سرویس مدارس سال 98 و دغدغه والدین/ نحوه ثبت نام در سرویس مدارس

در این مطلب می خوانید:

خط قرمزهای پلیس برای سرویس مدارس در سال 98

نحوه ثبت نام سرویس مدارس سال 98

برچسب سرویس مدارس در سال 98

توصیه پلیس به والدین دانش آموزان درباره سرویس مدارس

نرخ سرویس مدارس در سال 98

اخبار اجتماعی - هرساله با فرا رسیدن مهر و آغاز سال تحصیلی جدید موضوع استفاده از سرویس مدارس مهم تلقی شده و در این میان رانندگان، اولیا مدارس، والدین و حتی خود دانش آموزان مدارس نکاتی را باید مد نظر قرار دهند.

به گزارش افکارنیوز، در این میان رانندگان نقش بسیار مهمی در امنیت و جابجایی دانش آموزان برعهده دارند و هرساله ملزم به رعایت نکات فنی و ایمنی خاصی می شوند.

در این میان ثقفی رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تصریح کرد:  خودروهای مورد استفاده با توجه به تمام مشخصه‌های مکانیکی و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به این موضوع تاکنون محدودیتی از نظر نوع خودرو نداشتیم و پراید هم می‌تواند جزو سرویس مدارس باشد.

خط قرمزهای پلیس برای سرویس مدارس در سال 98

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت درباره سرویس مدارس در سال 98 اینچنین می گوید: مهمترین خط قرمز ما قانون است. قطعا عدم رعایت قانون و مقررات از سوی رانندگان سرویس‌های مدارس خط قرمز ما در این زمینه است و ما به جد بر آن نظارت خواهیم داشت.

نحوه ثبت نام سرویس مدارس سال 98

وی همچنین بر ثبت نام تمامی کسانی که می خواهند به عنوان رانندگان سرویس های مدارس دانش آموزان فعالیت کنند، در سامانه سپند https://irtusepand.ir/ تاکید کرد و گفت: تنها کسانی که تا 15مهرماه در این سامانه ثبت نام کنند، مشمول دریافت برچسب سرویس مدارس می شوند.

فرمانده انتظامی پایتخت از مدیران مدارس خواست تا تنها از رانندگانی در جابجایی دانش آموزان استفاده کنند که دارای برچسب فنی و شرایط لازم باشند، زیرا در غیراینصورت در هنگام بروز حوادث مدیران و مسئولان مدارس به عنوان اصلی ترین مقصران شناخته خواهند شد.

سرویس مدارس در سال 98

معاون توسعه برنامه ریزی شهری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه سامانه سپند توسط اتحادیه تاکسیرانی کل کشور راه اندازی شده است گفت: هر مجموعه فعال در رشته حمل و نقل می تواند برای فعالیت در حوزه ایاب و ذهاب دانش آموزی در سازمان تاکسیرانی درخواست ثبت کند. افراد متقاضی به کار در حوزه حمل و نقل دانش آموزی در صورتی اجازه فعالیت می گیرند، که مورد احراز و تایید سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش قرار بگیرند.

در سامانه پایش ناوگان دانش آموزی چهارگروه اولیا، رانندگان، مدارس و ناوگان های حمل و نقل می توانند ثبت نام کنند. در همین راستا والدین و اولیا می توانند از احراز شرایط رانندگان مطمئن شوند و آنان را به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار دهند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری نیز گفت:در سامانه سپند برنامه‌ای در اختیار والدین قرار گرفته است که می‌توانند به صورت دوره‌ای نظر خود را درباره راننده  وضعیت خودرو اعلام کنند و به طور حتم  در این نظر خواهی رانندگانی که نمره قابل قبولی دریافت نکنند، حذف می‌شوند.

سردار مهماندار نیز داشتن ویژگی های زیر را برای رانندگان سرویس مدارس الزامی دانست:

  1. فرد باید حتما دارای گواهی‌نامه پایه 3 بوده که دو سال از دریافت آن گذشته باشد
  2. راننده باید دارای سوء پیشینه نبوده و شرایطش برای فعالیت به عنوان راننده سرویس مدرسه تأیید شود
  3. خودرو وی حتما معاینه فنی داشته باشد
  4. دارای برچسب سرویس مدارس باشند
  5. متاهل باشند
  6. دارای گواهی عدم اعتیاد به موادمخدر

معاون توسعه برنامه‌ریزی شهری سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با اشاره به شرایط اختصاصی راننده سرویس مدارس، گفت: راننده سرویس باید حداقل ۲۳ سال داشته باشند و حتما دارای گواهینامه باشد. همچنین خودرویی که در راستای سرویس دانش آموزی خدمت رسانی می کند باید از صحت و سلامت کامل برخوردار باشد.

برچسب سرویس مدارس در سال 98

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که تا هفته اول مهرماه برچسب سرویس مدارس میان رانندگان تاکسی توزیع شود.

وی همچنین از رایزنی با پلیس برای راه اندازی گشت مشترک کنترل سرویس مدارس با آغاز سال تحصیلی خبر داد.

در این بین سردار مهماندار تصریح کرد: تاکنون حدود یک سوم از سرویس‌های مورد نیاز مدارس برچسب خود را دریافت کردند که پیش‌بینی می‌شود تا 15 مهرماه اکثریت آن‌ها برچسب خود را دریافت کنند.

وی  هدف پلیس از سخت‌گیری و نظارت بر سرویس‌های مدارس را حفظ ایمنی و جان دانش‌آموزان دانست و بر همکاری بیشتر والدین و اولیای مدارس در ساماندهی سرویس های مدارس تاکید کرد.

وی همچنین از ممنوعیت سوار کردن دانش‌آموزان زیر 12 سال روی صندلی جلو خبر داد و بر رعایت ظرفیت مجاز سرویس ها تاکید کرد.

توصیه پلیس به والدین دانش آموزان درباره سرویس مدارس

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور به والدین دانش آموزان توصیه کرد: والدین فرزندان خود را در سرویس های مجاز، شناسنامه دار و مورد تأیید ثبت نام کنند و به فرزندان خود آموزش دهند که به جای سوار شدن به اتومبیل های شخصی و غیرمجاز از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز از والدین خواست تا فرزند خود را به هر فرد یا وسیله های متفرقه نسپارند و حتما با ثبت نام در سامانه "سپند" نسبت به انتخاب راننده خودرو با هماهنگی شهرداری ها و آموزش و پرورش اقدام کنند.

نرخ سرویس مدارس در سال 98

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران درباره نرخ سرویس مدارس نیز گفت: هرسال شورای شهر نرخ سرویس مدارس را تصویب  می‌کند. هنوز برای سال جدید مصوبه‌ای نداشته‌ایم اما این افزایش متناسب با شرایط افزایش قیمت‌هاست.

ثقفی افزود: سال گذشته نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش نرخ را شاهد بودیم. نرخ سرویس بسته به مسافت و تعداد استفاده کنندگان متفاوت است و ما هم منتظر اعلام شورای شهر هستیم.

آنچه مشهود است اینکه والدین اگر چه برای سرویس مدارس فرزندان خود دغدغه فراوانی دارند اما با سیستم هوشمند یکپارچه این موضوع مدیریت شده و امید است با خدمات سرویس مدارس دانش آموزان مشکلی در سال تحصیلی جدید ایجاد نشود.

 

* زهرا شیخ باقری