شاه‌حسینی: در فوتبال یک خلاء قانونی بزرگ داریم

عدالرحمان شاه‌حسینی  در مورد اتفاقات رخ داده در فینال جام حذفی و مسائل حاشیه‌ای که پس از آن به وجود آمد، اظهار داشت: در کشور ما به دلیل اینکه در برگزاری مسابقات تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده وجود دارد و این نهادها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در برگزاری یک مسابقه فوتبال دخالت دارند اجرا و برگزاری مسابقات را با سختی خاصی مواجه کرده است.

اخبار ورزشی_در مقررات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار کننده مسابقه فوتبال است اما در کشور ما در مقام عمل فدراسیون تنها متولی برگزاری مسابقه نیست و نهادهای دیگر هم در آن دخالت دارند.

وی افزود: اعتقاد دارم کسانی که در رده‌های مختلف مدیریتی در فوتبال حضور دارند و حتی مدیران میانی و کارمندان عادی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم کار بسیار پرزحمتی دارند. من سال‌ها در فوتبال بوده‌ام و این مسئله را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. بارها دیده‌ام که پرسنل فوتبال و مدیران آن گاهی برای برگزاری یک مسابقه چه اضطرابی دارند و با چه مشکلاتی مواجه هستند. حتی زمانی که خودم در فدراسیون فوتبال مسئولیت داشتم یادم است که دعا می‌کردیم فلان مسابقه با کمترین تنش و جنجال به پایان برسد. به همین دلیل می‌گویم که کار در فوتبال بسیار پرزحمت و پرمشقت است و باید قدرشناس کسانی بود که در فوتبال کار می‌‌کنند. البته این حرفم به معنای آن نیست که اگر مدیری یا مسئولی مرتکب تخلف شد از تخلف او چشم پوشی شود. 

شاه‌حسینی با اشاره به رخ دادن برخی حوادث در فوتبال عنوان کرد: اگر در فوتبال اتفاقی مثل فینال جام حذفی رخ می‌دهد همه قبول دارند که این اتفاق شایسته و مناسب نبوده است و حتی خود مدیران فدراسیون و سازمان لیگ هم قبول دارند که این مسئله اتفاق بسیار بدی بود ولی برای فوتبال بود و در بخشی از آن اتفاقات شاهد ضعف مدیریتی هم بودیم. اما این دلیل نمی‌شود که زحمات یکساله افراد را در فوتبال نادیده گرفت و تلاش‌های شبانه‌روزی افراد و مدیران فوتبال را یک شبه از آن گذشت.

وی افزود: در بخش تخصصی فوتبال هر اتفاقی که در جغرافیایی ورزشگاه، قبل، حین و بعد از مسابقه رخ بدهد حتی اگر عنوان تخلف داشته باشد و این تخلف متوجه تماشاگران، بازیکنان، کادر فنی، مدیران فدراسیون و سازمان لیگ و یا سایر عوامل باشد مطابق استانداردها و کدهای فیفا و AFC و متن اساسنامه فدراسیون فوتبال حوزه رسیدگی به آن با کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. به همین دلیل می‌گویم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال صلاحیت ورود به این پرونده را نداشته و اگر هم بحث است پرونده‌ای در مورد فینال جام حذفی تشکیل شده بهتر است قرار عدم صلاحیت کمیته اخلاق در این پرونده صادر و پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع شود. مسئولان محترم کمیته اخلاق اگر مدهی هستند که صلاحیت رسیدگی به اتفاقاتی نظیر فینال جام حذفی را دارندجهت تنویر افکار عمومی، حقوقدان‌های ورزشی و مدیران ورزشی مستندات قانونی خود را در این مورد منتشر کنند.

شاه‌حسینی با اشاره به وجود یک خلاء قانونی بسیار بزرگ در فوتبال عنوان کرد: حدود ۲۰ سال است که من می‌گویم که در فوتبال ما یک خلاء قانونی بزرگ وجود دارد که آن هم مربوط به تخلف ارکان قضایی فوتبال است. یعنی اگر مدیران حلقه اول ارکان قضایی فوتبال یعنی کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته استیناف مرتکب تخلفی در حوزه فوتبال شوند معلوم نیست چه مرجع قانونی در فوتبال باید به این تخلف فوتبالی رسیدگی کند و چهمرجعی مسئول رسیدگی به تخلف ارکان قضایی فوتبال است. بیش از ۱۸ سال است که این مطلب را می‌گویم اما این مشکل و خلاء قانونی همچنان در فوتبال وجود دارد و بهتر است مسئولان فدراسیون فوتبال با وضع قوانینی این مسئله را رفع کنند.