به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محسن مومنی شریف؛ رییس حوزه هنری در مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی و یادبود شهادت سید مرتضی آوینی که شامگاه گذشته ـ ۲۱ فروردین ماه ـ در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: این روز فرصتی برای نگاه به کارنامه افتخارآمیز ادبیات و هنر انقلاب اسلامی است. جامعه هنرمندان متعهد برای ترویج آرمانهای انقلاب اسلامی علاوه بر کوششهای مقدسی که در خلق و تولید آثار ارزشمند در برهههای مختلف داشتهاند در روزگار دفاع مقدس و سالهای بعد از آن بیش از ۹۰۰ شهید تقدیم کردهاند.

وی افزود: ‌ روز هنر انقلاب اسلامی، فرصتی است برای نگاه به کارنامه افتخارآ‌میز ادبیات و هنر انقلاب اسلامی. جامعه هنرمندان متعهد برای ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، علاوه بر کوشش‌های مقدسی که در خلق و تولید آثار ارزشمند در برهه‌های مختلف داشته‌اند، در روزگار دفاع مقدس و سالهای بعد از ‌آن بیش از ۹۰۰ شهید تقدیم کرده‌اند.

وی ادامه داد: این روز فرصتی است نگاهی به پشت سر بیاندازیم و راه دشوار و پر سنگلاخی را که آمده‌ایم، به یاد بیاوریم. انقلاب اسلامی توانست هنر را که در مقابل دین و دینداری بود و نسبت به ارزش‌های انسانی و کرامت‌های اخلاقی تعهدی نداشت، به دامن دین برگرداند و صدها هنرمند فرزانه اندیشه و ذوق خدادادی خود را در خدمت معارف والای آسمانی قرار دهند.

مومنی شریف بیان کرد: این روز فرصتی است تا گوشه چشمی به احوال آنانی بیاندازیم که از این کاروان باز ماندند و حتی به اردوگاه شیطان پیوستند. غافل بودند که همه عزت‌ها پیش خداست. آنان از ذهن و خاطر این ملت محو شدند و رفتند.

وی ادامه داد: روز هنر انقلاب اسلامی فرصتی است تا به ادامه راه روشنی که در پیش رو داریم بیاندیشیم و به تعبیر امام عزیزمان مجهز به " سلاح و صلاح " شویم که ایشان فرمودند " خداوند با شماست ". اگر ایمان بیاوریم به این سخن بزرگ پیمودن ادامه مسیر راحت‌تر خواهد بود.

وی در مورد هنر انقلاب اسلامی توضیح داد: ‌ هنر انقلاب اسامی برای رسیدن به این جایگاه، راه دشواری را پیموده است. در نامه‌ای که سال گذشته، در ابتدای گزارش حوزه هنری، محضر مقام معظم رهبری نوشته بودم، عرض کردم: هنر انقلاب اسلامی، ‌ همواره در میان دو مرز تحجر و اباحه گری به حیات خود ادامه داده است.

رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: ‌هنرمند حزب‌اللهی همیشه از هر دو آسیب دیده و با هر دو تفکر مبارزه کرده است. همچنان که خود انقلاب اسلامی نیز چنین سرنوشتی دارد. از قضا تحجر و اباحه گری در یکجایی به هم می‌رسند و مانند دو لبه قیچی به چنگ آزاداندیشی و خلاقیت در پرتو دین می‌آیند. در حالی که هنرمند مسلمان ارزش محور است با این که در گذشته متوقف نمی‌شود و تغییر را از سنت‌های الهی می‌داند، با رها سازی و شالوده شکنی و هرج و مرج عقیدتی، فرهنگی مبارزه می‌کند.

وی افزود: ‌ شهید عزیز ما سید مرتضی ضمن اینکه کار خلاقه هنری انجام می‌داند و فیلم می‌ساختند، منتقد کژی‌ها و انحرافاتی بودند که در فضای بعد از جنگ در ساحت فرهنگ و هنر یکه تازی می‌کردند. امروز هم باز چنین وظیفه‌ای داریم. از اصول اساسی هنر انقلاب اسلامی اخلاقگرایی و تکریم ارزش‌های اخلاقی است.

به برکت هنرمندان انقلاب اسلامی اخلاق از موضوعات اصلی هنر شد و این گونه بود که مردم متدین به هنر روی آوردند و به سینماها رفتند و قبح سینما رفتن ریخته شد و این گونه بود که سینمای ما در جهان و در میان آزاداندیشان و انسان‌های داری فطرت پاک مورد احترام قرار گرفت.

