در مورد برنج طارم چه می دانید؟

برنج پرمصرف‌ترین غلات جهان، در برخی از کشورهای خاورمیانه به عنوان غذای اصلی مردم محسوب می‌شود. ایرانیان نیز علاقه بسیار زیادی به انواع برنج دارند و روزانه در وعده‌های غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل سرانه مصرف برنج‌های ایرانی و خارجی در کشور ما بسیار زیاد است. برنج‌ها دارای انواع متنوعی هستند، اما با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و بذر باکیفیت برنج‌های ایرانی طرفداران بیشتری نسبت به انواع خارجی دارد. جایگاه برنج ایرانی در سبد خرید غلات خانوار های ایرانی، بسیار پر رنگ است. بیشترین مصرف برنج در ایران مربوط به برنج ایرانی، هندی و پاکستانی می باشد. اما مرغوبیت برنج وطنی در مقابل برنج هندی، مانند تفاوت خوردن یک پرس چلو کباب در مقابل یک نیمرو ساده می باشد. از بین برنج‌های ایران برنج طارم به خاطر عطر و بوی دلپذیر، دانه‌های بلند و یک دست و طعم بی‌نظیرش طرفداران بسیار زیادی دارد. برنج طارم انواع مختلفی دارد و در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع این برنج ایرانی و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

برنج طارم چیست و در کجا کشت می‌شود؟

شهرستان طارم در استان زنجان، با داشتن خاکی مرطوب و بسیار مناسب برای کشت برنج، توانسته نوعی از باکیفیت ترین برنج های ایرانی را به بازار عرضه کند. آوازه ی طعم و عطر برنج طارم همه جا را فرا گرفته است. برنج طارم از اصیل ترین و اولین برنج های کاشت شده در ایران است و می توان گفت جزو بهترین های برنج ایرانی می باشد. کشت انواع مختلف برنج ایرانی طارم علاوه بر شهرستان طارم در استان‌های شمالی و شهرستان‌های فریدونکنار و آستانه اشرفیه نیز رواج دارد. مهمترین انواع برنج‌های طارم شامل هاشمی، طارم دم سیاه، طارم صدری، سنگی و غیره.‌ به عنوان مثال یکی از برنج‌های خوش عطر و خوشمزه طارم با نام برنج دم سیاه بیشتر در شهرستان آستانیه اشرفیه تولید می‌شود.

معرفی بهترین انواع برنج طارم و ویژگی آن‌ها

  • برنج دم سیاه

 این نوع برنج شلتوکی با دم سیاه دارد و به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است. این برنج باکیفیت بیشتر در استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه و اطراف آن کشت می‌شود. از لحاظ رنگ این نوع برنج کرمی است و بعد از دم کشیدن بسیار خوشمزه و خوش عطر می‌شود. هر دانه از این برنج 7.5 میلی‌متر طول دارد که بعد از پخت به 12.15 میلی‌متر می‌رسد. از این برنج برای مصرف در مجالس و مصرف در خانوار کاربرد دارد.

  • برنج هاشمی

 این برنج خوش عطر و خوش طعم برای اولین بار توسط فردی به نام آقای هاشمی‌زاده در استان گیلان کشف گردید. اما امروزه در استان مازندران و شهرستان فریدونکنار و محمودآباد نیز کشت و برداشت می‌شود. به همین دلیل به این نام نامگداری شده است. برنج طارم هاشمی به عنوان یکی از پرمصرف‌ ترین نوع برنج طارم است. ویژگی منحصر به فرد آن، ظاهر بلند دانه و رنگ سفید مایل به کرم آن می‌باشد. آقای هاشمی‌ زاده برای اولین بار، برنج طارم هاشمی را در استان گیلان کشف کردند. در نتیجه نام برنج طارم هاشمی، روی آن ثبت شد. کیفیت این محصول با توجه به منطقه‌ی برداشت آن متفاوت است به همین دلیل قیمت های متفاوتی در بازار دارند. 

  • برنج صدری

این نوع برنج طارم را در استان گیلان و از مزارع شهرستان‌های شفت و فومن برداشت می‌کنند‌‌. دانه‌های خام آن 8.7 میلی‌متر طول دارند و بعد از پخت به 11.7 میلی‌متر می‌رسند. رنگ دانه سفید است و عطر بسیار دلپذیری دارد. برنج‌های صدری از برنج‌های هاشمی کمی کوتاه‌تر، باریک‌تر و کشیده‌تر هستند. در زمان پخت میزان عطر آن‌ها از انواع هاشمی بیشتر است.

