پروژه 1+5 پرسپولیس در لیگ هجدهم

برانکو ایوانکوویچ و شاگردانش به روزهای پایانی فصل هفدهم نزدیک شده‌اند و تنها 4 روز با پایان ماموریت خود در این فصل فاصله دارند. فصلی که با قهرمانی سوپرکاپ آغاز شد و در ادامه آنها توانستند پروژه قهرمانی خود در لیگ هفدهم را به سلامت به سرانجام برسانند و بار دیگر جشن خود را برپا کنند. آنها البته در لیگ قهرمانان آسیا نیز روزهای خوبی را پشت سر گذاشتند و با صدرنشینی در گروهی که السد قطر حضور داشت به مرحله بعدی گام گذاشتند تا قرعه مناسب الجزیره امارات نصیب‌شان شوند. هرچند با شکست نزدیک در امارات کار صعود به تهران کشیده شده است اما مهمترین مساله اکنون برای مدیران باشگاه ماجرای تمدید قرارداد و تکمیل نفرات برای فصل آتی است.

ماجرای برانکو ایوانکوویچ

سرمربی سرخپوشان در روزهای پایانی سال 96 از تمایل قطعی خود برای ادامه همکاری و مثبت بودن روند مذاکرات صحبت کرد تا هوادارانی که داغ محرومیت نقل و انتقالات آنها را نگران کرده بود، حداقل از این حیث به آرامش برسند. اکنون با گذشت سه ماه از آن روزها اما ماجرا کمی متفاوت شده است و طرفین بر سر برخی مفاد به مشکل برخورده‌اند تا حضور برانکو ایوانکوویچ نیز روی نیمکت این تیم با اما و اگر مواجه شود. حرکت ابتدایی مسوولان پرسپولیس تمدید قرارداد با سرمربی کروات و موفق این تیم است. مربی‌ای که طی چهار سال آنها را از اوج ناامیدی و حضور در میانه جدول به قهرمان قاطع و تکراری لیگ تبدیل کرده است. مدیران باشگاه شب گذشته نیز جلسه‌ای با برانکو  برگزار کرده و در انتظار پاسخ او پیش از بازی با الجزیره هستند. سرمربی تیم نیز خبر از 48 ساعت آینده و پاسخ نهایی و تمرکز روی جدال برگشت با الجزیره داده است.

پروژه 1+5 مدیران پرسپولیس

بعد از توافق با سرمربی، مدیران این تیم به دنبال توافق با بازیکنانی هستند که برای فصل آتی در برنامه برانکو ایوانکوویچ قرار دارند. در شرایط فعلی صادق محرمی، کمال کامیابی نیا، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و وحید امیری به پایان قراردادشان با این تیم رسیده‌اند. از این جمع احتمال جدایی صادق محرمی بیش از سایرین است. مدافع جوان پرسپولیس با دو فصل درخشان در این تیم اکنون مشتری اروپایی را در نزدیک‌ترین وضعیت به خود می‌بیند و نمی‌خواهد از این شانس بزرگ در شرایط سنی مطلوبی که به سر می‌برد به سادگی بگذرد.

وحید امیری نیز احتمالا تا پایان جام جهانی پاسخی به هیچ درخواستی نه از باشگاه پرسپولیس و نه دیگر باشگاه‌ها بدهد. هرچند در صورت ادامه حضور در فوتبال ایران، ادامه همکاری‌اش با پرسپولیس قطعی به نظر می‌رسد. وینگر ملی‌پوش پرسپولیس که پیش از حضور در پرسپولیس با توجه به قرارداد عجیبش با نفت از خیلی از اتفاقاتی که می‌توانست موجب پیشرفت فوتبالی و بیشتر از آن مالی‌اش شود ناکام مانده بود، امیدوار به درخشش در جام جهانی و پیشنهاد مطلوبی برای حضوری کوتاه مدت در فوتبال خارج از ایران است تا از حیث مالی به شرایط خوبی دست پیدا کند. او البته همانطور که گفته شد و خودش نیز بارها روی آن صحه گذاشته، در صورتی همطرازی پیشنهادات خارجی و همچنین قصدش برای ادامه بازی در لیگ ایران، تنها به پیشنهاد تمدید قرارداد پرسپولیس پاسخ مثبت خواهد داد.