این هنرمند نویسنده ادامه داد: در سال های اخیر یکی از راهبردهای دشمن برابر شکست و بی‌تاثیر کردن انقلاب اسلامی، تغییر سبک زندگی ایرانی، اسلامی است. اخلاق و نجابت، صداقت و وفاداری در زندگی زناشویی و رعایت خطوط قرمز از عناصر مهم زندگی و خانواده ایرانی است. مدتی است در هنر و ادبیات جبهه دگراندیشان شاهد هجوم به این عناصر هستیم. نمی توان به راحتی پذیرفت که این همه تصادفی است. چطور می‌شود یک ناشر حدود یکصد کتابش در ممیزی ارشاد رد می‌شود و از قضا تم اصلی عمده این داستان‌ها خیانت زن به مرد و یا شوهر به همسرش که او را محق انتقام می‌کند. چند سال پیش بنده نسبت به رمان‌ها و داستان‌هایی که با تاکید بر اینکه زنان سنتی ایرانی زندگی مخفی و زیرزمینی دارند هشدار دادم. اما اخیراً این تفکر جرات کرده و در پرده سینما هم به نمایش در می‌آید. این پدیده آن قدر وسعت پیدا کرده که ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌اعتنا باشیم و آن‌ را از سر تصادف بدانیم. پیش از این رهبر معظم انقلاب در حالی که اوضاع اخلاق در سینما بهتر از این بود هشدار دادند که بعضی فیلم‌ها لجن به خورد مردم می‌دهند. متاسفانه به این هشدار توجه نشد و امروز وضع قطعاً ‌بسیار بدتر از آن روز است. شاید عزیزان ما در وزارت ارشاد در برخورد با این پدیده معذوریت داشته باشند و لابد در درازمدت برنامه‌ای برای اصلاح امور دارند، شاید. اما در حوزه هنری ما چنین معذوریت‌هایی نداریم و لذا مانند کتاب و دیگر حوزه‌ها، نظارت حداقلی ارشاد را کافی نمی‌دانیم و نسبت به پخش و توزیع آنها مسئولیتی نداریم.

وی بیان کرد: ‌ انتظار از حوزه هم همین است. حوزه جای کوچکی نیست که بعضی‌ها به خودشان اجازه دهند به آن اهانت کنند و سخن از تنبیه حوزه هنری بگویند. همچنان‌که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: حوزه هنری تشکیلاتی است که بر روی آن خیلی کار شده و حقی هم بر هنر دینی و مذهبی دارد. باید به عنوان یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی بماند و در کار نفوذ ارزش‌ها در بدنه هنر از همه جلوتر باشد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش در مورد فیلم‌های سینمایی اکران نوروزی امسال گفت: ‌ طبعاً‌ بخشی از وظایف ما تولید کارهای ارزشمندی است که کم و بیش انجام می‌شد هر چند امکاناتمان در حد توانایی‌های‌مان نیست در حالی که می‌توانیم در سال ۲۰ فیلم سینمایی تولید کنیم متاسفانه امکانات مادی ساخت و ساز بیشتر از سه تا را به ما اجازه نمی‌دهد. ای کاش بودجه و امکانات را در حد توانایی‌ها و شایستگی‌های هر سازمانی می داند. در عین حال اجازه نداریم امکانات‌مان را در خدمت تفکراتی قرار دهیم که اخلاق اسلامی را و نجابت خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند. یکی از این امکانات سینماهایی است که به دستور رهبری معظم اداره شان به حوزه هنری محول شده است. این خیلی معنادار است قطعاً‌ منظور آقا از واگذاری سینماها تعمیر و نگهداری ایشان نیست. برای این کار حتماً سازمان‌ها و نهادهای دیگر از ما شایسته تر بودند بلکه ایشان غرض دیگری دارند اگر ما در این سال ها در این باره کوتاهی کرده‌ایم از محضر ایشان عذرخواهی می کنیم.

مومنی شریف در پایان گفت: حداقل از سال گذشته با تصویب شورای سیاست گذاری حوزه هنری که منصوب دفتر مقام معظم رهبری هستند، ما نسبت به این مساله حساسیت داشته‌ایم گاهی در انتخاب میان دو فیلمی که پیش بینی می‌شده یکی ظاهراً پرفروش دیگری کم استقبال خواهد بود ولی فضای سالمتری دارد، ناچار دومی برای نمایش در سینماهایمان برگزیده‌ایم. ولو اینکه ضرر مادی کرده باشیم. البته ما مایل نبودیم این سیاست را اعلام کنیم اما مسایل اخیر باعثشد با افتخار آن را اعلام کنیم. بنده اعلام می‌کنم حداقل پانزده تا از فیلم‌های در نوبت اکران امسال، در سینماهای حوزه هنری نمایش داده نخواهند شد.

در بخش دیگری از این مراسم فیلم کوتاهی درباره روز هنر انقلاب اسلامی پخش شد که رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، مرتضی سرهنگی، کاظم چلیپا، رضا مهدوی، ‌ یوسفعلی میرشکاک، محمدعلی باشه‌آهنگر، ناصر فیض و عبدالحسین مختاباد در آن صحبت کردند.

در بخش پایانی این مراسم نیز علیرضا افتخاری چند قطعه موسیقی را به صورت پلیبک برای مخاطبان اجرا کرد