بیمه سلامت ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

طاهر موهبتی عصر چهارشنبه در پایان سفر یک روزه خود به استان قزوین درجمع خبرنگاران استان حضور یافت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص تعداد جمعیت بیمه شده و میزان بدهی گفت: در کشور بیش از ۳۴ میلیون نفر بیمه رایگان شده اند و ۶ میلیون نفر هم از افراد کمیته امداد هستند.

وی بیان کرد: زیان انباشته مربوط به سال ۹۵ این سازمان بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان است البته پیش بینی ما حدود ۹ هزار میلیارد تومان بود که با مدیریت هزینه از زیان‌ها کم کردیم.

مردم نگران نباشند، خدمات بیمه سلامت ادامه می‌یابد

موهبتی تصریح کرد: علیرغم مشکلات ایجاد شده همه تلاش خود را بکار خواهیم بست تا هیچ توقفی در روند خدمات بیمه سلامت ایجاد نشود و مردم نگران نباشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعتبارات امسال اظهارداشت: در سال جاری ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی به سازمان اختصاص یافته که میزان هزینه‌های ما حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است و در این راستا بیش از ۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

۵ میلیون نفر دفترچه بیمه ندارند

موهبتی یادآورشد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور فاقد هرگونه دفترچه بیمه‌ای هستند و شاید یک دلیل آن سرعت عمل در صدور دفترچه بیمه باشد و برخی هروقت نیاز داشتند بسرعت خود را بیمه می‌کنند که این روند منطقی نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: با تشکیل معاونت آی تی در سازمان زمینه توسعه خدمات الکترونیک مهیا شده و امیدواریم بتوانیم با این کار مقدمات حذف دفترجه‌های بیمه و ارائه خدمات الکترونیک را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح احراز و شناسایی دقیق‌تر افراد بیمه شده در ۵۶۰ بیمارستان دولتی دفترچه بیمه سلامت را حذف کرده ایم و این کار بتدریج سراسری خواهد شد.

موهبتی گفت: بیمه سلامت ویژه کسانی است که درآمد مالی مناسبی ندارند، اما برخی از کسانی که خود را بیمه کرده اند وضعیت مناسبی دارند و از نظر قانونی نمی‌توانند تحت پوشش قرار گیرند که بتدریج همه آن‌ها را شناسایی و حذف خواهیم کرد.

پرداخت به داروخانه‌ها به روز شده است

وی از پرداخت مطالبات خود به مراکز درمانی، پزشکان و داروخانه‌ها نیز خبرداد و اظهارداشت: با همه تنگنا‌ها و مشکلات مالی بدهی داروخانه‌ها از ۱۳ ماه کاهش یافته و به روز شده و در بخش دولتی نیز از ۱۳ ماه به ۶ ماه کاهش یافته است.

موهبتی اظهارداشت: بخش خصوصی هم تا دو ماه گذشته طلب خود را دریافت کرده و مصمم هستیم تا بقیه مطالبات رانیز پرداخت کنیم.