کالدرون گفت یکی، دو بازیکن پرسپولیس نباید باشند

محمد رویانیان همیشه برای حرف زدن چیزهای تازه‌ای دارد چرا که در دوران مدیریت او بر پرسپولیس کلی اتفاق جالب و حتی عجیب و غریب رخ داد که بعضا مسکوت مانده و درباره‌اش حرفی زده نشده یا کمتر کسی از آن خبر دارد.

اخبار ورزشی- مثل اینکه روزی رویانیان همراه با علی پروین و برونو متسو در یکی از رستوران‌های تهران چلوکباب خورده‌اند بدون اینکه کسی از این کباب بویی ببرد و عکس یا خبری از این ملاقات منتشر شود. ملاقات با متسو البته در همان روزهایی انجام شد که گابریل کالدرون گزینه سرمربیگری پرسپولیس بود. رویانیان درباره مذاکره، ملاقات و منش این مربی آرژانتینی و اینکه چرا انتخابش نکرد حرف‌های جالبی برای گفتن دارد.
سردار، زمانی گابریل کالدرون یکی از گزینه‌های شما برای هدایت پرسپولیس بود.
 بله ما با ایشان در استانبول نشست هم داشتیم.
خب چه شد که با او وارد مذاکره شدید؟
 ایشان خوشبختانه تسلط خوبی به فوتبال منطقه داشت و اوضاع ایران و بازیکنان را خوب می‌شناخت. وقتی هم اطلاع دادیم دم دست بود چون در عربستان که کشور رقیب ما بود مربیگری می‌کرد. او با فوتبال ما آشنایی خوبی داشت. ما با ایشان صحبت کردیم اما یک موضوع باعث شد به توافق نرسیم. ایشان از یکی دو بازیکن ما اسم برده بود که من این مساله را باز نمی‌کنم و نخواهم کرد.

یعنی اینقدر به فوتبال‌مان تسلط داشت که مشخصا درباره یکی دو بازیکن صحبت کرده بود؟
 بله همینطور است.
خب چه شد که به توافق نرسیدید؟
 ما صحبت‌های نهایی را انجام دادیم اما یکی به خاطر قیمتش و دیگری چون با مرحوم برونو متسو صحبت کرده بودیم و یک گزینه دیگر هم داشتیم که متاسفانه ژوزه بود (با خنده). خدا رحمت کند آقای متسو را. به هر شکل ما کالدرون را دیده بودیم. با متسو و وکیلش هم یک جلسه در دبی داشتیم و یک بار هم همراه با آقای پروین و متسو در تهران ناهار خوردیم. یعنی اول با آقای متسو حرف زدیم بعد با کالدرون و سپس ژوزه. من این مذاکرات را در استانبول انجام دادم. چند بار یک‌روزه رفتم و برگشتم. ۶-۵ صبح می‌رفتم و یک نیمه شب برمی‌گشتم. بعد از آن با ۲۱ نفر از پیشکسوتان جلسه گذاشتیم. ما رزومه متسو، کالدرون و ژوزه را گرفته بودیم و صحبت‌هایمان را کرده بودیم. دیدیدم حرف زیاد است. ۲۱ نفر را دعوت کردیم گفتیم جریان این است. گفتند مربی بزرگ خارجی می‌خواهیم چون اگر مربی ایرانی بیاید فحش و فحش‌کاری می‌شود و قهر بین آقایان اتفاق می‌افتد. به همین خاطر رزومه‌های این مربیان را تکثیر کردیم و به هر دو نفر یک برگه دادیم که با هم مشورت کنند. اینها رزومه را بررسی کردند و در نهایت رای‌گیری کردیم که گفتند ژوزه. ما دیگر بلاتکلیف مانده بودیم چه کنیم اما از طرفی پیشکسوتان تاکید کرده بودند ژوزه بیاید ایران.
رقم پیشنهادی‌شان چطور بود؟
 قیمت متسو با کالدرون تقریبا یکی بود اما ژوزه یک مقدار بیشتر بود.
