مشعل و کاربرد انواع آن

در این مقاله به معرفی بهترین مشعل گازی در بازار پرداخته ایم. با استفاده از مشعل می توان حرات و گرمایش مورد نیاز برای سایر تجهیزات گرمایشی را تامین نمود. اساس کار این سیستم ها به این صورت است که با مصرف سوخت و ترکیب آن با هوا در محفظه احتراق و تشکیل شعله حرارت و گرمای مورد نیاز مدار را تامین می کند. این سری از سیستم های گرمایشی در مصارف مختلف صنعتی کاربرد گسترده ای دارند. به همین منظور شرکت های متعددی در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های مشعل در حال فعالیت بوده و این محصولات را در انواع و ظرفیت های مختلف تولید و روانه بازار رقابت می کنند.

همانطور که اشاره شد مشعل وظیفه ی تامین گرمایش و حرارت برای انجام امور مختلف و ایجاد گرما برای سایر سیستم های گرمازا را به عهده دارد. این سری از سیستم های گرمایشی از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده است که هریک عملکرد مختص به خود را دارا می باشد، و نحوه ی کارکرد هریک روی عملکرد کلی دستگاه تاثیرگذار است.

از مشعل ها میتوان برای تامین گرمایش موتورخانه ها، دیگ های بخار و آبگرم، ژنراتور های هوای گرم، ماشین آلات راه سازی، ذوب فلزات، کوره های پوشش پودری، اجاق های نانوایی و آشپزخانه های صنعتی، دستگاه های خشک کن، کوره های کاشی  و سرامیک، چاپ و طراحی شیشه و دهها زمینه ی صنعتی دیگر که به طور مستقیم نیاز به حرارت و گرما دارن، میتوان از مشعل ها برای تامین گرمایش مورد استفاده قرار داد. به همین منظور و با توجه به کاربرد گسترده ای که دارند شرکت های سازنده فعال در این زمینه این محصولات را در مدل های مختلف با مصرف سوخت های گازی، گازوئیلی، مازوت سوز تولید و عرضه می کنند. که برای انتخاب مشعل لازم است نوع دسترسی به مصرف سوخت و شرایط نصب را در نظر داشت. در ادامه به انواع مشعل از نظر نوع سوخت مصرفی اشاره خواهیم داشت.

مشعل گاز سوز : با توجه به دسترسی راحت به گاز طبیعی در اکثر نقاط، یکی از پرکاربردترین مدل مشعل از نوع گازی می باشد. مشعل گازی برای احتراق و تشکیل شعله از سوخت گاز طبیعی بهره می برد. سوخت مورد نیاز این سری از سیستم های گرمایشی توسط شیر برقی تنظیم و کنترل می شود. مدل گازسوز برای احتراق سوخت نیاز به هوای دارند که این هوای لازم توسط دمنده ای که روی محور موتور قرار دارند تامین می شوند و همچنین میزان این هوا توسط دمپر هوایی کنترل می شوند.

مشعل گازوئیل سوز : از دیگر مدل های مشعل می توان به مدل گازوئیلی اشاره داشت. مشعل های گازوئیلی همانطور که از نامشان پیداست با مصرف گازوئیل شعله ایجاد می کند. نحوه ی عملکرد این مدل مشعل به این صورت است که با روشن شدن موتور و چرخیدن پروانه هوای مورد نیاز برای احتراق تامین می گردد. یکی از مزیت های این مدل مشعل اینست که در مناطقی که دسترسی به گاز طبیعی وجود ندارد می توان با استفاده از مدل های گازویئلی گرما و حرارت مورد نیاز مدار را تامین نمود.

مشعل مازوت سوز : از دیگر مدل های مشعل می توان به مدل مازوت سوز اشاره داشت. این مدل از مشعل دارای راندمان و ایمنی بالا و صدای کم می باشند، همچنین به راحتی قابل نصب و اجرا هستند. نحوه ی ایجاد شعله در مشعل های مازوت سوز طی فرایند پودر کردن سوخت انجام می شود، که برای انجام این فرایند نیاز به انرژی دارد. انرژی لازم ابتدا از طریق پمپ به صورت فشار وارد سیستم می شود، از مدل های مازوت سوز می توان در کارخانجات تولید کیک و شیرینی، دیگ های روغن و سایر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از برندهای مطرح در این زمینه میتوان به مشعل ایران رادیاتور اشاره داشت.

مشعل دوگانه سوز : یکی از پرکاربردترین نوع مشعل مدل دوگانه سوز می باشد. از ویژگی های این محصولات می توان به قابلیت ایجاد شعله از طریق مصرف سوخت گاز و گازوئیل داشت. از مزایای این مشعل های دوگانه سوز می توان به این مورد اشاره داشت که در صورت در دسترس نبودن یکی از سوخت ها می توان با جایگزین کردن سوخت دوم، سوخت مورد نیاز مشعل را تامین نمود. از مدل های دوگانه سوز به دلیل استفاده از دو نوع سوخت گاز و گازوئیل برای کارخانجات، اداری و ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

شما بازدید کننده عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های گرمایشی اقدام نمایید.