال شیطانی به یادگار مانده است.

** خداحافظی با پدر انیمیشن ایران

۱۷ بهمن ماه بود که خبر درگذشت ' اسفندیار احمدیه ' پدر انیمیشن ایران در رسانه ها منتشر شد؛ او کار تولید انیمیشن را در دهه ۳۰ خورشیدی آغاز کرد و آثاری از جمله ' ملا نصرالدین '، ' اردک حسود ' و ' خوشه گندم ' را در آن سال ها ساخت.

' رستم و سهراب ' و ' اسفندیار ' از دیگر آثار این هنرمند محسوب می شوند که نشان درجه یک هنری کشور را در سال ۱۳۷۰ دریافت کرده بود.

او در سال ۱۳۸۴ از سوی انجمن سینمایی فیلم سازان انیمیشن ایران(آسیفا) به عنوان پایه گذار انیمیشن(پویانمایی) درایران شناخته شد.

** پایانی بر یک پاسبان

' محمد ورشوچی ' همان پاسپان پیری بود که مجموعه تلویزیونی هزار دستان آرامش را به مردم شهر هدیه می کرد.

این بازیگر کهنه کار در مجموعه های تلویزیونی متعددی از جمله خاله سارا، آرایشگاه زیبا و پهلوانان نمی میرند نیز حضور داشت.

قصه عشق، آدم کاغذی، غارتگران، هزار دستان، دید و بازدید، طبل توخالی، رویاهای احتکار السلطان، وارث، آینه خیال، عزیز گلاب خانم، اشک تمساح، تعطیلات نوروزی، مش خیرالله و صندوچه اسرار، شال و انگشتر، خانواده حمزه علی خان، آپارتمان، خانواده، داستان شهر، آتیه، مرد قانون، نابغه های قرن بیست و یکم، خاطره ها، جنجال در آپارتمان، باد مثل بادبادک، رد پا، دردسر بزرگ، دزدان مادربزرگ از دیگر آثاری هستند که حضور ورشوچی را ثبت کرده اند.

وی از هنرمندانی بود که در همان روزهای ابتدایی فروردین سال گذشته در سن ۹۰ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

** مرگی برای شخصیت های تاریخی

مرحوم ' منوچهر لاریجانی ' که در سریال امام علی نقش طلحه را بر عهده داشت از دیگر درگذشتگان سال ۹۰ بود که بر اثر بیماری سرطان در سن ۶۶ سالگی در استرالیا دارفانی را وداع گفت.

او از سال ۱۳۶۴ وارد سینما شد و در مجموعه های تلویزیونی کودک و نوجوان از جمله

' آخرین روز تابستان ' نقش آفرینی کرده بود.

' سیروس صابر ' که در سریال های مریم مقدس، پهلوانان نمی میرند، مردان آنجلس نقش آفرینی کرده بود، از دیگر درگذشتگان سال ۹۰ است.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.