 و پیشکسوتان گزینه گران‌تر را انتخاب کردند.
 خب چون ۲۳ تا جام در ۱۱-۱۰ سال آورده بود. چند بار قهرمان مصر و قاره آفریقا شده بود. با الاهلی مصر در قهرمانی هت تریک کرده بود و هم از نظر رزومه هم رنکینگ رتبه خیلی خوبی داشت اما آوردیمش و گرفتار شدیم.
درباره کالدرون برایمان بگویید. در صحبت‌ها و مذاکره‌هایتان او را چطور مربی‌ دیدید؟
 الان خیلی خوشحالم که کالدرون دارد می‌آید. او آن زمان به من گفت با پیگیری‌هایی که می‌کنم می‌توانم در پرسپولیس موفق باشم به شرطی که همه چیز خوب پیش برود. او گفت من آمادگی دارم آرزوهایت را برآورده کنم اما من هم شرایطی دارم. کالدرون روی نظم و انسجام تیم خیلی حساس بود و گفت در تیمت دو سه تا مشکل داری. گفت کسی نباید ناراحت شود اما من هم ویژگی‌های خاص خودم را دارم و باید خودم تصمیم بگیرم.
نمی‌خواهید از آن دو بازیکن اسم ببرید؟
 نه، گفتم که قرار نیست این را باز کنم.
قیمت پیشنهادی‌اش برای قرارداد چقدر بود؟ الان گفته‌اند ۶۰۰ هزار دلار رقم پایه قرارداد او با پرسپولیس است.
 آن زمان بیشتر بود. فکر می‌کنم ۸۰۰-۷۰۰ تا بود.
اما شما ژوزه را آوردید و قرارداد گران‌تری با او بستید.
 اگر ژوزه می‌آمد و قهرمانی می‌آورد کسی درباره پولش حرف نمی‌زد. برانکو ده‌ها میلیارد پول گرفت. شما می‌توانید جمع بزنید چقدر از پرسپولیس در این سال‌ها پول گرفته؟
رقم قرارداد اولش ۶۵۰ هزار دلار بود اما به ۲. ۱ میلیون دلار رسید.
 بله و بیشتر هم شد. با یک جمع ساده می‌فهمید که ۶۰-۵۰ میلیارد تومان پول گرفته اما زیر سوال نمی‌رود چون قهرمانی آورده. ژوزه هم اگر قهرمانی می‌آورد زیر سوال نمی‌رفت. به هر شکل برانکو یک مربی بود که توانست پرسپولیس را متحول کند و بی‌انصافی است اگر فقط درباره پول گرفتنش صحبت کنیم. به نظر من او با جان و دل، با درایت و با تعهد کار کرد. یعنی هر جا باشگاه لرزید برانکو ایستاد و کارش را ادامه داد. ببینید که در دوره او ۵-۴ مدیرعامل عوض شدند. آقای نژادفلاح، آقای طاهری، آقای گرشاسبی و حالا هم آقای عرب. تازه آقای طاهری یک سال و نیم سرپرست بود. در این مدت برانکو تزلزل پیدا نکرد و از خودش ضعف نشان نداد. حالا زحماتش قابل جبران است ولی چگونه رفتنش غیر قابل جبران است. به نظر من جدایی برانکو برای پول نبود. این حق هر آدمی است که درباره آینده‌اش و موقعیت‌هایی که برایش پیش می‌آید تصمیم بگیرد. یا مثل بازیکنانی که ترانسفر می‌شوند به جای دیگری برود. مثل جهانبخش و آزمون که لژیونر شدند. ما نباید خساست نشان دهیم. برانکو سه سال به فوتبال ایران و پرسپولیس کمک کرد اما کالدرون هم برخی ویژگی‌های او را دارد.
مثلا؟
 همین نظم و انضباطی که گفتم و البته آشنایی نزدیک با حریفان‌مان در منطقه.
