بارسلونا – دورتموند؛ نبرد هیجان‌انگیز نوکمپ

امشب ورزشگاه نوکمپ میزبان دیداری هیجان‌انگیز خواهد بود. بارسلونا و دورتموند می‌توانند با برتری در نبردی که از ساعت ۲۳:۳۰ شروع می‌شود، صعودشان را قطعی کنند. کلمان تورپن فرانسوی داور این بازی حساس از هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپاست.

بارسلونا؛ آشتی با هواداران
اخبار ورزشی - بارسا در لالیگا صدرنشین است و در لیگ قهرمانان هم وضعیت همین است، اما هواداران‌شان راضی نیستند. در واقع کاتالان‌ها کمی هم خوش‌شانس بوده‌اند که رقبای اسپانیایی و اروپایی با لغزش خودشان فرصت صدرنشینی را به آن‌ها داده‌اند. تا هفته سیزدهم در لالیگا ۳ باخت دارند و هواداران سخت‌گیرشان می‌دانند تیم‌شان در دفاع ضعف دارد. اگرچه در خط حمله با ۳۵ گل زده در آن ۱۳ بازی هیچ ایرادی به بارسا نمی‌شود گرفت. با این وجود در لیگ قهرمانان کسب ۸ امتیاز در گروهی که تیم‌های قدرتمندی مثل اینتر و دورتموند هم حضور دارند، عملکرد بدی نیست. ولی توقف خانگی برابر اسلاویا توجیه‌پذیر نبود. حالا جدال با دورتموند که در بازی رفت هم نشان داد می‌تواند چالش بزرگی برای بارسا ایجاد کند، فرصت خوبی برای آشتی با هواداران است. همان‌طور که بارسا در دفاع مشکل دارد، دورتموند هم همین مسئله را داشته تا امیدوار باشیم یک بازی پرگل و پرهیجان را ببینیم. طبیعتاً با توجه به میزبانی بارسا، کفه ترازو به سمت آبی‌واناری‌ها سنگینی خواهد کرد.

دورتموند؛ زنبور‌های غیرقابل پیش‌بینی
مشکلات دورتموند از بارسلونا بیشتر است. هواداران دورتموند هم معتقدند نسخه‌های لوسین فاوره دیگر دوای دردشان نیست. فصل قبل خوب بودند و انتظار می‌رفت این فصل بهتر شود تا در کورس قهرمانی قرار بگیرند. بوندس‌لیگا هم درست مثل لالیگا با برد و باخت‌های بالانشینان فشرده شده و در واقع دورتموند چیزی را از دست نداده، اما آمار نشان می‌دهد با ضعف دفاعی که دارند هر بازی باید منتظر غافلگیر شدن باشند. در بازی‌های دورتموند در بوندس‌لیگا ۴۴ گل رد و بدل شده که آماری جالب در ۱۲ هفته است، این آمار برای بارسلونا در ۱۳ بازی لالیگایی ۵۱ گل بوده. برای همین است که می‌گوییم منتظر دیداری پرگل خواهیم بود. البته اگر مثل بازی رفت شرایط خاصی پیش نیاید. بازی در زیگنال‌ایدوناپارک محتاط نبود، اما هرچه زنبور‌ها زدند راهی به چهارچوب پیدا نکرد. در واقع از ۱۴ ضربه درون چهارچوب به گل نرسیدند. فاوره امیدوار است امشب تیمش در نوکمپ بتواند نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی رقم بزند.

آخرین جدال
دیدار رفت دو تیم در زیگنال‌ایدونا‌پارک با تساوی بدون گل به پایان رسید. رویس در آن بازی یک پنالتی را از دست داد و هم‌تیمی‌اش در تیم ملی آلمان، تراشتگن آن را مهار کرد.

آمار بازی
۲) پیش از این فقط ۲ مرتبه بارسا و دورتموند به مصاف هم رفته‌اند که سوپرجام اروپا در سال ۱۹۹۷ بود. دیدار رفت را بارسا ۲ بر صفر برد و بازی برگشت یک-یک شد تا جام به کاتالان‌ها برسد.
یک) بازی رفت بارسلونا و دورتموند اولین مسابقه‌شان در لیگ قهرمانان اروپا بود.
یک) دورتموند در ۱۵ بازی‌اش در اسپانیا فقط یک برد داشته، در ۵ بازی به تساوی رسیده و ۹ بازی را باخته است.
صفر) زنبور‌ها در ۱۱ بازی آخرشان در اسپانیا پیروز نشده‌اند و ۷ بازی را باخته‌اند.
۲) بارسلونا با ۲ گل خورده در پایان هفته چهارم دومین خط دفاعی خوب لیگ قهرمانان را در اختیار داشته.
یک) در حالی که بارسا همه بازی‌های لالیگایی‌اش را برده بود و برابر اینتر هم در نوکمپ پیروز شد، هفته گذشته برای اولین مرتبه در خانه برابر اسلاویا موفق نشد برنده از میدان خارج شود.
۲) دورتموند این فصل خارج‌از‌خانه وضعیت خوبی نداشته، در بوندس‌لیگا فقط یک بازی از ۶ دیدار را برده و در لیگ قهرمانان هم اینتر را شکست داد. در مجموع ۲ برد در ۸ بازی.

مصدومان و محرومان
جرارد پیکه از دیدار برابر دورتموند محروم شد. بارسلونا مصدومی ندارد که قطعاً به بازی امشب نرسد، اما شاید کلمان لانگله، نلسون سمدو و جوردی آلبا نتوانند برابر زنبور‌ها به میدان بروند. بدشانس‌ترین بازیکن دورتموند پاکو آلکاسر بود که برای رویارویی با تیم سابقش انگیزه زیادی داشت، اما چند روز پیش آسیب دید و فرصت بازی کردن در نوکمپ را از دست داد. توماس دلانی و مارسل اشملتسر قطعاً به این دیدار نخواهند رسید و شاید یاکوب برون لارسن هم نتواند برابر بارسا بازی کند.

ترکیب احتمالی دو تیم
بارسلونا: تراشتگن، روبرتو، اومتیتی، لانگله، فیرپو، دی‌یونگ، بوسکتس، آرتور، مسی، گریزمن و سوارس
دورتموند: بورکی، پیژچک، آکانجی، هوملس، گوئریرو، وایگل، ویتسل، حکیمی، برانت، سانچو و رویس