گرانی مواد شوینده؟ / درصد افزایش قیمت چقدر است؟

قیمت سه هزار کالا در بیش از 3 هزار فروشگاه بررسی شده است.این تحقیق، نشان می‌دهد؛ شوینده‌ها نسبت به فروردین سال گذشته یعنی طی یک سال بیشتر از 37 درصد گران شده است.

با توجه به اینکه، مرکز آمار میانگین تورم در یک سال گذشته را 42 درصد اعلام کرده، رشد قیمت شوینده‌ها کمتر از تورم سالانه بوده، اما به نظر می‌رسد این رشد قیمت هم بر میزان خرید اثرگذار بوده است.

معضل قیمت‌گذاری دستوری گریبانگیر صنعت شوینده‌ها

صنعت شوینده‌ها با معضل اساسی قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت مواجه است و از سوی دیگر تامین ارز مورد نیاز این صنایع به خوبی و بهنگام انجام نمی شود. این دو مشکل بر تولید این بخش سایه افکنده و باعث شده سودآوری تولیدکنندگان کم شود.

گرانی مواد شوینده؟ / درصد افزایش قیمت چقدر است؟

البته قرار است قیمت گذاری دستوری به زودی حذف شود که با این اتفاق اگرچه افزایش قیمت محصولات اتفاق می‌افتد، اما پس از مدتی بازار خود را بر اساس عرضه و تقاضا به تعادل می‌رساند. در این باره علیرضا کیانی، نایب رئیس انجمن صنایع شوینده گفت:بزودی صنایع شوینده به گروه چهارم که فاقد قیمت‌گذاری دستوری است، منتقل می‌شوند. این یک کمک بسیار بزرگ به صنعت شوینده‌ها و آرایشی و بهداشتی است.

ادامه مشکلات ارزی صنایع

او در خصوص معضل دوم این صنعت، یعنی تخصیص ارز نیز اشاره کرد: در حال حاضر ارز مورد نیاز در اختیار صنایع قرار نمی‌گیرد. آینده صنعت شوینده‌ها در داخل کشور روشن است زیرا در مسیر درستی قرار گرفته است و رقابت خوبی ایجاد شده است. این رقابت است که شرکت‌های داخلی را به سمت ارتقای میزان و کیفیت تولید سوق داده است. دولت باید پای حذف قیمت‌گذاری دستوری بایستد تا به صنایع تولیدی کمک بسزایی شود. این اتفاق و تخصیص ارز به میزان کافی می تواند منجر به شکوفایی دوچندان تولیدکنندگان داخلی شود.

لزوم مقابله دولت با واردات غیرضروری

کیانی تاکید کرد: علاوه بر این دولت باید مانع واردات غیرضروری شود. بعضا مشاهده می‌شود که یک محصول در داخل کشور به وفور و با کیفیت خوب تولید می‌شود، اما باز هم واردات آن انجام می شود که باید در این حوزه یک ساماندهی صورت گیرد. اختصاص ارز واردات به بخش تولید علاوه بر شکوفایی اقتصادی به اشتغالزایی نیز منجر می‌شود. این امر سبب می‌شود تا تولید ناخالص داخلی رنگ و بویی واقعی‌تر به خود گیرد.