  • برنج سنگی

برنج‌های طارم سنگی به عنوان برنج محلی معروف فریدونکنار جزء بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی به شمار می‌رود. طول دانه‌های آن 7 میلی‌متر و پس از پخت به 8.4 میلی‌متر می‌رسد. این برنج را با نام‌های طارم استخوانی و طارم عطری نیز می‌شناسند. عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد و رنگ آن سفید کدر متمایل به نباتی می‌باشد‌. از لحاظ اندازه ظاهر دانه‌های آن از انواع دم سیاه و هاشمی ریزتر است.

انواع برنج طارم

آشنایی با ویژگی‌ها و خواص برنج طارم

عطر و بوی مطبوع و دلپذیر انواع برنج‌های طارم اشتها را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. طول دانه‌های این نوع برنج نسبت به سایر برنج‌های ایرانی بلندتر است. ری یا افزایش قد برنج پس از پخت نسبت به برنج‌های دیگر بیشتر است. مزه بسیار خوبی دارد و هیچ کس از خوردن آن سیر نمی‌شود. به طور کلی برنج‌های اصیل ایرانی از جمله برنج طارم برای سلامتی افراد فواید زیادی دارد. کربوهیدرات موجود در دانه‌های برنج انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کند. این دانه‌ها فاقد کلسترول و حاوی ویتامین B، ویتامین D، آهن، فیبر، تیامین، کلسیم، ریبوفلاوین، نشاسته مقاوم و غیره می‌باشند. نشاسته مقاوم موجود در برنج‌های طارم به صورت هضم نشده به سمت روده حرکت می‌کند و باعث می‌شود که باکتری‌های مفید روده رشد کنند و در هضم غذا موثر باشند. پس از خوردن این برنج به فرد احساس سنگینی و نفخ دست نمی‌دهد زیرا هضم این ماده غذایی بسیار راحت است. کاهش افسردگی و استرس، بهبود عملکرد مغز و قلب، بهبود عملکرد سیستم عصبی و دستگاه ایمنی، کمک به تقویت پوست و مو، درمان سوء هاضمه و پیشگیری از یبوست از فواید دیگر این برنج به شمار می‌رود.

برنج ایرانی طارم به چند روش پخته می‌شود؟‌

ایرانی‌ها معمولا برنج را به دو روش آبکش و کته می‌پزند. برای حفظ ویتامین‌ها و ارزش‌های غذایی برنج روش کته بهترین روش پخت است. برای پخت برنج طارم با این روش ابتدا دانه‌های برنج را به وسیله آب ولرم مورد شستشو قرار دهید. سپس آب را به اندازه نیم بند انگشت بالاتر از سطح برنج بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. بعد از گذشت یک ساعت زیر قابلمه را روشن کنید و کمی روغن داخل قابلمه بریزید و منتظر باشید برنج بپزد. وقتی آب برنج به خوبی کشیده شد باید شعله را کم کرده و منتظر دم کشیدن برنج باشید. در روش آبکش برنج باید سه تا چهار دقیقه داخل آب و نمک خیس بخورد. سپس آن را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید بپزد. یکی از دانه‌های برنج را بردارید و با انگشت خود پخت آن را تست کنید. هنگامی که برنج پخته شد آن را آبکشی کنید و در داخل قابلمه به شکل هرم بریزید و با استفاده از قاشق چند حفره روی برنج ایجاد نمایید تا زودتر دم بکشد. بعد از گذشت 25 دقیقه برنج آماده استفاده خواهد بود.

خرید برنج طارم هاشمی از مجموعه برنج‌تو

برای خرید برنج طارم هاشمی با مناسب‌ترین قیمت می‌توانید به سایت مجموعه برنج‌ِ تو با آدرس اینترنتی https://berenjeto.com مراجعه کنید. این مجموعه با بیش از سی سال سابقه درخشان باکیفیت‌ترین برنج‌های درجه یک ایرانی کشت شده در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان را بدون حضور واسطه‌ها و به طور مستقیم با قیمتی مقرون به صرفه در سایت فروشگاهی خود به صورت آنلاین به فروش می‌رساند‌. برای مشاهده محصولات این مجموعه به سایت برنج‌تو مراجعه کنید.