کشور‌های جدید جایگزین بازار آمریکا می‌شوند

فرشته دست پاک اظهار کرد: عوامل مختلفی در حوزه صادرات دخیل هستند، از جمله یکی از این عوامل موضوع تحریم است که کشور درگیر آن بود و فرش دستباف نیز در این تحریم‌ها قرار داشته است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر کشور‌های مختلفی آمدند تا جایگاه فرش ایرانی را متزلزل کنند، افزود: با تلاش بافندگان و صادرکنندگان فرش برای حفظ اصالت فرش ایرانی، رقبا هرگز نتوانستند تزلزلی در این جایگاه ایجاد کنند و فرش دستباف ذاتا به نام ایران ثبت شده است.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه نتوانستیم طرح‌های فرش کشور را به نسبت نیاز‌های روز دنیا به روز رسانی کنیم، گفت: یکی از مشکلات در این حوزه بحث سلیقه یابی است که نتوانستیم در حوزه فرش دستباف به آن برسیم.

دستباف ادامه داد: همچنین یکی دیگر از موضوعات بحث سلیقه سازی است که نتوانستیم در دنیا مشتریان را به این سمت و سو بکشانیم که فرش دستباف ایران را با توجه به سلیقه مردم ایران بخرند.

وی درباره تحریم فرش از سوی آمریکا تصریح کرد: به دنبال این هستیم که کشور‌های دیگر را جایگزین بازار آمریکا کنیم و این توانایی در فرش دستباف و صادرکنندگان آن وجود دارد و امیدواریم با برنامه ریزی‌های مرکز فرش آن را انجام دهیم.