به گزارش افکارنیوز به نقل از جامجم، رسيدگي به اين پرونده ۱۸ تير سال گذشته در پيوقوع يك حادثه اسيدپاشي آغاز شد و ماموران انتظامي با حضور در محل حادثه ـ خيابان مفتح شهرستان سرابله در استان ايلام ـ در تحقيق از همسايهها متوجه شدند يك مادر و دختر نو عروس او كه با اسيد مورد حمله قرار گرفته و آسيب ديدهاند، به بيمارستان انتقال يافتهاند.

در پی این حادثه موضوع به بازپرس کشیک دادسرای ایلام، گزارش و با تشکیل پرونده‌ای در این ارتباط عموی خانواده برای تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل شد.

عموی خانواده در بازجویی گفت با شنیدن صدای کمک‌خواهی همسر برادرم زیور و دختر ۱۹ ساله‌اش، آنها را به کمک همسرم به بیمارستان منتقل کردیم که در میانه راه دست‌های من و همسرم نیز بر اثر اسیدی که روی مادر و دختر پاشیده شده بود، دچار سوختگی شد.

در ادامه همسر این مرد نیز در بازجویی با ادعای این که قصد نجات مادر و دختر جوان را داشته است، گفت که نمی‌داند عامل اسیدپاشی کیست.

در این مرحله تحقیق از مادر و دختر آسیب دیده آغاز شد. دختر جوان به ماموران گفت: شب حادثه عموی خود را در حالی که سطلی در دست داشته بالای سر خود و مادرش مشاهده کرده است.

مرگ نوعروس

در مرحله بعد، مادر و دختر آسیب دیده به بیمارستان شهید مطهری تهران انتقال یافتند و در حالی که تلاش پزشکان برای نجات آنها آغاز شده بود، مادر خانواده زنده مانداما دختر جوانش به نام «یثری» که قرار بود تا چند روز دیگر به خانه بخت برود، تسلیم مرگ شد.

به این ترتیب جستجو‌ها برای دستگیری عامل حادثه ادامه یافت تا این که عموی مقتول به نام یادگار به عنوان تنها مظنون پرونده بازداشت شد.

اعتراف به متهم بودن برادر

متهم با انتقال به پلیس آگاهی ایلام در بازجویی نقش خود را در اسیدپاشی انکار و برادر دیگرش اسفندیار را عامل آن معرفی کرد. در پی اظهارات این مرد، برادرش نیز دستگیر شد اما در بازجویی اظهارات برادر خود را انکار کرد.

تحقیقات از این دو برادر ادامه داشت تا این که شش ماه پس از وقوع این حادثه مرگبار، هر دو برادر به اسیدپاشی اعتراف اما درباره انگیزه‌شان از این اقدام سکوت کردند تا سرانجام مدتی پیش در تحقیقات گفتند به خاطر اختلاف خانوادگی این نقشه هولناک را عملی کرده‌اند.

انتقام‌گیری؛ تنها انگیزه متهمان

اسفندیار ‌یکی از متهمان به پلیس گفت: سال‌ها پیش برادر کوچک‌ترم فوت کرد و همسر و دخترش در طبقه دوم خانه برادر دیگرمان –یادگار – سکونت داشتند. در این مدت چند بار از همسر برادر مرحومم خواستگاری کردم اما او به درخواستم پاسخ منفی داد و به من گفت دیگر به ملاقات او و دخترش نیایم. از همان موقع در صدد انتقام از او بودم.

متهم اضافه کرد: مدتی پیش از حادثه، خواهرزاده همسر یادگار از برادرزاده‌ام –یثری – خواستگاری کرد که او هم با پاسخ منفی یثری و مادرش رو‌به‌رو شد. چند ماه بعد یثری با پسر دیگری عقد کرد و قرار بود تیرماه –زمان وقوع حادثه – به خانه بخت برود اما حماقت من به زندگی او پایان داد.

متهم یادآور شد: چند روز مانده به عروسی یثری وقتی از برادرم یادگار شنیدم که آنها خانه‌ای اجاره کرده و قصد نقل مکان دارند ظرف سه لیتری اسید را –که از قبل تهیه کرده بودم - به برادرم یادگار دادم تا نقشه اسیدپاشی را عملی کند.

اعتراف عموی اسیدپاش

در پی اعتراف متهم، برادرش یادگار نیز در بازجویی درباره شب حادثه گفت: از همسر برادرم و دخترش کینه به دل گرفته و درصدد انتقام از آنها بودیم تا این که چند شب پیش از حادثه برادرم ظرف اسید را به من داد و خواست به زن برادرم و دخترش آسیب برسانم که موافقت کردم. متهم اضافه کرد: نیمه شب وارد خانه شان در طبقه دوم ساختمان شدم و مشاهده کردم هر دو در یکی از اتاق‌ها خوابیده‌اند. در این هنگام اسید را بر سر و صورتشان پاشیدم که با دادو فریاد بیدار شدند اما من به فریاد‌های کمک خواهی آنها توجه نکردم.

متهم یادآور شد: همان موقع طلاهای مادر و دختر را از کیفشان سرقت کرده و به خانه‌مان بازگشتم. ۱۰ دقیقه بعد همسرم با شنیدن صدای کمک خواهی آنها، از من خواست به منزل زیور برویم. برای این که همسرم متوجه ماجرا نشود، همراه او به خانه همسر برادرم رفته و به کمک همسایه‌ها آن دو را به بیمارستان رساندیم تا کسی به من شک نکند.

وی یادآور شد: از یکی از اقوامم خواستم طلاها را بفروشد و ظرف اسید را نیز به کانال آب انداختم تا ماموران مدرکی علیه من پیدا نکنند. با اعتراف این دو برادر متهم، آنها روانه زندان شدند و پرونده شان با صدور کیفر خواست به دادگاه کیفری استان ایلام ارسال شد.

قرار است آنها امروز به اتهام اسيد پاشي به چهره زن جوان و نوعروس فوت شده محاكمه شوند.