بزرگترین دردسر کالدرون در پرسپولیس

حضور کالدرون در ایران و تصدی او به عنوان سرمربی قهرمان سه فصل گذشته ایران، یک ماجراجویی جدید برای این هافبک سابق تیم ملی آرژانتین خواهد بود. مربی ای که بارها و بارها نامش در ایران برای حضور روی نیمکت های مختلف مربیگری شنیده شد و در نهایت با استفاده از همان شهرت قدیمی، کار خود را در بازار ایران شروع خواهد کرد.

سبک متفاوت کالدرون با برانکو

او که عمده موفقیت های خود را در کشور عربستان و در تیم های الهلال و الاتحاد به دست آورده، جانشین برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس می شود که برای نشستن روی نیمکت الاهلی به عربستان سفر کرده و در حال حاضر مشغول آماده سازی برای فصل جدید رقابت های این کشور است.

این دو مربی با دو سبک مختلف هرگز در رقابت های آسیایی این چند سال با یکدیگر مواجه نشده اند اما دست تقدیر این دو را در مقام مقایسه قرار خواهد داد. به خصوص که بعد از حضور 4 ساله برانکو در ایران و استیلای تجربه نشده او بر نیمکت پرسپولیس، ناخودآگاه نام او را به عنوان تهدید جدی هر مربی جدیدی مطرح می کند.

نکته مهم درباره کار در پرسپولیس در فصل تازه پا گذاشتن مربی جدید به رختکن تیم برنده است؛ کاری که یکی از سخت ترین ها در دنیای مربیگری محسوب می شود. از مشهورترین این شکل از جابجایی می شود به حضور 40 روزه و نافرجام برایان کلاف سرمربی مشهور انگلیسی در لیدز یونایتد به جای دن ریوی سرمربی تیم لیدز اشاره کرد که دست مایه انتشار کتابی به نام «یونایتد نفرین شده» (به قلم دیوید پیس و ترجمه حمیدرضا صدر) شده است.

کتابی درخشان که به نگرانی های ذهنی کلاف و چالش های بزرگش در تیم لیدز و حضورش به جای ریوی که بعد از دوران موفقیت آمیز در الاند رود سرمربی تیم انگلیس شده بود، می پردازد. تجربیات کلاف در این قصه پرکشش شامل درگیری های مکرر او با مدیران تیم، برخی از بازیکنان و همچنین هوادارانی است که نشسته بر سکوها، بی ترحم و جلادوار کار او را زیر نظر دارند.

داستان پرسپولیس امسال هم بی شباهت با این قصه نیست. تیمی که بعد از جدایی سرمربی محبوبش هوادارانی را در اطراف خود می بیند که به شدت نگران و سوگوار این جدایی اند و آن قدر خشمگین که باشگاه پرسپولیس به خاطر پیامد انتخاب سرمربی جدید، هفته ها وقت را از دست داد. اگرچه جدایی برانکو قطعی و مشخص بود اما کسی شجاعت کنار آمدن با این واقعیت را نداشت‌.

از نمونه های متاخر این موضوع می توان به حضور رافا بنیتز سرمربی اسپانیایی به جای ژوزه مورینیو در تیم اینتر اشاره کرد و نمونه های دیگری مثل جانشینی نافرجام لوپتگی به جای زین الدین زیدان در رئال مادرید بعد از کسب سومین لیگ قهرمانان اروپا. این موقعیت برای تمام مربیان بسیار دشوار است و تنها حمایت درونی از داخل باشگاه و هواداران و همچنین کاریزما و عملکرد کم اشتباه می تواند مانع از پیش روی سناریوها به شکل مشابه و نافرجام بشود.

البته مثال های مثبت نیز در این خصوص وجود دارند. پپ گواردیولا در حالی هدایت باواریایی ها را برعهده گرفت که آن ها قهرمانی در اروپا را با طعم سه گانه تجربه کرده بودند اما پپ از بارسلون به مونیخ رفت و موفق شد قهرمانی در لیگ را حفظ و اساسا نوع فوتبال آلمان را دستخوش تغییر و تحول کند. در همین خصوص می توان به جانشینی آلگری پس از کونته اشاره کرد؛ او نیز توانست یوونتوس را قهرمان سری آ نگه دارد و کیفیت این تیم را ارتقا دهد.

کالدرون مربی باتجربه ای است اما کمتر در موقعیت مشابه پرسپولیس امسال قرار گرفته است. تیمی که بدون جابجایی های زیاد و با حفظ کادر بازیکنان فصل گذشته شرایطی مناسب برای حضور در رقابت های لیگ این فصل دارد اما در عین حال، چالش های جدی نیز سرمربی تازه را تهدید می کند. به خصوص که کالدرون ممکن است به عنوان یک مربی صاحب ایده، قصد تغییر روش هایی را داشته باشد که در دوران طولانی برانکو با پرسپولیس کلیشه شده و شاید این نقطه آغاز برخی تنش های طبیعی باشد. در عین حال نوع برخورد با بازیکنان باتجربه و چهره هایی که یک سال دیگر در پرسپولیس خواهد بود و همچنین دستیاری مثل کریم باقری که از مقبولیت خاصی بین هواداران برخوردار است نیز از نکات مهم راه پیش روی کالدرون خواهد بود.

در گفتگویی که دیروز از کالدرون منتشر شد، او از علاقه اش به کار با جوانان و همچنین ایجاد فضای مناسب برای آموزش و تمرین گفته بود و همچنین به فشار گذاشتن روی بازیکنان و همچنین بی رحمی نسبت به آن هایی که به وی و روش کاری اش احترام نمی گذارند، پرده برداشت؛ او با کسی شوخی ندارد اما شاید این جدیت در پرسپولیس این فصل یک تیغ دو لبه باشد.