رژیم غذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

ملانوسیت ها مسئولیت ساخت رنگدانه های ملانین را در مو بر عهده دارند. این سلول ها با افزایش سن کاهش می یابند، به طوریکه این امر منجر به کاهش رنگدانه های مو و سپس تغییر رنگ طبیعی مو به خاکستری یا سفید می شود. از طرفی رژیم غذایی و تغذیه مناسب ممکن است به جلوگیری از پیشرفت خاکستری شدن مو کمک کند.

رژیم غذایی برای جلوگیری از خاکستری شدن مو

ویتامین ها

دریافت ویتامین ها برای عملکردهای بدن از جمله رویش و ایجاد رنگ مو ضروری است. ویتامین B12 و ویتامین C جزو ویتامین های ضروری به حساب می آیند که برای جلوگیری از خاکستری شدن مو مورد نیاز می باشند. براساس مراکز رشد و تکامل مو در ایالات متحده، ویتامین B12 و C به حفظ تمیزی خون و تقویت عملکرد فیلتراسیون کبد کمک می کنند. همچنین در زمان هجوم رادیکال های آزاد به خون، واکنش سیستمی به کندی صورت می گیرد و این شامل کاهش توانایی بدن برای تولید ملانوسیت ها می شود. موادغذایی غنی از این ویتامین ها شامل مرکبات، سبزیجات برگ سبز، دانه ها و مغزهای آجیل است.

براساس وزارت کشاورزی امریکا، ویتامین های C و E با خواص آنتی اکسیدانی می توانند به کاهش علائم مرتبط با افزایش سن از جمله خاکستری شدن موها کمک کنند. طبق توصیه وزارت کشاورزی امریکا، بهتر است به جای مصرف مکمل ها از منابع کامل موادغذایی برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن استفاده کنید، زیرا دوز بیش از حد ویتامین C و ویتامین E می تواند باعث تقویت آسیب رادیکال های آزاد شود. همچنین ویتامین های دیگری نیز برای توقف پیشرفت خاکستری شدن مو وجود دارد.

ویتامین B6

ویتامین B6 ممکن است در کمک به بازگرداندن رنگ طبیعی به موهای خاکستری ناشی از کمبود ویتامین یا بیماری موثر باشد. براساس اداره مکمل های رژیمی انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، ویتامین B6 همچنین با حمایت از ارگان های تولید کننده ی سلول های سفید خون به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از منابع خوب این ویتامین می توان به غلات غنی شده، سیب زمینی، موز، نخود، مرغ، غذای دریایی و دانه گل آفتابگردان اشاره کرد.

ویتامین B9

 

براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، دریافت ناکافی ویتامین B9 معروف به اسیدفولیک می تواند منجر به خاکستری شدن دائمی مو شود. اسیدفولیک به بدن برای متابولیزه کردن، استفاده و ساخت پروتئین های جدید کمک می کند، همچنین در بهبود عملکرد سلولی و توانایی رشد بافت ها موثر است. منابع غذایی این ویتامین شامل لوبیا، حبوبات، مرکبات، سبوس برنج و سایر موادغذایی غلات کامل است. همچنین براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، مقدار مازاد این ویتامین از طریق ادرار دفع خواهد شد.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به خاکستری شدن زودرس مو شود. این نوع کمبود ممکن است در گیاهخواران یا در شیرخوارانی با مادران مبتلا به کمبود ویتامین B12 روی دهد. همچنین برخی افراد به دلیل مشکلات پزشکی از جمله جراحی یا بیماری روده و معده، بیماری تیروئید یا کم خونی توانایی دریافت و جذب کافی ویتامین B12 از منابع غذایی را ندارند. آزمایش خون می تواند کمبود این ویتامین را تایید کند، به طوریکه رفع این کمبود می تواند موجب توقف پیشرفت خاکستری شدن مو شود.

بهترین راه برای تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 مصرف فرآورده های حیوانی است. ویتامین B12 به مقدار فراوانی در جگر، فرآورده های فرعی گوشت و صدف وجود دارد. این ویتامین همچنین از طریق مصرف گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی قابل دریافت است. برخی موادغذایی از جمله غلات صبحانه و فرآورده های غله ای با این ویتامین غنی می شوند. به طور کلی جذب این ویتامین از طریق منابع حیوانی بهتر از منابع گیاهی صورت می گیرد.

گیاهان

مزه دار کردن موادغذایی با گیاهان مناسب می تواند در توقف خاکستری شدن موها مفید باشد. استفاده از برگ کاری یک روش ثابت شده در رفع خاکستری شدن مو است. همچنین افزودن برگ های کاری به غذا نقش موثری در افزایش تولید ملانوسیت ها دارد.

موادمعدنی

علاوه بر ویتامین ها، برخی موادمعدنی خاص نیز حامی سلامت مو می باشند. براساس مراکز رشد و تکامل مو در ایالات متحده، آهن و اسیدفولیک به ویتامین های B12 و C در پاکسازی خون کمک می کنند. سطوح پایین آهن با بروز کم خونی همراه است که عوارض نامطلوبی نیز بر مو می گذارد.

مصرف سبزیجات برگ سبز، جگر و غلات کامل برای اطمینان از وجود آهن و اسیدفولیک در بدن مفید خواهد بود. براساس مجله فیتنس بانوان در ایالات متحده، سایر موادمعدنی مورد نیاز برای مقابله با خاکستری شدن مو شامل مس و ید بوده که در حلزون صدف دار و سایر غذاهای دریایی موجود است.

پروتئین

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی بهتر است شامل مصرف روزانه ۸۵ تا ۱۱۳ گرم پروتئین باشد. مو از پروتئین های پیچیده ای ساخته شده است که باعث رشد، استحکام و درخشندگی رنگ موها می شوند. کاهش دریافت پروتئین ممکن است خاکستری شدن موها را افزایش دهد. گوشت بدون چربی، مغزهای آجیل و لوبیا موادغذایی سرشار از پروتئین به حساب می آیند. همچنین سویا نیز میزان بالایی پروتئین دارد.

پرهیزات غذایی برای جلوگیری از خاکستری شدن مو

مصرف برخی از موادغذایی موجب افزایش رنگدانه های مو می شود، اما پرهیز غذایی نیز مهم است. مقادیر بالای نمک می تواند باعث آسیب رسانی به خون، افزایش فشارخون و مهار تولید سلول شود. موادغذایی فرآوری شده، چیپس و سایر اسنک ها میزان بالایی نمک دارند که مصرف آنها منجر به موهای آسیب دیده خواهد شد. همچنین از دیگر پرهیزات غذایی می توان به موادغذایی با میزان کربوهیدرات بالا از جمله پاستا و نان های سفید اشاره کرد، به طوریکه کربوهیدرات ها باعث مهار جذب آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین های خاص می شوند.