فواید آب نمک برای دندان (0 تا 100) + مضرات آب نمک برای دندان

شستن دندان با نمک

در گذشته که امکان استفاده از خمیر دندان وجود نداشت، استفاده از نمک به عنوان یک ماده تمیزکننده دهان کاملاً رایج بود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید سابقه این کار به 1600 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد! شستن دندان‌ها با نمک حتی در برخی از قدیمی‌ترین کتب چینی نیز ذکر شده .

امروزه بیشتر توصیه می‌شود که به جای شستن مستقیم دندان‌ها با نمک، از ترکیب آب نمک کمک گرفته شود. انتخاب اب نمک برای دندان می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک راهکار طبیعی برای شستشوی دهان خود هستند، انتخابی عالی باشد. غرغره آب نمک نیز در کاهش باکتری‌های دهان موثر است.

فواید آب نمک برای دندان

 از جمله فواید غرغره آب نمک باید به مواردی همچون جلوگیری از پوسیدگی‌ دندان، بهبود سلامت لثه و همچنین کاهش درد دندان اشاره کنیم.

همچنین یکی از رایج‌ترین و مفیدترین درمان‌ها برای بسیاری از مشکلات دهان، از جمله درمان سریع آفت دهان، شستن دندان با نمک است. این روش شاید برای ضایعات دهانی کمی درد ایجاد کند، اما می‌تواند به خشک شدن سریع زخم و تخلیه سریع‌تر مایع اطراف غشا کمک کند.

1-اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

مطالعه ای که در مجله مربوط به انجمن دندانپزشکان کشور هند منتشر شده ، نشان می­دهد که آب نمک می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. نمک یا NaCl یک ترکیب طبیعی به شمار می‌رود که برای از بین بردن پلاک دندان موثر است.

وقتی ماده غذایی خاصی می‌‌خورید، اسیدهای موجود در دهان شما شروع به فعالیت می‌کنند. فعالیت این اسیدها منجر به تولید پلاک‌های دندانی می‌شود که در مدت زمان بسیار کوتاهی بر روی دندان‌های شما اثر می‌گذارند. فعالیت این اسیدها در زمانی که از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌‌کنید، به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. کاهش این اسید‌ها یکی از فواید آب نمک برای دندان است.

آب نمک اگر به شکل درست و به موقع مورد استفاده قرار بگیرد، در همان مراحل اولیه جلوی پیشرفت پلاک‌های دندانی را می‌گیرد که خود یک عامل بسیار مهم در حفظ سلامت دندان‌های شما است. به طبع هنگامی که میزان پلاک موجود بر روی دندان‌های شما کاهش پیدا کند، احتمال پوسیدگی‌ آن‌ها نیز کمتر می‌شود. مقاله دیگری که در مجله پلوس وان (plos 1) منتشر شده است نیز بر همین امر تأکید می‌کند.

2-خواص آب نمک برای دندان مصنوعی

از زمان ظهور دندان‌های مصنوعی، همواره از آب نمک به عنوان یک محلول تمیزکننده عالی برای آن‌‌ها یاد می‌شود. نمک موجود در ترکیب آب نمک می‌تواند به خوبی باکتری‌ها و پلاک‌های موجود بر روی دندان‌ مصنوعی را به طور کامل از بین ببرد و در نتیجه منجر به پاک‌سازی کامل این دندان‌ها شود.

دندان‌های مصنوعی همواره باید به کمک ترکیب آب نمک تمیز شوند تا برای لثه‌های شما از نظر بهداشتی مشکلی به وجود نیاید. در واقع آب نمک برای دندان مصنوعی نیز مفید است. ضمن اینکه می‌توانید پس از درآوردن دندان‌های مصنوعی، لثه خود را نیز با آب نمک شستشو دهید.

برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی به وسیله آب نمک باید آن‌ها را حداقل سی دقیقه در درون این ترکیب بگذارید. پس از درآوردن دندان‌های مصنوعی از محلول آب نمک‌، آن‌ها را به طور کامل با آب سرد بشویید و بگذارید تا خشک شوند. شما می‌توانید این امر را در شب و موقع خواب انجام دهید.