اما در چند سال اخیر یعنی بعد از رفتن از عربستان موفق نبوده.
 خب به خاطر اینکه به تیم‌هایی که رفته این امکان را برایش ایجاد نکردند. او در عربستان حداقل سه چهار تا قهرمانی دارد. من می‌گویم وقتی او در عربستان بوده صددرصد تیم‌های ما را آنالیز کرده و بیشتر از آن گزینه ایتالیایی یا یونانی به فوتبال منطقه مسلط است. این نکته خیلی مهمی است. امیدوارم هواداران از او حمایت کنند. برانکو هم اولش خراب کرد اما هواداران باید از او حمایت کنند و اجازه ندهند حاشیه وارد کارش شود.
بعد از رفتن برانکو از پرسپولیس، ایرج عرب هم به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و انتقادات زیادی به او وارد شد.
 من به عرب کاری ندارم. یعنی نمی‌خواهم درباره اینکه اتوریته و کاراکتر مدیر را دارد یا نه صحبت کنم چون با ایشان آشنایی ندارم اما می‌دانم آدم سالم و پاکی است و از آن مهم‌تر اینکه من مطمئنم برانکو خودش خواست برود و چرا این را گردن عرب می‌گذارند؟ برانکو طی این چند سال میلیاردها تومان پول گرفته و هیچ وقت برای بخشی از پولش که نگرفته جدا نمی‌شود. او ۶۰-۵۰ میلیارد پول گرفته اما با قهرمانی‌های متوالی محبوب ایران شده و خودش خواسته که برود. یعنی مطمئنم اگر عرب پولش را می‌داد باز هم رفته بود. من نمی‌خواهم از عرب یا مدیریتش دفاع کنم اما نمی‌توانم بی‌انصافی هم کنم. از نظر من یک بهانه‌ای به برانکو داد اما باعث رفتنش نشد حالا هر که از پیشکسوت گرفته تا دیگران بدشان می‌آید دیگر من حرفی ندارم. شما منطق را باید در نظر بگیرید و می‌بینید که منطقی این بود تا او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کردند بعد دیدید که رفتند از کجا مربی آوردند. برانکو لیاقت سرمربیگری تیم ملی را داشت و انتخاب نشدن او به این عنوان، خودش یک ضربه به این مربی بود. شما الان نمی‌توانید به بازیکنان ما که می‌روند یونان، پرتغال و جاهای دیگر ایراد بگیرید. برانکو ایرانی نبود. او جان کند، موفق هم شد اما کی باید می‌رفت؟

بعد از رفتن برانکو و شدت انتقادات علیه ایرج عرب برخی دوباره به شما حمله کردند و گفتند بعد از رویانیان، عرب ضعیف‌ترین مدیرعامل پرسپولیس بوده؟
 من می‌دانم که یک بار هواداران نظرسنجی گذاشتند که من بعد از آقایان عابدینی و گرشاسبی سوم شدم.
یعنی از نظر بهترین بودن؟
 بله.
اما خیلی‌ها می‌گویند شما بدترین بودید.
 خب می‌گویند دیگر. نمی‌شود جلویشان را گرفت.
با این حال برخی که در بدنه باشگاه هم بودند می‌گویند شما در کنار ضعف‌هایی که داشتید کارهای خوبی کردید که مدیران بعد از شما هرگز نتوانستند انجام دهند. مثلا ایجاد دانشگاه پرسپولیس که مدیران بعدی به بادش دادند و حتما شما هم در جریانش هستید.
 چرا فقط دانشگاه را می‌گویید؟ آشتی هواداران با تیم را نمی‌گویید؟ هوادارانی که سرخورده شده بودند. تیم پانزدهم جدول بود. به حمید استیلی فحش می‌دادند. باشگاه یک ریال پول نداشت و ما نجاتش دادیم.
... بازگرداندن نام و لوگوی پرسپولیس هم در دوره شما اتفاق افتاد.
 بگذریم. یک بار می‌آیم و مفصل حرف می‌زنیم.