صبر عجیب ۱۹ ساله ایران در برابر وقت‌کشی هندی‌ها

در میانه آبهای خلیج فارس میدان گازی بزرگی واقع شده که بخشی از آن در آبهای ایران و بخشی در آبهای عربستان قرار دارد. این میدان گازی که در بخش ایران با نام "فرزاد B" شناخته می شود، در منطقه ای به نام بلوک فارسی در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‌های ‌گلشن و فردوسی واقع شده است.

اخبار اقتصادی-  این میدان در عربستان با نام "عربیه" شناخته می شود و ذخایر درجای آن بالغ بر 12 تریلیون و 500 میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

نام "فرزاد B" در ایران با مشارکت هندی ها در بخش بالادستی نفت ایران گره خورده، چرا که قریب به 19 سال، توسعه این میدان در انتظار وقت کشی هندی هاست.

امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال 2000 میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد فقط در بخش اکتشاف اجرایی شد و اعلام شد که در سال 2008 میدان گازی فرزاد B توسط شرکت های هندی به عنوان یکی از بزرگترین میدان گازی کشف شده در خارج از مرزهای هند به ثبت رسید. در بخش توسعه این میدان تاکنون هیچ اقدامی از سوی ایران برای برداشت منابع گازی صورت نگرفته و همچنان وزارت نفت ایران منتظر حضور و سرمایه گذاری هندی هاست.

وزارت نفت ایران در دولت‌های مختلف، صبری عجیب در برابر وقت‌کشی هندی‌ها به خرج داده و هنوز نیز در خصوص وضعیت توسعه این میدان مشترک، "مذاکرات در جریان با هندی‌ها" به‌عنوان آخرین وضعیت اعلام می‌شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، هفتم خرداد 98، درباره آخرین وضعیت قرارداد با شرکت‌ هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد B، بیان کرد: "طرحی را برای تامین مالی توسعه میدان گازی فرزاد B آماده کرده و قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به آن در حال تنظیم است."

زنگنه اضافه کرد: "اگرچه هنوز هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزادB جلو نیامده‌اند اما قصد ما این است که آخرین مذاکرات نیز با آن‌ها انجام شود البته اگر همچنان اعلام آمادگی نکردند کار را با یک شرکت ایرانی پیش خواهیم برد، هرچند اگر شرکت هندی جلو بیاید و اعلام آمادگی کند، آن‌ها در اولویت وزارت نفت برای تکمیل این میدان گازی خواهند بود."

همچنین پیش از این، در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه 98، رضا دهقان، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی از تعیین تکلیف میدان گازی فرزاد A و B تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: "هم اکنون مذاکرات جدی با شرکت هندی ONGC برای توسعه میدان گازی فرزاد B در حال انجام است."

از این وعده، یک ماه گذشته، و باید دید آیا صبر عجیب 19 ساله ایران در برابر وقت‌کشی هندی‌ها، تا دو ماه آینده به نتیجه می‌رسد؟