تاریخ نانوشته از نگاه منتقد سیاست های آمریکا در جنگ عراق

«خورخه ماریو پدرو بارگاس یوسا»(Jorge Mario Pedro Vargas Llosa) برنده نوبل ادبیات سال 2010 است.وی در پاریس حضور دارد تا جایزه 20هزار یورویی(29هزار دلاری) "شاتو لا تور کارنه"( Château La Tour Carnet) که بزرگترین جایزه ادبی فرانسه است را بگیرد.

اخبار بین‌الملل- او که درسال ۱۹۹۰ نامزد ریاست جمهوری پرو شد، اما از رقیبش آلبرتو فوجیموری شکست خورد، می گوید: زیر نقاب عوام فریبی و شوونیسم(تعصب در وطن پرستی)، ناسیونالیسم ها بر می گردند ، ما باید از طریق ایده ها با آنها مبارزه کنیم.

یوسا که در دهه 60 ساکن پاریس بود و برای رادیو فرانسه کار می کرد، معتقد است که تاریخ نوشته نشده و ادامه دارد. وی در عین حالی که ایده تکرار درتاریخ را باور دارد ،‌ولی می گوید تاریخ تمام نشده و همچنان در حال نوشته شدن است. نوشتار تاریخ به باور این که قابل تغییر است بستگی دارد. به باور او، تاریخ در حال نو به نو شدن و همیشه نوشونده است.

این نویسنده مشهور آمریکای جنوبی که یادگیری خواندن را مهمترین اتفاق زندگی خود می داند،ادامه می دهد: در دنیایی که تصاویر از ایده ها مهمتر شده اند، ادبیات باعث تحریک تفکر انتقادی خواننده در مورد واقعیت می شود.

او در سفر به پاریس میهمان برخی رسانه ها و نشریات فرانسوی از جمله رادیو "فرانس انتر"،"لو فیگارو"، "لو پوئن" و ... بود.

این نشریه نوشت: این نویسنده بزرگ که برای دریافت جایزه به پاریس آمده دیگر بار به این شهر برگشت و دعوت ما را پذیرفت تا عشق او به آزادی و لیبرالیسم را یادآور شویم.

جایزه شاتو لاتور کارنه که پیش از این نویسندگان بزرگی مانند «میلان کوندرا» و «میشل اولبک» را به عنوان برنده معرفی کرده بود در پاریس به ماریو بارگاس یوسا، که مشهورترین نویسنده آمریکای جنوبی و برنده نوبل ادبیات سال 2010 است، اهدا شد.

مطابق روال هر ساله که در کنار جایزه نقدی یک نسخه نادر از یک اثر مشهور به برنده جایزه لا شاتو لاتور کارنه هدیه می شود، علاوه بر جایزه نقدی 20هزار یورویی، نسخه‌ای کمیاب از اثر «مادام بواری» اثر «گوستاو فلوبر» نویسنده شهیر فرانسوی متعلق به سال 1867 که مزین به امضا و تقدیم‌ نویسنده به «الفرد جرارد» بود، به بارگاس یوسای 83 ساله اهدا شد.

او به فیگارو گفته که با توجه به این که آثار بسیاری از میلان کوندرا را مطالعه کرده و هنوز او را تحسین می کند این افتخار بزرگی است.

هیات داوران این جایزه بزرگ ادبی را نویسندگان و روزنامه نگاران تشکیل داده اند.