3-آب نمک برای عفونت دندان

عفونت دندان می‌تواند به سادگی مشکلات زیادی را برای هر فردی به وجود بیاورد. یک راه سنتی به منظور بهبود عفونت‌های کوچک دندان، استفاده از آب نمک است. ترکیب کلی آب نمک می‌تواند انتخاب خوبی برای کاهش عفونت‌های جزئی در دندان‌های شما باشد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که عفونت دندان به طور کلی یک موضوع جدی محسوب می‌شود. اگر حس می‌کنید که پس از استفاده از آب نمک عفونت شما کاهش پیدا نکرده است، در اسرع وقت به یک مرکز مناسب مانند مرکز دندان‌پزشکی مهرآوید مراجعه کنید. تنها متخصصان ویژه می‌توانند به بررسی عفونت‌های پیچیده بپردازند و راهکارهای خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند؛ بنابراین اگرچه آب نمک برای دندان عفونت کرده می‌تواند مؤثر باشد؛ اما استفاده از دانش دندانپزشکان را از یاد نبرید.

4-تقویت لثه با نمک

01

تقویت کردن لثه یکی از مواردی به شمار می‌آید که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم. خبر خوب آن است که با کمک آب نمک می‌توان این کار را انجام داد. آب نمک برای لثه و دندان بسیار مفید است و با کمک آن می‌توان به شکل مناسبی لثه‌ها را مقاوم کرد.

دلیل اصلی این موضوع به وجود مواد معدنی در نمک ارتباط دارد. این مواد تأثیر غیر قابل انکاری در تقویت لثه‌های شما دارند. ترکیبات مدنظر به خوبی لثه‌ها را ضدعفونی کرده و در نتیجه به استحکام آن‌ها کمک می­کنند. هرچه لثه قوی‌تری داشته باشید، میزان حساسیت کلی دندان‌های شما کاهش پیدا می‌کند که خود یک مزیت عالی به شمار می‌رود.

5-آب نمک برای دندان درد

تسکین دندان درد با کمک آب نمک تا حدی امکان‌پذیر است. غرغره آب نمک می‌تواند در شرایطی مؤثر باشد که دلیل درد شما وجود باکتری‌های مختلف در دهان باشد. استفاده کردن از آب نمک به این منظور حتی در زمان مصر باستان نیز رایج بوده . در واقع مصری‌ها آب نمک را با مقداری عسل مخلوط می‌‌کردند و بر روی دندانی که درد شدید داشت، قرار می‌دادند.

اگر درد دندان شما را اذیت می‌‌کند، بد نیست حتی برای یک بار هم که شده از آب نمک استفاده کنید؛ البته نباید انتظار داشته باشید که آب نمک معجزه کند و درد دندان چندین ماهه شما را از بین ببرد! همچنین یکی از روش های دیگری که با استفاده از نمک به رفع دندان درد فوری می انجامد به این شکل است:

شاید تعجب کنید اگر بدانید درمان دندان درد با نمک و فلفل چقدر ساده و کاملاً امکان‌پذیر است. این خمیر نه‌تنها درد را ساکت می‌کند؛ بلکه ضدالتهاب و درد است. از نمک دریا اگر بتوانید استفاده کنید نتیجه بهتری به دست خواهید آورد. فلفل سیاه آسیاب کرده را با ترکیب ۵۰-۵۰ با نمک مخلوط کنید و آن را روی دندان موردنظر خود بمالید. این کار را بهتر است هر ساعت یکبار انجام دهید تا درد فروکش کند. می‌توانید به خمیر خود کمی هم سیر له شده بیفزایید.

6-آب نمک برای کامپوزیت

در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده از کامپوزیت‌های دندانی بوده‌ایم. این محصولات می‌توانند به بهبود زیبایی دندان‌های شما کمک کنند و به همین دلیل افراد زیادی از آن‌ها بهره می‌برند. به منظور افزایش عمر کامپوزیت‌های خود باید به بهداشت دهان و دندان‌هایتان اهمیت بدهید. آب نمک می‌تواند در این رابطه نیز مؤثر واقع شود.

در واقع همان‌طور که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به جلوگیری از خراب شدن کامپوزیت دندان شما کمک می‌‌کند، آب نمک نیز با کاهش میزان باکتری‌های موجود در دندان منجر به افزایش عمر کامپوزیت‌های شما می‌شود.

