به گزارش افکارنیوز، مدیر سد و نیروگاه طالقان در گفتگو با مهر اظهار داشت: افـزایـش میـزان آورد رودخانهشاهرود در پی بارشهـای منـاسـب سبب شده است آب ایـن سـد برای سومین سال از زمان آبگیری سد سرریز شود.

علی اصغری افزود: ظرفیت‎ سد طالقان ۴۶۰ میلیون‎ متر مکعب‎ است که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن برای تامین بخشی از آب آشامیدنی مردم تهران و کرج و ۲۹۸ میلیون متر مکعب به کشاورزی دشت قزوین و ۱۲ میلیون منرمکعب به پایین دست سد اختصاص دارد.

مدیر سد و نیروگاه طالقان اظهار داشت: خروجی آب شرب سد طالقان نیز ۴۹۵۰ لیتر در ثانیه است که از این میزان در حدود ۷۵۰ لیتر در ثانیه جهت تامین آب شرب شهر کرج و ۴۲۰۰ لیتر آن برای تامین آب شرب پایتخت کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: دبی خروجی کشاورزی سد طالقان نیز ۱۸۰۰۰لیتر بر ثانیه است که به دشت قزوین منتقل می شود.

ابوالقاسم مهری، فرماندار طالقان نیز با اشاره به سرریز شدن آب سد طالقان بیان کرد: تمام دستگاههای اجرایی در منطقه ملزم شدند در مورد فاصله گرفتن گردشگران از مکانهایی که احتمال بروز خطر در آنها و بخصوص در پایین دست سد وجود دارد اطلاع رسانی کرده و هشدارهای لازم را ارائه کنند.

مهری افزود: با شروع فصل گرما و حجم بالای گردشگران برای بازدید از دریاجه سد طالقان، از مسافرین و گردشگران خواست تا با رعایت نکایت ایمنی و توجه به علائم هشدار دهنده در اطراف دریاچه سد، از بروز اتفاقات تلخ و ناگوار جلوگیری کنند.



دریاچه زیبای سد طالقان با حدود ۱۲ کیلومتر مربع وسعت، به یکی از جاذبه های گردشگری استانهای البرز و تهران تبدیل شده است و همواره شمار زیادی از مردم اوقات فراغت خود را در حاشیه این سد سپری می کنند.

سد طالقان با هسته رسی و ارتفاع ۱۰۳ متر و همچنین طول تاج ۱ کیلومتر در شهریور ماه سال ۱۳۸۵ توسط دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید.

این سد علاوه بر کنترل سیل و سیلابهای فصلی،با دارا بودن اولین نیروگاه غرق آبی جهان ، ۱۸ مگاوات برق در ساعت تولید و وارد مدار شبکه سراسری می کند.