من ویلموتس را از تیم ملی بلژیک برکنار کردم

 اینکه رئیس فدراسیون یکی از قدرتمندترین تیم های فوتبال جهان یک ایرانی است خبر جالب و حتی شگفت انگیزی به حساب می آید. مهدی بیات یک ایرانی 40 ساله و موفق در عرصه مدیریت و ورزش است که توانسته در فوتبال بلژیک و در مدیریت ورزشی پله های ترقی را طی کرده و اکنون همزمان علاوه بر مدیرعاملی باشگاه شارلوا ، ریاست فدراسیون فوتبال بلژیک را هم به عهده دارد. او در کودکی به همراه خانواده اش ابتدا به فرانسه و بعد از آن به بلژیک رفتند. او در فوتبال بلژیک به عنوان مدیر اجرایی و سپس مدیرعامل و سهامدار باشگاه شارلوا در فوتبال بلژیک مطرح و بعد از آن به پست ریاست فدراسیون فوتبال این کشور رسید.

اخبار ورزشی- مهدد بیات امروز گفت و گویی را با "رادیو تهران" داشت در رابطه با حضورش در در فدراسیون فوتبال بلژیک گفت:«من از سیزده سال پیش در باشگاه شارلوا کارم را شروع کردم و هفت سال پیش تصمیم گرفتم که این باشگاه را بخریم. بعد از آن مدیرعامل شارلوا شدم و بعد از دو سه سال از من خواستند که مسئولیت لیگ حرفه ای بلژیک را به عهده داشته باشم.  همچنین دوسال و نیم مسئول تیم ملی بلژیک بودم و بعد از این بود که برای فدراسیون رای گیری شد. باشگاه ها معتقد بودند که وقتش رسیده که من مسئولیت ریاست فدراسیون را بگیرم و این اتفاق هم افتاد.»

او درباره اینکه در مسیر رسیدن به ریاست فدراسیون رقبایی هم داشته گفت:« من دو رقیب داشتم که یکی از آن ها بعد از حضور من کنار کشید و من با یک رقیب ادامه دادم. در نهایت هم از 22 رای 15 رای مال من بود.»

بیات در ادامه درباره حضور مارک ویلموتس در فوتبال ایران و اینکه آیا با او در ارتباط است گفت:« نه من آقای ویلموتس در ارتباط نیستم و وقتی مسئول تیم ملی شدم بعد از دو سال و نیم به این نتیجه رسیدم که وقتش است که ویلموتس از هدایت بلژیک کنار برود و روبرتو مارتینز را به جای او آوردیم. البته میانه ام با ویلموتس خوب است و ته دلم دوست دارم که بتواند با ایران به موفقیت برسد.»

رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک در ارتباط با اینکه آیا ویلموتس می تواند با ایران موفق شود گفت:« بله او صددرصد می توان موفق شود چرا که می تواند توانایی های صددرصدی از بازیکنان را بیرون بیاورد. او واقعا یک تیم می سازد و بازیکنان را دور یک "امید" جمع می کند و مطمئن هستم که با کیفیتی که بازیکنان ایرانی دارند می توانند با ویلموتس خیلی جلو بروند.»

او در این رابطه که آیا حضور همزمانش در باشگاه شارلوا و فدراسیون فوتبال مشکل ساز نمی شود گفت:« دشواری هایی وجود داشت و البته یکسری حسادت ها نیز وجود دارد، شاید برای من هم کمی ریسک به حساب می آمد اما خب باشگاه ها می دانند که من از پوزیشنی که دارم سوء استفاده نمی کنم.»

عاشق ایران هستم

بیات در ادامه صحبت هایش در این رابطه که آیا دوست دارد به فوتبال ایران کمک کند گفت:«خیلی دوست دارم به عنوان کسی که عاشق ایران است به فوتبال ایران کمک کنم اما واقعیت این است که من انتظار ندارم که به کسی درس بدهم یا بگویم چکار کنند. من در اختیار هستم و اگر کسی کمک بخواهد من با کمال میل کمک خواهم کرد.ایران مملکت من است و عاشق ایران هستم و هرکاری بتوانم انجام می دهم.»

او درباره اینکه چرا بازیکنان ایرانی توسط او به بلژیک رفتند گفت:« ایران مملکت فوتبال است و بازیکن زیادی دارد. یکسری مشکلات داریم و در سه چهار سال که بازیکن ایرانی آوردیم کیفیت خیلی خوبی از خودشان نشان دادند. تنها مشکلی که هست تطبیق پذیری است.»

مدیرعامل باشگاه شارلوا درباره شرایط دو بازیکن ایرانی این تیم که در بازی دوستانه آخر برابر خنت به میدان نرفت گفت:«قلی زاده تازه جراحی کرده و یواش یواش برمی گردد و می تواند از هفته دیگر بازی کند. او در بازی قبلی کمی بازی کرد اما چون درد داشت ریسک نکردیم.دلفی هم مصدومیت جزئی داشت و از هفته دیگر می تواند بازی کند.»

او درباره کیفیت بازیکنان ایرانی هم گفت:« کیفیت بازیکنان ایرانی در حد اروپایی است اما از لحاظ بدنی و مسایل تاکتیکال باید بیشتر آموزش بگیرند. اما موضوع این است که در باز شود. آمدن کاوه رضایی خیلی مهم بود، او آمد کار کرد و خودش را نشان داد و در را در شارلوا برای بقیه بچه ها باز کرد. دیروز هم که میلاد محمدی در بازی دوستانه ما برابر خنک برای حریف به میدان آمد عملکرد خیلی خوبی داشت. » او ادامه داد:« تنها مشکلی که وجود دارد این است که بازیکنان ایرانی مشکل نظام وظیفه دارند و اگر برای بازی تیم ملی به ایران بیایند با مشکل خروج از کشور مواجه می شوند. فدراسیون فوتبال باید این را حل کند  چرا که این بازیکنان نماینده ایران هستند و ما باید کمک کنیم که به فوتبال اروپا بروند.»

بلژیک می تواند قهرمان اروپا شود

رئیس فدراسیون فوتبال بلژیک درباره شرایط تیم ملی این کشور هم گفت:«من دو سال و نیم قبل از آن مسئول تیم ملی بلژیک بودم و تیم را می شناسم. بلژیک بازیکنان خیلی خوبی دارد و الان در رنکینگ جهانی فوتبال در رده اول قرار گرفته و می تواند در رقابت های جام ملت های اروپا به مقام قهرمانی برسد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا از فدراسیون فوتبال ایران پیام تبریکی داشته است گفت:«نه متاسفانه هنوز هیچ تماسی نداشتم. احتمالا سرشان شلوغ است و امیدوارم به زودی با هم تماس بگیریم.»