طرز تهیه آب نمک برای دندان

02

تهیه آب نمک به منظور قرقره کردن در دهان ساده است و به همین دلیل خیلی سریع می‌توان آن را تهیه کرد. شما فقط به مقداری آب گرم و کمی نمک نیاز دارید تا بتوانید این ترکیب کاربردی را برای بهبود سلامت دندان‌های خود به کار ببرید. برای تهیه یک محلول آب نمک مناسب، یک دوم قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان پر از آب گرم اضافه کنید. ترکیب مربوطه را به خوبی هم بزنید تا نمک به میزان مناسبی در آب حل شود.

شما می‌توانید به جای نمک‌های عادی موجود در بازار از نمک دریایی نیز کمک بگیرید، البته توجه داشته باشید که نمک دریایی مدنظرتان به شکل کاملاً استاندارد بسته‌بندی شده باشد.

توصیه می‌کنیم که از آب گرم برای تهیه محصول مدنظر خود کمک بگیرید. آب سرد منجر به کاهش قدرت انحلال نمک در آب می‌شود و از سوی دیگر در تماس با دندان‌های حساس مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد؛ اگر قصد دارید از آب نمک برای رفع مشکل گلودرد خود استفاده کنید، باید دمای آب کمی بالاتر از حالت عادی (فرمول آب نمک برای دندان) باشد.

مضرات آب نمک برای دندان

درست دیدید، بله! ضمن تایید مجدد تمام صحبت هایی که درباره فواید غرغره آب نمک برای دندان گفتیم. در صورت استفاده بیش از اندازه آب نمک به مینای دندان خود آسیب می رسانید.

استفاده از آب نمک به عنوان جایگزین نخ دندان، خمیر دندان، مسواک و دهان‌شویه، نه تنها کمکی به بهبود سلامت دندان‌های شما نمی‌کند، بلکه موجب پوسیدگی بیشتر مینای دندان نیز می‌شود.

مسواک زدن با نمک

برخی از افراد تصور می‌کنند که می‌توان مسواک را در نمک فرو کرد تا به عنوان خمیر دندان مورد استفاده قرار گیرد. این تصور یک امر کاملاً نادرست است و نباید نسبت به آن اقدام کنید. اگر قصد ندارید از خمیر دندان کمک بگیرید، مسواک خود را خیس کرده و دندان‌هایتان را تمیز کنید. پس از انجام این کار از آب نمک همانند یک دهان‌شویه کمک بگیرید. آب نمک برای دندان‌های شما ضرر خاصی ندارد؛ اما نمی­توان از نمک به جای خمیر دندان استفاده کرد.

مسواک زدن با نمک به طور مستقیم (قرار دادن نمک بر روی دندانه‌های مسواک) هیچ تأثیر خاصی برای شما به دنبال ندارد و حتی ممکن است به علت زبر بودن دانه‌های نمک منجر به تخریب بیشتر قسمت­های پوسیده دندان­های شما شود.

پس از قرقره کردن آب نمک در دهان به مدت سی ثانیه، آن را به طور کامل خارج کنید. حالا با آب یک بار دیگر دندان‌های خود را بشویید تا هیچ اثری از دانه‌های نمک در درون دهان شما باقی نماند. این روش می‌تواند در کنار مسواک زدن با خمیر دندان و همچنین استفاده از نخ دندان به خوبی سلامت دندان‌هایتان را تضمین کند.

مراجعه به دندان‌پزشکان را از یاد نبرید!

03

تنها دندان‌پزشکان می‌توانند وضعیت دندان‌ها و همچنین مشکلات مربوط به آن‌ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند و راهکارهای مناسبی را در اختیار شما بگذارند. متخصصان کلینیک مهرآوید با سال‌ها تجربه در حوزه دندان‌پزشکی، بهترین گزینه موجود برای افرادی هستند که سلامت دهان و دندان برای آن‌ها مهم است. برای ارتباط با این مرکز میتوانید به سایت آن به نشانی www.mehravidclinic.com مراجعه کنید.

سخن پایانی

استفاده از آب نمک برای دندان مزایای مختلفی دارد؛ اما حتی اگر به شکل مداوم به سلامت دندان‌های خود رسیدگی می‌کنید نیز نباید مراجعه دوره‌ای به دندان‌پزشکان معتبر را از یاد ببرید. آب نمک یک انتخاب مناسب و مؤثر برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های دهان و دندان است.