گزینه بعدی کمال کامیابی نیاست. هافبک دفاعی پرسپولیس سومین فصل حضورش در این تیم را پشت سر گذاشته و بار دیگر به پایان قراردادش با سرخپوشان نزدیک شده است. کامیابی‌نیا در فصل گذشته نیز بعد از کش و قوس فراوان قراردادش را با این تیم تمدید کرد و به دیگر پیشنهاداتش پاسخ منفی داد. با توجه به روند موفقیت و جایگاه و شرایطی که در پرسپولیس در اختیار دارد و عدم وجود پیشنهاد خارجی بعید است مدیران این تیم برای تمدید قرارداد با او به مشکل بزرگی بربخورند. بزرگترین مانع در این رابطه برخی مطالبات، جرایم و... است که البته مدیر باشگاه در این رابطه نیز پیش از این اعلام کرده بود که در صورت تمدید قرارداد آنها نیز مورد بخشش قرار خواهد گرفت. کامیابی نیا اکنون چهارمین مصدومیت از ناحیه کتف را پشت سر می‌گذارد و شواهد نیز گواهی به ادامه همکاری‌اش با پرسپولیس می‌دهد.

 

فرشاد احمدزاده دیگر گزینه‌ی ادامه همکاری با پرسپولیس است. هافبک شماره 10 سرخپوشان علیرغم مصدومیت کوتاه مدت در این فصل یکی از بهترین سال‌های فوتبالی خود را پشت سر گذاشته و شنیده می شود با پیشنهادات خارجی نیز همراه شده که این مساله مانع از تحقق تمدید قرارداد خواهد شد. هرچند عدم حضور در اردوگاه تیم ملی اتفاقی است که می‌تواند با کاهش قیمت او باعث شود تا قید حضور در فوتبال خارج از ایران را بزند و روند مذاکرات برای تمدیدقرارداد با پرسپولیس با پیشرفت همراه شود. این بازیکن نیز با باشگاه از نظر جرایم و کسر مطالبات مواجه است که پیشنهاد باشگاه برای تمدید و بخشودگی جرایم می‌تواند شرایط مثبتی را شکل دهد.

نفر آخر این لیست محسن مسلمان قرار دارد. برترین هافبک فصل که تقریبا نیمی از فصل را با توجه به مشکلاتی که با برانکو ایوانکوویچ داشت از روی نیمکت دنبال کرد. اتفاقی که می‌تواند به منزله پایان همکاری طرفین تلقی شود. مسلمان هرچند از تمایل قلبی‌اش برای تمدید قرارداد بارها صحبت کرده اما در سمت مخالف برانکویی قرار دارد که شیوه رفتاری بازیکنی که باعث پیشرفت و اوج دوباره‌اش را را برنمی‌تابد و تنها تغییر این شیوه شاید طرفین را بار دیگر در زمین تمرینی پرسپولیس در کنار یکدیگر قرار دهد.

در کنار این مساله مدیران پرسپولیس نیم نگاهی نیز به سوئیس دارند؛ جایی که امیدوارند با توجه به مستنداتی که ارائه داده‌اند و ریزه اسپور را نیز قانع به عدم پیگیری شکایت کرده‌اند حکم بخشودگی باقی محرومیت نقل و انتقالاتی را از آن خود کنند. اتفاقی که می‌تواند تابستان نقل و انتقالاتی فوتبال ایران را گرم و هیجان انگیز کند. مدیران پرسپولیس البته به صورت موازی با این امیدواری، پیگیری تمدید قرارداد برانکو ایوانکوویچ و سایر بازیکنان مورد نیاز را نیز در دستور کار دارند تا باشگاه همانند سه فصل اخیر در اوج به کار خود ادامه دهد.