مهم بروز مشکل در سلامت زنان

الهام السادات هاشمیان نایینی، متخصص زنان در ارتباط با مشکل افتادگی رحم در زنان اظهارداشت: برخی بر اساس یک تصور اشتباه علت این مشکل را ناشی از زایمان می‌دانند در صورتی که عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

وی گفت:  علاوه بر زایمان طبیعی، از موارد مهمی که در افتادگی رحم نقش دارد ژنتیک است. زیرا در برخی از اشخاص پس ازچند مرتبه زایمان طبیعی هیچ مشکلی برایشان رخ نمی‌دهد ولی برخی از اشخاص پس از یک مرتبه زایمان به افتادگی رحم دچار می‌شوند که مهم ترین مسئله ای که در این مواقع دخیل بوده ژنتیک است به همین جهت زایمان طبیعی را به تنهایی نمی توان علت افتادگی رحم بیان کرد.

هاشمیان نایینی افزود: بالا رفتن سن، چاقی، یبوست های مکرر، تومورهای لگنی و سرفه‌های مزمن نیز از علل این عارضه هستند.

وی یادآور شد: پیشگیری از افتادگی رحم با ورزش  امکان پذیر است. برخی از زنان تصور اشتباه دارند و فکر می‌کنند که این مسئله در هر صورت پیش می آید در نتیجه به دنبال راهکارهای جهت پیشگیری از بروز این مشکل نیستند.

وی اضافه کرد: زنان باردار نیز در طی دوران حاملگی با انجام حرکات ورزشی مخصوص از افتادگی رحم می توانند پیشگیری کنند.

هاشمیان نایینی تاکید کرد: پس از بارداری نیز ورزش های خاصی باید انجام شود تا به مادران کمک تا از بروز این مشکل پیشگیری شود.

جراح و متخصص زنان گفت: انجام ورزش‌های پیشگیری از افتادگی رحم از نیمه دوم بارداری شروع شده و تا پس از دوران پس از زایمان (زایمان طبیعی ویا زایمان سزارین )باید انجام شود.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد:توجه به این نکته الزامی است که زنان پس از انجام جراحی افتادگی رحم جهت پیشگیری از عود مجدد باید به انجام ورزش‌های خاص بپردازند.

وی گفت: اضافه وزن نیز از عوامل مهم افتادگی رحم است، در نتیجه با کاهش وزن و حفظ  وزن مناسب می‌توان علاوه بر پیشگیری از بروز این مشکل در کنار تمرینات ورزشی جلوگیری کرد.

هاشمیان نایینی در خصوص علائم افتادگی رحم گفت: تکرار ادرار، کمر درد، وجود درد در لگن، یبوست، بی اختیاری در ادرار و مدفوع، احساس ناراحتی در لگن از جمله علائم افتادگی رحم است.